XU10J2TE etanolkonvertera?
XU10J2TE etanolkonvertera?
Funderar på att etanolkonvertera min 605 och har läst på lite här på forumet men blir inte riktigt klok på vad det smidigaste sättet är.
Om man bara byter spridare, klarar man sig med nuvarande bensinpump och BTR?
Fördelar/nackdelar med de olika alternativen?
Känns som att man har lite mer möjligheter till injusteringar om man har ställbar BTR såklart...
Om man bara byter spridare, klarar man sig med nuvarande bensinpump och BTR?
Fördelar/nackdelar med de olika alternativen?
Känns som att man har lite mer möjligheter till injusteringar om man har ställbar BTR såklart...
Peugeot 406 2.0 ST -03
Peugeot 605Srti -97
Peugeot 605Srti -97
Du måste gå upp 40% i spridarstorlek för att d ska lira på e85.
BTR och ledningar brukar klara sig bra, aldrig haft nga problem där iaf... bränslefilter få du dock byta ett par ggr då etanolen brukar lösa upp gammal skit som sätter sig i filtret.
Pump måste du räkna på, den får absolut inte bottna! ...d blit inget bra när d går magert på e85 vid laddtryck.
Fördelar: du kan säkert plocka lite mer effekt
Nackdelar: drar en del, minst 40% mer å gärna lite till.
BTR och ledningar brukar klara sig bra, aldrig haft nga problem där iaf... bränslefilter få du dock byta ett par ggr då etanolen brukar lösa upp gammal skit som sätter sig i filtret.
Pump måste du räkna på, den får absolut inte bottna! ...d blit inget bra när d går magert på e85 vid laddtryck.
Fördelar: du kan säkert plocka lite mer effekt
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
m@s wrote:Du måste gå upp 40% i spridarstorlek för att d ska lira på e85.
Pump måste du räkna på, den får absolut inte bottna! ...d blit inget bra när d går magert på e85 vid laddtryck.![]()
Fördelar: du kan säkert plocka lite mer effekt![]()
Original är 240cc. Så 240 + 40% = 336.
Kör du volvospridarna på 3,5bar är du på rätt väg.
Du kan även ta Saabs 360cc och köra i 2,5bar. Det finns 2,5 bars tryckregulator som passar rakt i original.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Kan även rekommendera http://etanol.nu där finns det en hel del att läsa för etanolkonvertieringssugna.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Hellmek:
Har inte riktigt bestämt om jag vill konvertera eller ej än men tror du/ni man klarar sig med orginal bränslepump då om man kör med de större saab spridarna?
Den klarar 3 bar om jag minns rätt.
Finns det någon poäng med en proggresiv BTR i sammanhanget?
Har inte riktigt bestämt om jag vill konvertera eller ej än men tror du/ni man klarar sig med orginal bränslepump då om man kör med de större saab spridarna?
Peugeot 406 2.0 ST -03
Peugeot 605Srti -97
Peugeot 605Srti -97
persuader wrote:Hellmek:
pumpen klarar definitivt mer än 3 bar. Du har i ditt sammanhang ingen nytta av en progressiv btr
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Fixa en kallstarts anordning oxå. en som är enkel och funkar fint på större delen av året är:
Ta och klipp av sladden som går mellan givaren som känner tempen på motorn och ger signal till ecun om den behöver chok eller ej (tror det är en blå givare) sätt en "sockerbit" och ett motstånd (så givaren tror motorn är kallare än vad den är ca 20c) samt koppla sladdar in i cupen där du sätter en brytare är sluten och bryter när du trycker.
Då har du en krets som funerar som vanligt men när du trycker på knappen så tror ecun att det är 20 grader kallare än vad de är och ger mer bränsle.
Så vid första starten på dagen trycker du in knappen precis när du hör motorn går runt. detta gör att en etanolkonvertering startar precis som med bensin utan brukar iaf jag få göra 3 försök innan bilen startade men bara första starten på dagen. Hoppas de hjälper
Ta och klipp av sladden som går mellan givaren som känner tempen på motorn och ger signal till ecun om den behöver chok eller ej (tror det är en blå givare) sätt en "sockerbit" och ett motstånd (så givaren tror motorn är kallare än vad den är ca 20c) samt koppla sladdar in i cupen där du sätter en brytare är sluten och bryter när du trycker.
Då har du en krets som funerar som vanligt men när du trycker på knappen så tror ecun att det är 20 grader kallare än vad de är och ger mer bränsle.
Så vid första starten på dagen trycker du in knappen precis när du hör motorn går runt. detta gör att en etanolkonvertering startar precis som med bensin utan brukar iaf jag få göra 3 försök innan bilen startade men bara första starten på dagen. Hoppas de hjälper
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
persuader wrote:Kan det vara nån poäng att sätta ett extra filter på returen?
Nej. Varför det?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91