Kopplingen till min 407 SW (årsmodell 2005, drygt 15.000 mil) har sakta men säkert fått allt mindre spel mellan fullt frikopplad till fullt grepp. Har pratat med flera verkstäder och fått pris på mellan 11.000-13.300 för byte av kopplingspaket. Känns ju inte som man byter förrän det verkligen behövs.
Men så sade en verkstad att de rekommenderade att man först luftar kopplingen då det kan ha trängt in luft och/eller vatten i hydrauloljan? Efter det kollar man om det blir bättre.
Verkar detta rimligt? Kan symptomen på luft och/eller vatten i hydrauloljan bli ett minskat spel i kopplingen?
Luft i koppling till 407 SW?
- Richard Gustavsson
Fast oftas är det urtrampningslagret som börjar ge sig och flyttar på dragläget.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
-
Erlingmark
Hände mig också. 407 SW -05, 11500 mil. Medan jag funderade på vad jag skulle göra åt det (någon vecka efter att jag tyckte mig upptäcka det första gången) rasade hela kopplingen med en härlig rök stigande från motorrummet - tydligen beroende på att urtrampningslagret smulats sönder helt. Vad vet jag?
Dock låter ditt pris lite väl högt. Jag betalade ~8000:- för att byta koppling i Uppsalatrakten.
Killen på verkstan hävdade att det var ganska vanligt på 407:or och C5 (som tydligen har samma grejer där?) eftersom fabriken har pillat in ett alldeles för klent lager för en såpass stor och tung bil. Men återigen, vad vet jag?
Dock låter ditt pris lite väl högt. Jag betalade ~8000:- för att byta koppling i Uppsalatrakten.
Killen på verkstan hävdade att det var ganska vanligt på 407:or och C5 (som tydligen har samma grejer där?) eftersom fabriken har pillat in ett alldeles för klent lager för en såpass stor och tung bil. Men återigen, vad vet jag?