Frågor om 306 GTI -99

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Frågor om 306 GTI -99

Post by gsxswe »

Hej på er,

Jag har precis köpt en 306 GTI -99 (eller igentligen en Rallye då AC, spoilerljus m.m. inte finns sen fabrik).
Enligt förra ägaren som haft bilen i 7år (och är Peugeot meck) så har bilen fått följade mods: Kent cams PT80 (Steg 1), coldair intake med stort K&N filter samt ett custom catback rostfritt system.

Nu är frågan, han har inte mappat om bilen sedan kambytet och jag vet inte om man måste göra detta för att få nytta av kammen? Om man måste mappa om kan nån rekomendera nån i Stockholms trakten som kan göra detta för en vettig peng?
Sedan undrar jag vad mer som kan vara en vettig investering i motorväg med tanke på det som redan är ändrat?

När det kommer till väghållningen, så hade jag tänkt med att börja sänka bilen 30-40mm med andra fjädrar, är detta bra eller anus? :) Har inte råd att lägga ut pengar på en hel väghållningssats utan vill bara få den lite styvare och lägre just nu.

Tackar på förhand för alla svar. :)

Mvh, Janne.
Last edited by gsxswe on Thu Feb 17, 2011 9:48, edited 1 time in total.
Peugeot 306 GTI (Rallye) -99
Rx37

Post by Rx37 »

Att sänka bilen är väl aldrig fel. 30-40mm är lagom. Men du vet väl att det är torsionsstavar bak och hur man sänker med dom?
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Ur ren väghållningssynpunkt så borde man nog inte sänka bilen så mycket, viktigare med fräscha grejer.

Men ur snygghetsfaktor är det lätt värt det! :D
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

Rx37 wrote:Att sänka bilen är väl aldrig fel. 30-40mm är lagom. Men du vet väl att det är torsionsstavar bak och hur man sänker med dom?

Har inte sysslat med torsionsstavar så det har jag inte koll på själv, men jag vet att det är torsion i alla fall. :) Kommer nog lämna bort jobbet då jag inte har stenkoll själv.
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

hedis wrote:Ur ren väghållningssynpunkt så borde man nog inte sänka bilen så mycket, viktigare med fräscha grejer.

Men ur snygghetsfaktor är det lätt värt det! :D

Hehe, ja det är mera för snygghetsfaktorn. Grejerna som sitter på känns tighta och fina, vill kanske ha den lite hårdare i sättningen bara så skulle jag vara nöjd. :)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Det är säkert många i Stockholm som kan tänkas hjälpa dig bra mycket billigare än vad någon verkstad skulle göra :)

Ps "rallye" på äkta Peugeotfranska ;)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

Alex wrote:Det är säkert många i Stockholm som kan tänkas hjälpa dig bra mycket billigare än vad någon verkstad skulle göra :)

Ps "rallye" på äkta Peugeotfranska ;)

Ojdå, ändrat till Rallye. :oops: :lol:

Ja det skulle uppskattas om nån känner att dom vill hjälpa till, ska bara hitta ett par ok fjädrar först. Vilka är att rekomendera? H&R har jag hört är bra skit. :)
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

Ingen som har lite andra tips om eventuella uppgraderingar på motor sidan som kan passa det som redan är gjort? :) Eller tips på folk som kan mappa orginal styrsystem eller superchipa eller liknande i Stockholms området?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

extraktor och unichipa bilen :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

Peder wrote:extraktor och unichipa bilen :)

Hmm, vad jag hört och läst så ska orginal extraktor vara väldigt bra på 306 GTI'erna? Har dessutom inte hittat ett enda eftermarknads extraktor till denna så det måste ju stämma typ. :D
Unichip, då blir det JRM att ta kontakt med då. 8) Ska snacka med dom och se vad det kan gå på.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

gsxswe wrote:
Peder wrote:extraktor och unichipa bilen :)

Hmm, vad jag hört och läst så ska orginal extraktor vara väldigt bra på 306 GTI'erna? Har dessutom inte hittat ett enda eftermarknads extraktor till denna så det måste ju stämma typ. :D
Unichip, då blir det JRM att ta kontakt med då. 8) Ska snacka med dom och se vad det kan gå på.

Ja original grenrör är riktigt bra, behövs inte bytas i första taget.
Unichip har några här använt med gott resultat. Man mappar lätt fram 10 extra hk.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply