Då har man köpt sig en 205 GTI, en 89:a, mot allt förnuft? Är inte särskilt mek kunnig men jag antar jag får bli det nu då. J-a vad den bilen går.
Har den gula K lampan lysandes för det mesta (slocknar imellanåt men den lyser 90% av tiden).
Bilen går ryckigt i lägre fart, bra i hög fart (lampan slocknar dock inte av den anledningen). Upplever alltså förbättringar vid gaspådrag.
En kompis bilmek utan mycket Peugeotvana dock, slängde ett hastigt öga på den och konstaterar slangar som sitter halvdant, kanske är det luft? Men när det blir varmt expanderar sig slangar osv säger han kanske därför den går bättre när man krämar på.
Nu efter hittat detta ypperliga forum funderar jag på om det kanske är lambdan ändå?
Testat få fram de där felkoderna men inte lyckats än (är jag kanske helt retard?). Testat vrida om nyckeln till strax innan tändning -instrumentpanelen slocknar ok - men när jag vrider tillbaka blinkar ingen gul lampa. Har jag misstförstått något?
Era erfarenheter skulle uppskattas!
K lampan lyser 205 GTI går ryckigt i lägre hastighet
-
SolnaGreken
- Klubbmedlem

- el cacique
- Klubbmedlem

Finns en del saker detta kan bero på.
Upplever du att bilen drar mycket soppa, mer än normalt? Då kan det vara lambda.
Är bilen svårstartad?
Bränsletryck? Bränsletrycket ska ligga på ca 3 Bar (2,8-3,2)
Testat tjuvluft? Spraya med startgas eller bromsrengöringsspray på slanganslutningar, spridarbrygga, gasspjäll, ner i tändstifts-gluggarna etc och se om det händer något (högre eller t o m lägre varvtal). Om du hittar en läcka, täta och testa bilen igen.
Hur ser allmänskicket på motorn ut? Dvs. stift, övriga tänddelar (rotor, fördelalock, tändkablar) Avgasläckor från grenrör, eller över huvud taget innan lambdasonden?
Sitter kablar fast som dom ska, dra lite i anslutningarna t ex till luftmängdmätaren, ÖDP-givaren (sitter på sprängkåpan) kallstartsgivaren (vanligtvis blå eller grön) och sitter under fördelarlocket och in i toppen.
Lycka till och testa dig fram!

Upplever du att bilen drar mycket soppa, mer än normalt? Då kan det vara lambda.
Är bilen svårstartad?
Bränsletryck? Bränsletrycket ska ligga på ca 3 Bar (2,8-3,2)
Testat tjuvluft? Spraya med startgas eller bromsrengöringsspray på slanganslutningar, spridarbrygga, gasspjäll, ner i tändstifts-gluggarna etc och se om det händer något (högre eller t o m lägre varvtal). Om du hittar en läcka, täta och testa bilen igen.
Hur ser allmänskicket på motorn ut? Dvs. stift, övriga tänddelar (rotor, fördelalock, tändkablar) Avgasläckor från grenrör, eller över huvud taget innan lambdasonden?
Sitter kablar fast som dom ska, dra lite i anslutningarna t ex till luftmängdmätaren, ÖDP-givaren (sitter på sprängkåpan) kallstartsgivaren (vanligtvis blå eller grön) och sitter under fördelarlocket och in i toppen.
Lycka till och testa dig fram!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Har upptäckt att JAG INTE HAR NÅGON LAMBDA överhuvudtaget...
Howly shit, typ.
Vet inte om den rammlat av eller om det inte fanns ngn från början (köpte bilen för ngn vecka sedan).
Är det farligt köra utan? Behöver bilen desperat till jobbet fram o tillbaks (5 mil tillsammans)?
Funkar Biltemas? Hur många kontakter är det till lambdan på Peugeot 205 GTI 89? Det behövs ett speciellt verktyg va?
Fö ser motorn bra ut kamrem nyligen bytt likaså tändstift. Visst ser ngn kass slang här och där får gå igenom den med startgas sen tack för tipset
Howly shit, typ.
Vet inte om den rammlat av eller om det inte fanns ngn från början (köpte bilen för ngn vecka sedan).
Är det farligt köra utan? Behöver bilen desperat till jobbet fram o tillbaks (5 mil tillsammans)?
Funkar Biltemas? Hur många kontakter är det till lambdan på Peugeot 205 GTI 89? Det behövs ett speciellt verktyg va?
Fö ser motorn bra ut kamrem nyligen bytt likaså tändstift. Visst ser ngn kass slang här och där får gå igenom den med startgas sen tack för tipset