406 Misständer varm *problem löst*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Phaseace

406 Misständer varm *problem löst*

Post by Phaseace »

Hej. Jag har en 406:a som har blivit lite tjurig på sistone och verkar bara bli värre. -97:a 2.0 16v automat.

Problemet är att när man kört ett tag och motorn är i arbetstemp, så börjar den misstända och varvräknaren hoppar och far som hej-kom-å-hjälp-mig. Detta uppstår till en början runt 2500-3000rpm. Sänker man då farten och gasar försiktigt så kan man hålla ca 2-2500rpm ett tag.. sen börjar den hosta och hacka igen så man får sänka till 1-1500rpm och krypa fram.

Det konstiga är att den, precis som man skulle trycka på en strömbrytare, kan gå bra igen för en stund. Att bilen är en automat gör inte saken bättre.

Har testat med en annan tändkassett som sades vara rätt vanligt fel och har även provat med en annan styrbox utan resultat. Vad kan det vara som spökar? ÖDP-givare? Lambdasond? Vattentempgivare? LMM?

K-lampan kan tändas om man försöker upprepade gånger gasa upp den.
Bilen saknar diagnosuttagen i motorutrymmet och C3 stiftet finns inte med i uttaget inne. Då är det väl bara Lexia som gäller? Om inte nån känner igen fenomenet och vet vad felet kan vara.

Tacksam för all hjälp!
Last edited by Phaseace on Tue Feb 08, 2011 11:33, edited 1 time in total.
m@s

Post by m@s »

Kan kanske vara tändningstriggern? :roll:
Tror det finns en hall kamlägesgivare på EW10 som triggar tändning.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Byt ÖDP, vanlig på gamla XU maskiner.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Phaseace

Post by Phaseace »

Tack för hjälpen. Jag bytte ÖDP givaren igår och åkte några mil utan problem så det måste varit den rackarn som ställde till det :D
Post Reply