Problem med S16-motor - tacksam för hjälp
- Stefan_306S16
Problem med S16-motor - tacksam för hjälp
Jag har (som många vet) en 306 S16, som nu börjat bete sig lite märkligt. Problemet har nog funnits ett tag, men har börjat märkas allt mer på senare tid...
När motorn är varm, och stängs av under några minuter för att sedan startas igen så går motorn riktigt dåligt. Låter som att den inte tänder på alla cylindrar, och tappar till kring 500 rpm på tomgång. Om man trycker ned gasen så ökar den i varv, men går taskigt en stund. Och sen "lossar det", och den går som den ska igen.
Samma sak har hänt vid något tillfälle om det varit nollgradigt ute, och motorn varit helt kall.
Jag bytte nyligen tändstift och noterade då att det verkar har runnit en del olja ned i cylinder 1 och 2 (räknat från höger sida).
Kan det vara pga läckaget som motorn går dåligt? Eller kan det vara något annat?
Om det är oljeläckaget - varför går den då bara dåligt vid "omstartad" varm motor eller kall motor? Teori: kall motor - högt oljetryck=olja läcker vi ventilpackningen. Varm "omstartad" motor - mtoroljan är lättflytande och läcker därmed lättare.
Vad kan det annars vara?
Och så nästa fråga - hur krångligt är det att byta packning uppe vid toppen? Jag är osäker på om det är ventilpackning eller topplockspackning (jag är inte så hemma på detta). Det ser ut som att det läcker mellan aluminiumblockets "översta del" och toppen som sitter ovanpå (om någon nu förstår...)
Mycket tacksam för svar!
/Stefan
När motorn är varm, och stängs av under några minuter för att sedan startas igen så går motorn riktigt dåligt. Låter som att den inte tänder på alla cylindrar, och tappar till kring 500 rpm på tomgång. Om man trycker ned gasen så ökar den i varv, men går taskigt en stund. Och sen "lossar det", och den går som den ska igen.
Samma sak har hänt vid något tillfälle om det varit nollgradigt ute, och motorn varit helt kall.
Jag bytte nyligen tändstift och noterade då att det verkar har runnit en del olja ned i cylinder 1 och 2 (räknat från höger sida).
Kan det vara pga läckaget som motorn går dåligt? Eller kan det vara något annat?
Om det är oljeläckaget - varför går den då bara dåligt vid "omstartad" varm motor eller kall motor? Teori: kall motor - högt oljetryck=olja läcker vi ventilpackningen. Varm "omstartad" motor - mtoroljan är lättflytande och läcker därmed lättare.
Vad kan det annars vara?
Och så nästa fråga - hur krångligt är det att byta packning uppe vid toppen? Jag är osäker på om det är ventilpackning eller topplockspackning (jag är inte så hemma på detta). Det ser ut som att det läcker mellan aluminiumblockets "översta del" och toppen som sitter ovanpå (om någon nu förstår...)
Mycket tacksam för svar!
/Stefan
- Stefan_306S16
Nej, inte riktigt så... Den går bra (förutom svajande tomgång emellanåt - vilket iofs nog också tilltagit) när motorn väl är igång, och man kör med den.
Problemet uppstår alltså om man kört ett tag, stannar till och t.ex. handlar, och sedan ska köra igen. Då är bilen på väg att dö, och svarar inte bra alls på gasen. Om man varvar upp den en bit så funkar det dock. Håller man varvet uppe en stund eller kör iväg direkt, så "lossnar det" efter en liten stund och bilen går bra igen.
Det har även hänt vid något tillfälle när det varit kallt ute. Bilen startar utan problem alls, men efter en liten stund kommer ovanstående problem om jag låter bilen stå på tomgång en stund.
/Stefan
Problemet uppstår alltså om man kört ett tag, stannar till och t.ex. handlar, och sedan ska köra igen. Då är bilen på väg att dö, och svarar inte bra alls på gasen. Om man varvar upp den en bit så funkar det dock. Håller man varvet uppe en stund eller kör iväg direkt, så "lossnar det" efter en liten stund och bilen går bra igen.
Det har även hänt vid något tillfälle när det varit kallt ute. Bilen startar utan problem alls, men efter en liten stund kommer ovanstående problem om jag låter bilen stå på tomgång en stund.
/Stefan
- Andreas Bystedt
Jag hade så på min bil..det var glapp nånstans...vet inte vart men dom fixade det på garantin hos Peugeot.
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
- Richard Gustavsson
Låter spm om det skulle kunna vara en spole så börjar bli ledsen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- Peter Igelhammar
- Crew

var tändstiften sotiga o på alla eller bara nån cylla?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
kan det inte vara rotorn eller fördelaren som är sleten el styrboxen till instprutningen el mög som sats sig i insprutningsmunstyckena, provat med insprutningsrengörning?
lite brainstorming på tänkbara problem ... det lättaste är nog om du får den och gå dåligt och sen felsöker.
felet låter precis som om man precis motortvättat och ska iväg om jag förstått dig rätt...
lite brainstorming på tänkbara problem ... det lättaste är nog om du får den och gå dåligt och sen felsöker.
felet låter precis som om man precis motortvättat och ska iväg om jag förstått dig rätt...
jokke wrote:kan det inte vara rotorn eller fördelaren som är sleten el styrboxen till instprutningen el mög som sats sig i insprutningsmunstyckena, provat med insprutningsrengörning?
skulle inte tro att det varken är rotorn eller fördelaren när det inte ens finns sånt på den där motorn
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
- Stefan_306S16
Tack för svaren! Var hittar jag spolarna i sådana fall?
Angående tändstiften - två var vanligt slitna. Ett var olja på gängorna, och ett var ganska rejält oljigt. Men det kan ha uppstått när jag bytte tändstiften. Det var oljigt i tändstiftshålen (på dessa två) - så det kan ha runnit ned på tändstiftet vid bytet.
Jag har f.ö. 2 stycken tändmoduler liggande - tror de ska vara funkis. Kanske värt att prova att byta någon av dem också på en gång?
Anledning - När jag hade köpt bilen så visade det sig (efter måååånga tusenlappar i felsökning och diverse delar) att:
1. föregående ägare bytt kamrem
2. ...men ej bytt spännaren => lagren var i princip helt slut
3. Kamaxeln hade hoppat en kugg (eller fler)
4. Bilen gick riktigt pissigt - hade troligen blivit följdfel lite varstans
Tror att det blev 2 fungerande tändmoduler över då (låg iaf kvar i bilen)
När jag tänker tillbaka så minns jag att någon verkstad då hävdade att det inte var helt ovanligt att Mi16-motorernas kamaxlar hoppade en kugg, och att detta justerades ibland i samband med servicar. Det kan inte vara något sånt som skett? Fast då skulle väl bilen iofs gå dåligt för det mesta, eller?
/stefan
Angående tändstiften - två var vanligt slitna. Ett var olja på gängorna, och ett var ganska rejält oljigt. Men det kan ha uppstått när jag bytte tändstiften. Det var oljigt i tändstiftshålen (på dessa två) - så det kan ha runnit ned på tändstiftet vid bytet.
Jag har f.ö. 2 stycken tändmoduler liggande - tror de ska vara funkis. Kanske värt att prova att byta någon av dem också på en gång?
Anledning - När jag hade köpt bilen så visade det sig (efter måååånga tusenlappar i felsökning och diverse delar) att:
1. föregående ägare bytt kamrem
2. ...men ej bytt spännaren => lagren var i princip helt slut
3. Kamaxeln hade hoppat en kugg (eller fler)
4. Bilen gick riktigt pissigt - hade troligen blivit följdfel lite varstans
Tror att det blev 2 fungerande tändmoduler över då (låg iaf kvar i bilen)
När jag tänker tillbaka så minns jag att någon verkstad då hävdade att det inte var helt ovanligt att Mi16-motorernas kamaxlar hoppade en kugg, och att detta justerades ibland i samband med servicar. Det kan inte vara något sånt som skett? Fast då skulle väl bilen iofs gå dåligt för det mesta, eller?
/stefan
då ska den gå dålgt ganska ofta.
men de med oljan på stiften? rinner de ner olja på stiften så kan de misstända o gå bra när du varvat upp bränt av dom lite men e inte jättesäker.
ska iaf vara fritt från olja på stiften.
men prova kör den på tomgång när den går dåligt o ryck en sladd i taget o se om de blir nån skillnad
men de med oljan på stiften? rinner de ner olja på stiften så kan de misstända o gå bra när du varvat upp bränt av dom lite men e inte jättesäker.
ska iaf vara fritt från olja på stiften.
men prova kör den på tomgång när den går dåligt o ryck en sladd i taget o se om de blir nån skillnad
- Stefan_306S16
Tack Loffas,
Jag får försöka med det.
Men jag tar gärna emot andra tips också på vägen!
Lite upprepning av frågor
- var sitter spolarna?
- hur svårt är det att byta packning uppe vid toppen (osäker på om det är topplockspackning eller ventilkåpspackning)? Det verkar vara där det läcker olja iaf, som alltså runnit ned i två av tändstiftshålen.
/stefan
Jag får försöka med det.
Men jag tar gärna emot andra tips också på vägen!
Lite upprepning av frågor
- var sitter spolarna?
- hur svårt är det att byta packning uppe vid toppen (osäker på om det är topplockspackning eller ventilkåpspackning)? Det verkar vara där det läcker olja iaf, som alltså runnit ned i två av tändstiftshålen.
/stefan
- Fredrik Sjöberg
- Stefan_306S16
- Fredrik Sjöberg
- Stefan_306S16
Aha, då är det två spolar jag har hemma då...
Dock vet jag inte om de är hela eller trasiga. De låg som sagt kvar i bilen efter reparationen för länge sen, i originalförpackning - men tydligt använda. Så troligen sitter det 2 nya i bilen (nya för 6000 mil sen alltså
), och två gamla ligger i de andras originalförpackning...
Finns det något enkelt sätt att kolla om de är funkis?
Dock vet jag inte om de är hela eller trasiga. De låg som sagt kvar i bilen efter reparationen för länge sen, i originalförpackning - men tydligt använda. Så troligen sitter det 2 nya i bilen (nya för 6000 mil sen alltså
Finns det något enkelt sätt att kolla om de är funkis?
- Fredrik Sjöberg
- Stefan_306S16
- Fredrik Sjöberg