406 Coupé V6 Oljeläckage Blinkande Bromslampa

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
torbj

406 Coupé V6 Oljeläckage Blinkande Bromslampa

Post by torbj »

Hej,

för cirka en och en halv månad sedan köpte jag en begangnad 406 Coupé V6 -98. Den går jätte bra och ljudet är trevligt.
Det som jag dock upptäckt är att det verkar läcka lite olja på sidan av motorn, vet ej vart ifrån om det är vid toppen eller tidigare...
Se bilder:

http://img177.imageshack.us/img177/443/dscn0156g.jpg
http://img28.imageshack.us/img28/5362/dscn0157g.jpg
http://img824.imageshack.us/img824/1526/dscn0159f.jpg
http://img573.imageshack.us/img573/5027/dscn0160.jpg

Tillägg: Såg redan första veckan att det var lite olja där bilderna visar... Har kört cirka 100 mil sen dess.

Ett annat problem är att varningslampan för utslitna bromsbelägg fram blinkar då jag bromsar. Den började blinka igår. Han jag köpte bilen av sa att bromsbeläggen fram var ganska nya... När jag frågade varför de tjöt så mycke i låga hastigheter då man stannade inn t.ex.
Han sa att det var normalt för dessa brembo bromsar och vad jag läst om dem på internet så stämmer det. Tjuter de extra mycket när beläggen är nästan slut?

Var ute och provade bromsarna idag körde upp i 100 och bromsade kraftigt men inte så ABS gick igång och de bromsade väldigt bra. Och som vanligt lät det inget när jag bromsade hårt. Detta gjorde jag ett antal gånger...

Sista frågan.. Kamremem verkar va bytt vid 8400 mil 2007 och bilen har nu gått lite över 15000 mil. Tycker ni det är värt att byta den snarast?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Toppen har en övre halva som samtidigt håller fast kamaxlarna, det är troligen i den delningen det läcker. Rätt vanligt på flera av Peugeots motorer med samma konstruktion. Är det inte massivt läckage så låt det bara vara, är rätt kostsamt att åtgärda om man inte kan själv.

Lyser lampan för slitna belägg kan man ju undra om de verkligen är bytta, du borde kunna se det igenom fälgen utan att ta av hjulet. Om det är nya belägg och lampan ändå lyser tyder det på att någon gjort nåt tokigt vid bytet, alltså läge att få det kollat ordentligt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

HellMek wrote:Toppen har en övre halva som samtidigt håller fast kamaxlarna, det är troligen i den delningen det läcker. Rätt vanligt på flera av Peugeots motorer med samma konstruktion. Är det inte massivt läckage så låt det bara vara, är rätt kostsamt att åtgärda om man inte kan själv.

Lyser lampan för slitna belägg kan man ju undra om de verkligen är bytta, du borde kunna se det igenom fälgen utan att ta av hjulet. Om det är nya belägg och lampan ändå lyser tyder det på att någon gjort nåt tokigt vid bytet, alltså läge att få det kollat ordentligt.

Säger likadant.
Tvätta ordentligt och kör utan motorkåpan ett tag så ser du snart var det kommer olja

Kamremmens bytesintervall är 12000 mil eller vart 4 år så det är väl lugnt ett litet tag till.
406 turbo
106 XT
torbj

Post by torbj »

Tack för svar. Nej det är inte något stort läckage sätt lika dant ut sen jag köpte den antar jag. Oljenivån har inte rört sig.
Angående kamremsbyte, sätt så mycket olika priser på nätet. Är det svin dyrt hos Aukt Pegg? Och hur mycket kan t.ex. en service enligt servicehäfte vid 15000 mil kosta samt kamrem tror ni?
Ska nämligen få kostnadsförslag från en verkstad här i stan.
torbj

Post by torbj »

HellMek wrote:Lyser lampan för slitna belägg kan man ju undra om de verkligen är bytta, du borde kunna se det igenom fälgen utan att ta av hjulet. Om det är nya belägg och lampan ändå lyser tyder det på att någon gjort nåt tokigt vid bytet, alltså läge att få det kollat ordentligt.

Den lyser inte utan blinkar och frekvensen på blinkningar är proportionell med hastigheten. Så de verkar som, om jag fattat det rätt, att signalen som antagligen jordas då den kommer emot något när det är tillräckligt slitet endast händer på en liten del av "skivan". Var ute nyss och körde en liten bit och då blinka den inte äns till vad jag såg som den gjorde tidigare idag.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

torbj wrote:Tack för svar. Nej det är inte något stort läckage sätt lika dant ut sen jag köpte den antar jag. Oljenivån har inte rört sig.
Angående kamremsbyte, sätt så mycket olika priser på nätet. Är det svin dyrt hos Aukt Pegg? Och hur mycket kan t.ex. en service enligt servicehäfte vid 15000 mil kosta samt kamrem tror ni?
Ska nämligen få kostnadsförslag från en verkstad här i stan.

för en månad sen kostade rem, 3 löprullar, spännrulle och vattenpump hos min lokala peugeotverkstad 6864:- inklusive moms. det är alltså bara materialet. lägg till arbetskostnaden till det på ett par tusen så är du nog ganska nära slutpriset
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Köp delarna till kamremsbytet hos Autofrance eller från tyska/engelska ebay så blir det nog klart billigare.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

406_Jonathan wrote:Köp delarna till kamremsbytet hos Autofrance eller från tyska/engelska ebay så blir det nog klart billigare.

så jävla mycket billigare blir det inte ändå, dessutom är det nog klurigt att komma in till sin peugeotverkstad med billiga piratdelar från ebay och tro att de ska göra arbetet :roll:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:
406_Jonathan wrote:Köp delarna till kamremsbytet hos Autofrance eller från tyska/engelska ebay så blir det nog klart billigare.

så jävla mycket billigare blir det inte ändå, dessutom är det nog klurigt att komma in till sin peugeotverkstad med billiga piratdelar från ebay och tro att de ska göra arbetet :roll:

Nja, det är ca halva priset hos Autofrance tror jag.

Komma med egna delar till en verkstad funkar aldrig. Men man kan t.ex lämna bilen hos mig som har Autofrance som leverantör och få ett lika bra jobb utfört till avsevärt mindre pengar än Peugeotverkstan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

HellMek wrote:
datapata wrote:

Nja, det är ca halva priset hos Autofrance tror jag.

Komma med egna delar till en verkstad funkar aldrig. Men man kan t.ex lämna bilen hos mig som har Autofrance som leverantör och få ett lika bra jobb utfört till avsevärt mindre pengar än Peugeotverkstan.

givetvis :)

men trådskaparen vill uppenbarligen åka till peugeot och det var deras priser jag gav. jag tog själv reda på olika priser när jag skulle byta på en v6 :)
men, på en v6 är det väl mest jobbet som kostar då det tar en stund att byta. om delarna är 2-3k billigare gör inte så mycket på slutpriset ändå om vi pratar ca 10k hos peugeot. för mig är 8 och 10k lika illa. men åas, kör man coupe v6 har man råd med kamremsbytet oavsett :wink:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
torbj

Post by torbj »

Hej igen, kollade på beläggen och det verkar som det är nått fel med vänster fram. Belägget verkar va slitet "snätt" då högra belägget ser vättigt ut, slitet jämt och det verkar va i bra skick.

Bilder:
Höger: http://img253.imageshack.us/img253/2672/dscn0163sw.jpg
Vänster: http://img213.imageshack.us/img213/60/dscn0166j.jpg

Vänstra bilden syns dåligt, var svårt o se på kameran.
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Du har tagit foto på skivan? Sen kan vi knappt se på en bild om det ser bra ut eller inte.. :/
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
torbj

Post by torbj »

nae vet syns skit dåligt... men blir nog ändå att sätta dit nya belägg sammtidigt som kamremmen ska bytas, ska se va pegeout verkstaden säger först bara
torbj

Post by torbj »

haha beläggen är mycke kvar på, var ute och kikade noga och hittade lite gömt, en kabel som på nått sätt kommit emot fälgen. Isoleringen runt kabeln har slitits ner och detta gjorde att den jordades när man bromsa...
Jag flytta lite på kabeln så den inte går emot något och nu blinkar inte lampan om bromsbelägg längre :wink:
Post Reply