Problemet började med att bilen (406 -00 automat) visade felmeddelandet "insufficient oilpressure" och stop-symbolen blinkade. Jag stannade så fort jag hade möjlighet. Kollade under huven och det var olja över hela motorn och oljestickan stack upp några cm.
Killen på verkstan tror att det kan vara vevhusventilationen som frusit. Det verkar rimligt med tanke på att det är ca 15 minus och jag inte har möjlighet att koppla in motorvärmare. Har kört mycket korta sträckor och det har blivit mycket kallstarter.
Vad tror ni?
Om det är det som är problemet, vad kan man förvänta sig för skador på bilen? Räcker det att tina upp den och fylla på ny olja? Kan man på något sätt förhindra att det händer igen?
Tacksam för svar!
frusen vevhusventilation?
frusen vevhusventilation?
Peugeot 406 ST 2.0 AUT -00
låter precis som frusen vevhusvent. då blir det övertryck och trycket måste ta vägen någon stanns-upp genom oljesticksröret
Man får göra rent vevhusventen så det inte fryser igen.
Det som är e att det är massa "majonäs" eller "klegg" i rören osv, och de fryser å sätter igen.
Skador brukar de oftast inte bli om du inte kör för länge me detta, då kan packningar och dylikt börja läcka pga. av trycket i motorn. Men rekomenderar att du gör rent snarast!
Man får göra rent vevhusventen så det inte fryser igen.
Det som är e att det är massa "majonäs" eller "klegg" i rören osv, och de fryser å sätter igen.
Skador brukar de oftast inte bli om du inte kör för länge me detta, då kan packningar och dylikt börja läcka pga. av trycket i motorn. Men rekomenderar att du gör rent snarast!
Röda bilar går snabbast!
För de som är intresserade:
Jag hade bilen på verkstad och den fick tina upp. Ny olja fylldes på och verkstaden konstaterade att det inte blivit några skador. De sa att vevhusventilationen frusit och att det är viktigt att motorn varmkörs ordentligt så att kondensvattnet hinner dunsta. Någon rengöring av ventilationen var det aldrig tal om, de var övertygade om att det "bara" var kondensvatten som frusit.
Bilen har gått bra sen dess och jag har varit noga med att köra den ordentligt varm. Idag kollade jag under huven och oljestickan stack upp en bit och det var lite olja i motorrummet. Det var inte mycket som hade läckt ut dock, men det tyder ju på att problemet är kvar. Sist jag körde bilen var det kallt men senaste dagarna varmare t.o.m. plusgrader.
Hur ska jag gå vidare nu? Hur stort jobb är det att rengöra vevhusventilationen?
Jag hade bilen på verkstad och den fick tina upp. Ny olja fylldes på och verkstaden konstaterade att det inte blivit några skador. De sa att vevhusventilationen frusit och att det är viktigt att motorn varmkörs ordentligt så att kondensvattnet hinner dunsta. Någon rengöring av ventilationen var det aldrig tal om, de var övertygade om att det "bara" var kondensvatten som frusit.
Bilen har gått bra sen dess och jag har varit noga med att köra den ordentligt varm. Idag kollade jag under huven och oljestickan stack upp en bit och det var lite olja i motorrummet. Det var inte mycket som hade läckt ut dock, men det tyder ju på att problemet är kvar. Sist jag körde bilen var det kallt men senaste dagarna varmare t.o.m. plusgrader.
Hur ska jag gå vidare nu? Hur stort jobb är det att rengöra vevhusventilationen?
Hade ju som sagt problem med frusen vevhusventilation i vintras. Sen dess har jag varit ganska noga med att kolla oljan och det har inte verkat läcka. Dock har det varit lite kladdigt i motorrummet och nu tyckte jag att det såg ut att vara extra kladdigt. Så jag misstänker att det läcker. Antingen är vevhusventilationen fortfarande igensatt eller så har väl någonting skadats. Jag är absolut ingen mekaniker men jag ska försöka förklara: Oljepåfyllningslocket sitter på en silvrig yta/kåpa, mitt på den, i underkant, sitter någon slags kontakt och från den går det en slang vars yttre hölje ser ut att vara lite skadat. Skulle det kunna läcka olja därifrån? Är ventilationen svår att lokalisera? Hur ser den ut och var sitter den? Tänkte lägga upp en bild på motorrummet men det gick visst inte...
Kanske verkar rörigt och det blir nog ett besök på verkstad så småningom. Jag antar att det enklaste är att motortvätta och se var det läcker men vågar man det? Kan man bara spraya på avfettning och spola av försiktigt?
Kanske verkar rörigt och det blir nog ett besök på verkstad så småningom. Jag antar att det enklaste är att motortvätta och se var det läcker men vågar man det? Kan man bara spraya på avfettning och spola av försiktigt?
Kung_Bore wrote:Tänkte lägga upp en bild på motorrummet men det gick visst inte.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=76158
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj