Hej,
Till att börja med måste jag säga tack, det finns mycket bra information här på forumet från kunniga människor.
Nu till mina funderingar, det är dags för service (6000mil) på min peugeot 307 1.6xs -05. Till min förvåning så skulle peugeothandlaren (ringt flera) ha ca 10.000kr för en stor service (inkl kamrem) så min tanke var att göra "standardsakerna" själv och lämna in bilen till verkstaden för kamremmen. Har mekat en del på min tidigare 740 så är inte helt ovan. Jag har läst en del i tidigare trådar men har fotfarande några funderingar innan jag börjar meka.
Min första fråga är gällande orginaldelar vs autoexperten, det är nämligen så att jag kan få tag på delar för inköpspris och då överväger det alternativet. Det gäller främst tändstiften (NGK LFR 6B), kupe/luftfitler från mann och bromsbelägg från bosch. Fungerar dessa lika bra som peugeots orginaldelar? (tänkte främst så man inte råkar på något problem med passform etc.). Olja+filter köper jag från peugeot.
När det gäller tändstiften så undrar jag om det är ett måste att använda momentnyckel när man drar fast dom igen, och i så fall vet någon vilket moment som gäller? På min tidigare 740 så drog jag så tändstiften satt ordentligt utan att ta i för kung och fosterland.
Vid byte av bromsbelägg så läste jag att på bakre bromsarna så måste man vrida och trycka in kolven samtidigt, är det att rekommendera ett speciellt vektyg tex http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg1/? eller duger polygrip/tång?
Måste man öppna luftnippeln när man trycker in kolven eller räcker det med att öppna locket till reservoaren?
Sen när det gäller byte av bromsvätska så läste jag att detta inte rekommenderas när man har bil med ABS, så tänkte höra vad ni anser om detta, proceduren verkar inte speciellt svår (har aldrig bytt tidigare). Vet någon i vilken ordning som systemet ska luftas, ex: HB-VF, VB-HF?
Sist men inte minst så tänkte jag höra om det finns några bra tips och trix när man byter dessa saker (gärna bilder om någon har). Hänt fler än en gång att man svurit över dumma lösningar från peugeot.
Tack på förhand för all hjälp!
Mvh
Mikael
Funderingar innan service på Peugeot 307
bumpar mig själv då jag satt igång och en ny fundering har dykt upp.
Jag köpte bromsbelägg för bil med esp men det visade sig att beläggen är för stora. Har nu bytt till belägg för bil utan esp och dessa verkar vara av rätt storlek. Vet någon om det är någon annan skillnad förutom storleken? bilen har ju ändå esp därför jag blir lite förvirrad.
Det visade sig att byta luftfilter var lite knepigare än jag först trott. Jag var tvungen att demontera båda behållarna för luftfiltret(+ den andra) för att komma åt. Dummare konstruktion får man leta efter.
Jag köpte bromsbelägg för bil med esp men det visade sig att beläggen är för stora. Har nu bytt till belägg för bil utan esp och dessa verkar vara av rätt storlek. Vet någon om det är någon annan skillnad förutom storleken? bilen har ju ändå esp därför jag blir lite förvirrad.
Det visade sig att byta luftfilter var lite knepigare än jag först trott. Jag var tvungen att demontera båda behållarna för luftfiltret(+ den andra) för att komma åt. Dummare konstruktion får man leta efter.
-
Martin.sthlm
- Klubbmedlem

Re: Funderingar innan service på Peugeot 307
norris wrote:Hej,
Till att börja med måste jag säga tack, det finns mycket bra information här på forumet från kunniga människor.
Nu till mina funderingar, det är dags för service (6000mil) på min peugeot 307 1.6xs -05. Till min förvåning så skulle peugeothandlaren (ringt flera) ha ca 10.000kr för en stor service (inkl kamrem) så min tanke var att göra "standardsakerna" själv och lämna in bilen till verkstaden för kamremmen. Har mekat en del på min tidigare 740 så är inte helt ovan. Jag har läst en del i tidigare trådar men har fotfarande några funderingar innan jag börjar meka...
Varför byta kamrem redan vid 6000 mil? Pga åldrande rem..?
Mvh Danne
307 Hdi kombi -05, XM tct -97, CX tre -87
307 Hdi kombi -05, XM tct -97, CX tre -87