symtom vid taskig komp?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Marcus

symtom vid taskig komp?

Post by Marcus »

Jag har varit och tittat på en motor(mi16) som jag är intresserad av men när jag mätte upp kompen på den så var den inte helt okey. Kommer inte ihåg exakt värderna men har för mig att det var på:
1:ans 11,5 bar
2:ans 11
3:ans 10
4:ans 8

Men det värsta var att vid provkörning så verkade motorn hur pigg som helst och avgasprov var gjort på den bara 1 vecka innan med perfekta värden så jag blir lite fundersam om värderna verkligen stämmer. Skulle man inte fått dålig respons på motorn med dom värderna? Är det extra viktigt att motorn blir ordentligt varm innan prov görs när det är frågan om hydraliska lyftare som i det här fallet? för helt genomvarm var den inte när testet genomfördes men så viktigt ska inte det vara på en vanlig motor(utan hydraliska). Frågan är om jag vågar köpa ändå
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
stellan

Post by stellan »

Motorn ska vara varm körd och testes ska utföras med helt öppet gaspjäll (full gas). Dra ca 10 varv på starten, tills nålen slutar stiga. Om motorn inte är varm så visas oftast aningen lägre väreden eftersom inte kolv ringarna tätar helt mot cylinderväggarna. Låga värden kan cohså bero på tex läckande topp packning och otäta ventiler...

Värdena du fick ska vara fullt kör bara. Har ett komp diagram från min opel manta ja hade i vintras. Testade den när den var hel kall och fick komp 14 - 9.5 - 9,5 - 10.6

Den var helt körbar, inga problem alls. Din motor är det inga direkta fel på... annat vore om du hade haft tex 6 bar på en burk, då hade det vart mer problem.

btw.. Tror dessutom att kompet på ettans cyl var högre för mätaren slog i bott, behövde en diesel mätare för att kunna få ett korrekt värde :shock:
Marcus

Post by Marcus »

ok kanske inte är nån fara då. Jag är lite fundersam om jag fick i hela gängan på kompmätaren också. Det är ju så långt hål ner till stiftet på mi16 så det är svårt att komma åt.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
stellan

Post by stellan »

sånt kan ju ochså in verka

gör ett par tre komp prov för att vara på den säkra sidan
Post Reply