EGR ventil!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Punken

EGR ventil!

Post by Punken »

Okej, jag förenklar min fråga: På 1,6 hdi motorn,i mitt fall -08:s modell, är det ett standardfel detta med egr ventilen? Vad beror det på? Går det att förebygga eller åtgärda annat än att byta den?
De hafva aldrig wikit eller för egen dehl tappadt.
Rx37

Re: EGR ventil!

Post by Rx37 »

Det verkar vara standardfel ja. Många bilar får det.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har inte hört talas om att nån bytt flera än, isf. skulle man kunna tänka att det är de fabriksmonterade komponenterna som är av för dålig kvalitet. Om det inte är fallet utan att de kommer att rasa med 3000 mils mellanrum är det ju jävligt surt... Men det borde gå att sota dem och få dem att fuyngera igen, att märkesverkstaden inte gör det är ju inte så underligt, dels vill de inte skita ner sig mer än nödvändigt, dels är de tvungna att kunna garantera funktionen efter reparation.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Johan Jatko »

Jag har ju låtit byta egr-ventilen på min bil. För mig var det inte själva ventilen i sig som det var fel på, utan felet låg i att själva lägesgivaren som "berättar" till ecu:n i vilket läge den befinner sig i hade pajat.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Post Reply