Konsultera ang rutten bakvagn.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Henry B

Konsultera ang rutten bakvagn.

Post by Henry B »

Har haft lite klonkljud höger bak 2-3mån, och idag rev jag ner bakaxel, till min förvåning var axeln ganska sliten, det otroliga är att jag har kvitto på att bakaxeln är bytt mot ny för 4t mil sedan hos Peugeot i E-tuna. Hur kan den ha gått ner sig så på denna tid?, Har iaf köpt nya lager/packboxar hos peugeot men frågan är går det att montera på nya lager på svingarmarna om man beställer nya tappar från imaxle? eller är det för nedgånget?

Vänster tapp
Image

Image

Höger tapp

Image

Image

Vänster svingarm

Image

Image

Höger svingarm

Image

Image
Peugeot 206 GTI -03
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

plocka ur lagren ur armarna och kolla att de är ok också. ser ut att saknas rullar, och det är inte bra. men 4000 mil.... de måste ha gjort något pajasjobb om det inte var mååånga år sen och bilen gått väldigt lite sedan dess
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ser ju hemskt ut det är, ärligt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Henry B

Post by Henry B »

datapata wrote:plocka ur lagren ur armarna och kolla att de är ok också. ser ut att saknas rullar, och det är inte bra. men 4000 mil.... de måste ha gjort något pajasjobb om det inte var mååånga år sen och bilen gått väldigt lite sedan dess

Har inte kollat nogrannare på kvittot än men jag har för mig att det är renoverat nångång 2007-2008, har haft bilen sen 2009-10 och kört 2000mil, ang inre lagret på vä svingarm så gick den i bitar när jag slog ut grejjerna, på högra sidan är det bara skalet till inre lagret kvar. så min fråga är väl om det går att montera dit nya tappar och byta lagrena. eller måste man hitta en annan svingarm till högra sidan, vä svingarm ser iaf ut att vara ok
Peugeot 206 GTI -03
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Inte en chans att den är bytt mot en NY axel så pass nyligen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Henry B

Post by Henry B »

HellMek wrote:Inte en chans att den är bytt mot en NY axel så pass nyligen.
Det stämmer bra det, litade på han jag köpte bilen av, när han sa att dom bytt bakaxeln mot en ny. men hittade på kvittot och det står att dom bytt packningar/lager i bakaxeln 2007-12-12, har rullat 5400mil efter det, måste dock fortfarande vara ett uselt jobb dom gjort eftersom det inte finns en gnutta fett kvar. Har plockat bort lagrena från svingarmarna och allt ser bra ut där, Men har stött på patrull på tapparna, går det ens att få dän dom?. om så är fallet hur går man tillväga?

Sen verkar jag ha fått fel lager från peugeot, lagrena har samma dim till båda sidor men jag har olika dim. på bakaxeln, när skiftades detta vid tillverkningen? nån som vet?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Peugeot 206 GTI -03
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Henry B wrote:
HellMek wrote:Inte en chans att den är bytt mot en NY axel så pass nyligen.
Det stämmer bra det, litade på han jag köpte bilen av, när han sa att dom bytt bakaxeln mot en ny. men hittade på kvittot och det står att dom bytt packningar/lager i bakaxeln 2007-12-12, har rullat 5400mil efter det, måste dock fortfarande vara ett uselt jobb dom gjort eftersom det inte finns en gnutta fett kvar. Har plockat bort lagrena från svingarmarna och allt ser bra ut där, Men har stött på patrull på tapparna, går det ens att få dän dom?. om så är fallet hur går man tillväga?

Sen verkar jag ha fått fel lager från peugeot, lagrena har samma dim till båda sidor men jag har olika dim. på bakaxeln, när skiftades detta vid tillverkningen? nån som vet?

Dom kanske bara bytte på ena sidan? Kan inte se riktigt på dina bilder vilket som är höger och vänster.
Henry B

Post by Henry B »

HellMek wrote:Dom kanske bara bytte på ena sidan? Kan inte se riktigt på dina bilder vilket som är höger och vänster.
Första 2 bilderna är högra sidan, sen 2 från vänstra,
Last edited by Henry B on Sun Jul 31, 2011 20:48, edited 2 times in total.
Peugeot 206 GTI -03
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Henry B wrote:
HellMek wrote:Dom kanske bara bytte på ena sidan? Kan inte se riktigt på dina bilder vilket som är höger och vänster.
Första 2 bilderna är högra sidan, sen 2 från vänstra,

Ser ut som ena sidan är mycket sämre än den andra ja. Kan ju va så att dom monterat nya lager och snålat och inte monterat ny tätning.
Henry B

Post by Henry B »

HellMek wrote:Ser ut som ena sidan är mycket sämre än den andra ja. Kan ju va så att dom monterat nya lager och snålat och inte monterat ny tätning.
Vad som är bytt enligt kvittot

2x5131 A6 Bussning 482kr,
2x513272 Bussning 147kr
2x5174 07 Packning 108kr

Image
Peugeot 206 GTI -03
Henry B

Post by Henry B »

Hur är det med tapparna då, går dom att demontera utan specialverktyg/maskin?, imaxle säljer iaf lösa tappar och dom tar 20£ för att demontera/montera dit nya sådana,
Peugeot 206 GTI -03
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Henry B wrote:Hur är det med tapparna då, går dom att demontera utan specialverktyg/maskin?, imaxle säljer iaf lösa tappar och dom tar 20£ för att demontera/montera dit nya sådana,

Det är nog inte helt enkelt att byta tapparna. Jag hade bytt hela axeln.
Henry B

Post by Henry B »

Nån som har koll på ifall bakaxlarna från peugeot 206+ passar?,
Peugeot 206 GTI -03
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

de är nog inte helt enkla att få ur, finns en bild där jesper spänt upp sin axel till 106:an mellan två träd, gick sådär :lol:

har man inte tillgång till rejäla verktyg skulle jag tro att det krävs värme, kyla samt ett bra mothåll till axeln och en stark avdragare. inte helt enkelt mao
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Henry B

Post by Henry B »

Har hittat på en firma i tyskland, som säljer nya bakaxlar för 480€ med frakt (ej kompletta med svingarmar/stavar), men enligt peugeot ska det sitta den nyare typen av bakaxel på min bil, men jag har olika storlekar på lagrena som jag knackade ur svingarmarna. och enligt kvittot jag har från renoveringen så ska dom ha monterat dit just samma lager som jag köpt från peugeot (samma storlek på båda sidor), är min bakvagn bytt mot den äldre modellen efter renoveringen?. skiljer storleken på tapparna på den äldre modellen av bakaxeln?
Peugeot 206 GTI -03
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nu har jag inte tittat på någon 206 axel, men på de flesta är det ju 2 olika storlekar på varje sida?, du harinte sett fel på nåt sätt?

Alltså stort+mindre på ena sidan och stort plus mindre på andra sidan.
Hans Hellström

Henry B

Post by Henry B »

SNILLET wrote:Nu har jag inte tittat på någon 206 axel, men på de flesta är det ju 2 olika storlekar på varje sida?, du harinte sett fel på nåt sätt?

det är samma art nummer på båda yttre lagrena och de inre, (men dom jag knackade ut dvs tex båda inre lager är inte lika stora) och jag tyckte reservdelsmannen sa att det satt lika stora lager på båda sidor på nyare bakvagnar. har googlat mig fram till att skiftet ska ha skett nångång 2002.
Peugeot 206 GTI -03
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Henry B wrote:
SNILLET wrote:Nu har jag inte tittat på någon 206 axel, men på de flesta är det ju 2 olika storlekar på varje sida?, du harinte sett fel på nåt sätt?

det är samma art nummer på båda yttre lagrena och de inre, (men dom jag knackade ut dvs tex båda inre lager är inte lika stora) och jag tyckte reservdelsmannen sa att det satt lika stora lager på båda sidor på nyare bakvagnar. har googlat mig fram till att skiftet ska ha skett nångång 2002.

Intressant :)
Hans Hellström

Henry B

Post by Henry B »

SNILLET wrote:Intressant :)

Titta på bildena på svingarmarna, man ser att högra svingen har tjockare ytterkant gentemot den vänstra
Peugeot 206 GTI -03
Henry B

Post by Henry B »

Har kommit fram efter mätningar att det sitter en äldre bakaxel på min bil dvs troligtvis bytt mot en beg av tidigare ägare, så frågan är ska man leta efter en ny bakaxel av gamla typen (då passar båda svingarmarna), eller köpa den nyare (kräver byte av vänster svingarm), skiljer upp till nästan 130€ till fördel för nyare typen (har dock hittat på en firma som säljer gamla typen nästan till samma pris som nyare men inväntar på svar om han skickar till sverige och vad det isf kostar). Nån som har en vä svingarm av nyare typ där både vä-hö lager är av samma storlek som ligger o skräpar efter bakaxelbyte?
Peugeot 206 GTI -03
Post Reply