När jag startar bilen efter att den stått still en längre stund (eller över natten) så går motorn som vanligt, men så fort jag varmkör den i en längre sträcka (i farter över 70km/h) så hör man att motorn växlar om till ett tickande ljud.
Jag har hört mig för lite och en säger att det är fel på ventilerna och en annan tror att det är dags att byta topplocks packningen.
Handlar om en 206 Rc -04 som gått i 3800 Mil
Vad tror ni ?
Tickande ljud från motorn ?
- danielr112
Vad för olja la du i?
Kan hjälpa med annan sorts olja med och ev lite STP i. Ofast beror detta tickandet på de hydrauliska ventillyftarna. Innan de blivit helt varma är de inte täta och tappar då trycket och då börjar det ticka. Sedan när motorn blivit tillräkligt varm så tätnar dom och de börjar få upp tryck igen och ticket försvinner.
Kan hjälpa med annan sorts olja med och ev lite STP i. Ofast beror detta tickandet på de hydrauliska ventillyftarna. Innan de blivit helt varma är de inte täta och tappar då trycket och då börjar det ticka. Sedan när motorn blivit tillräkligt varm så tätnar dom och de börjar få upp tryck igen och ticket försvinner.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
danielr112 wrote:Vad för olja la du i?
Jag kör med Castrols 5w-40. hmm a fast tickandet börjar Efter att jag varmkört den i en längre stund, inte när motorn håller på att svalna
Claes B wrote:Läckande packning mellan grenrör och downpipe kanske?
Var exakt sitter denna packningen ? för själva oljudet/tickandet kommer från motorn vid topplocket....