från början hade jag provat med avdragare och de va då som de hade kommit lite snett. och de va omöjligt att dra in de. avdragarn vek sig
Pressa i hjulNav utan att lagret går sönder?
Pressa i hjulNav utan att lagret går sönder?
hej jag monterade ett lager i veckan och allt gick bra fick i lagret i spindeln och monterade allt, när jag skulle pressa i hjulnavet (fryst) med skruvstädet i spindeln i lagret kom de snett och de vägrades pressas in.
från början hade jag provat med avdragare och de va då som de hade kommit lite snett. och de va omöjligt att dra in de. avdragarn vek sig
varf är de såhär? sist jag pressa in navet me avdragare gick de bra. hur ska man få in navet utan att paja hjullagret?
Re: Pressa i hjulNav utan att lagret går sönder?
Du får använda ett mothåll i form av ett rör så att du inte belastar lagret.
Last edited by R-Gubbe on Tue Sep 27, 2011 18:32, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
gå till en bilverkstad me en bulle, så kan dom kanske pressa ihop de me verkstadspressen 
Röda bilar går snabbast!
Det är extremt viktigt att man får grejerna rakt från början. Nu kan du troligen banka ut allt igen, köpa ännu ett lager och börja om på nytt. Gick inte du fordonsteknisk? Har ni inga lärare där som kan visa hur man gör?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jo press blir de men tycker de borde gå in med avdragare ändå :/. jo vi lärde oss på fordonsteknisk. men de var de rulllager som man tryckte dit inga presslager, inte på volvo iaf.
så näj vi lärde oss inte att pressa på lager. bara de ja sa. men kanske ska pressa nästa gång med skruvstädet helt rakt ist för att först prova med avdragare annars är de väl press som gäller,
problemet är att man inte kan värma lagret och spindeln för navets fett och tätring som då smälter så man får frysa och fort in me lagret isf.
så näj vi lärde oss inte att pressa på lager. bara de ja sa. men kanske ska pressa nästa gång med skruvstädet helt rakt ist för att först prova med avdragare annars är de väl press som gäller,
problemet är att man inte kan värma lagret och spindeln för navets fett och tätring som då smälter så man får frysa och fort in me lagret isf.
mothåll?hur menar du du måste ju pressa in navet i lagret som mothåll men menar du när jag skulle dra ut de att ha ett rör som mothåll på lagret så inte lagret öppnade sig och kulorna trillade utR-Gubbe wrote:Du får använda ett mothåll i form av ett rör så att du inte belastar lagret.
Nämen tänk till lite nu. Du pressar ju i navet utifrån spindeln. Innan dess så har du ju pressat i lagret från insidan av spindeln. Alltså för att inte förstöra lagret så måste du ha ett mothåll i form av ett rör som på insidan ligger an mot den inre lagerbanan. Efter det så pressar du in navet utifrån. På så sätt så uppstår ingen belastning på lagret.wille_89_ wrote:mothåll?hur menar du du måste ju pressa in navet i lagret som mothåll men menar du när jag skulle dra ut de att ha ett rör som mothåll på lagret så inte lagret öppnade sig och kulorna trillade utR-Gubbe wrote:Du får använda ett mothåll i form av ett rör så att du inte belastar lagret.?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Jag brukar använda det gamla lagrets ytterring och pressa i det nya lagret med. Man får inte pressa på innerringen får då går lagret sönder eller blir skador på kulor/lagerbanor.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Jo men lagret hade han ju fått dit. det var sedan han belastade inre lagerbanorna.Decimal wrote:Jag brukar använda det gamla lagrets ytterring och pressa i det nya lagret med. Man får inte pressa på innerringen får då går lagret sönder eller blir skador på kulor/lagerbanor.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
OkR-Gubbe wrote:Jo men lagret hade han ju fått dit. det var sedan han belastade inre lagerbanorna.Decimal wrote:Jag brukar använda det gamla lagrets ytterring och pressa i det nya lagret med. Man får inte pressa på innerringen får då går lagret sönder eller blir skador på kulor/lagerbanor.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ok tack
men när man använder avdragare som många gör när de monterar navet på spindeln på bilen så funkar väl drivaxeln som mothåll den håller ju emot för inre lagerbanan så länge man har ratten rakt ställd så de inte snear sig?
då ska jag göra som på bilden då
?

då ska jag göra som på bilden då

Begriper inte överhuvudtaget hur du menar. Varför envisas du med att inte göra rätt från början?wille_89_ wrote:ok tackmen när man använder avdragare som många gör när de monterar navet på spindeln på bilen så funkar väl drivaxeln som mothåll den håller ju emot för inre lagerbanan så länge man har ratten rakt ställd så de inte snear sig?
då ska jag göra som på bilden då?
+1
Och varför blandar du in drivaxen när du ska montera navet.
Och varför blandar du in drivaxen när du ska montera navet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Det funkar bra att rikta lagret i rätt ordning med press, alternativt att du tillverkar en avdragare av 10mm metallskiva + gängstång, muttrar och en 40-> hylsa som täcker lagret utan att skada det när man drar ut det. Så gjorde jag för att dra ca10t på bmw lager, fungerade klanderfritt. Som mothåll hade jag ett större rör.
Vill man dra åt andra hållet är det bara vända på paketet. hjullagern sitter på samma sätt som i peugeot-navet.
Se bild:
Vill man dra åt andra hållet är det bara vända på paketet. hjullagern sitter på samma sätt som i peugeot-navet.
Se bild:

Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Ok, lagret är på plats i spindeln. Nu ska du alltså dra in hjulnavet i lagret.
Då måste du ha ett mothåll på insidan som stödjer mot lagrets innerring eftersom innerringen är tvådelad. Annars sprätter du isär lagret, det kanske sprutar kulor, men framför allt lär du förstöra lagertätningen. Visste du inte att innerringen alltid är delad på denna typ av lager?
Vad jag har gjort är att jag petat in hjulnavet, rakt och fint, nästan halva vägen in i lagret. Såpass långt att jag bara trycker på den första innerringen. Sedan lägger jag in drivknutens splines från insidan (som mothåll alltså) och då kommer gängan fram såpas i mitten av hjulnavet att jag kan sätta dit den vanliga centrummuttern (med bricka). Sedan är det bara att dra muttern och hela paketet glider ihop lungt och fint. Knuten pressar innerringarna från insidan och centrummuttern pressar dem från utsidan.
Då måste du ha ett mothåll på insidan som stödjer mot lagrets innerring eftersom innerringen är tvådelad. Annars sprätter du isär lagret, det kanske sprutar kulor, men framför allt lär du förstöra lagertätningen. Visste du inte att innerringen alltid är delad på denna typ av lager?
Vad jag har gjort är att jag petat in hjulnavet, rakt och fint, nästan halva vägen in i lagret. Såpass långt att jag bara trycker på den första innerringen. Sedan lägger jag in drivknutens splines från insidan (som mothåll alltså) och då kommer gängan fram såpas i mitten av hjulnavet att jag kan sätta dit den vanliga centrummuttern (med bricka). Sedan är det bara att dra muttern och hela paketet glider ihop lungt och fint. Knuten pressar innerringarna från insidan och centrummuttern pressar dem från utsidan.
jag vill inte envisas, många anv drivaxeln som mothåll och de är ju samma som ett rör.
men jag använde drivaxeln som mothåll och drog ut med avdragare och de va då lagret pajade bl.a
för när ja tryckte in navet i lagret först kom jag bara nån cm sen orkade inte avdragarn dra in mer.
men de där med 40 hylsa var ju smart för innerbanan så man kan dra ut lagret.
men jag kan alltså som jag gjorde innan pressa in lagret lite med en avdragare tills drivaxelns gängor syns så man kan dra på muttern och dra fast navet i lagret med den?
förlåt om jag tolkar nåt fel men är inte jätte me, hade vart lättare med bättre bilder.
men om jag lägger navet i frysen några timmar borde de väl gå att pressa in rakt i skruvstädet
med MOTHÅLL mot innerbanan? för att också då få de rakt, vilket jag inte fick med avdragarn.
men som ni sa press och mothåll borde väl vara de säkraste?
men jag använde drivaxeln som mothåll och drog ut med avdragare och de va då lagret pajade bl.a
för när ja tryckte in navet i lagret först kom jag bara nån cm sen orkade inte avdragarn dra in mer.
men de där med 40 hylsa var ju smart för innerbanan så man kan dra ut lagret.
men jag kan alltså som jag gjorde innan pressa in lagret lite med en avdragare tills drivaxelns gängor syns så man kan dra på muttern och dra fast navet i lagret med den?
förlåt om jag tolkar nåt fel men är inte jätte me, hade vart lättare med bättre bilder.
men om jag lägger navet i frysen några timmar borde de väl gå att pressa in rakt i skruvstädet
men som ni sa press och mothåll borde väl vara de säkraste?
cred till alla som försöker hjälpa! jag har pressat ett helt gäng med lager, axlar, f*n och hans moster, men förstår inte ett skit av texten som wille skriver, han rör ju ihop allt.
det måste ju finnas beskrivande bilder steg för steg någonstans på nätet, antagligen video på youtube t.o.m som beskriver i bild hur man gör, tror det är betydligt enklare
det måste ju finnas beskrivande bilder steg för steg någonstans på nätet, antagligen video på youtube t.o.m som beskriver i bild hur man gör, tror det är betydligt enklare
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
sluta spamma. tror jag förstod de där med hur man drar ut lagret med din hemmagjorda mothåll. 40 hylsa på innerringen bakom navet för att dra de utot med mothållet (röret) genom gängstången som går genom hela navet samt 40 hylsan för att låsas i hylsan och kunna dra den utot navet.
gissar att muttern svetsas fast på järnbiten så gängade stången dras utot hela tiden och lagret följer med via 40 hylsan?
problemet med navet var ju att de kom lite snett när jag drog in de i lagret och avdragarn orkade inte dra in mer så jag nådde aldrig gängorna för hjulbulten så jag kunde dra in de med bulten.
får väl prova att ha den i frysen mycke längre och sen pressa in navet i lagret och mothåll på innerringen i skruvstädet som ni sa
eftersom jag inte har nån press.
gör så gott jag kan.
gissar att muttern svetsas fast på järnbiten så gängade stången dras utot hela tiden och lagret följer med via 40 hylsan?
problemet med navet var ju att de kom lite snett när jag drog in de i lagret och avdragarn orkade inte dra in mer så jag nådde aldrig gängorna för hjulbulten så jag kunde dra in de med bulten.
får väl prova att ha den i frysen mycke längre och sen pressa in navet i lagret och mothåll på innerringen i skruvstädet som ni sa
eftersom jag inte har nån press.
gör så gott jag kan.
Rensat lite spam, rapportera allt ni ser. Har meddelat webmaster att vi fått problem med spambotar.
hellmek, bra!
Willy; Ja, antingen gör du så (själv) eller lämnar in det till någon som kan
ibland får man kasta in handduken och lära sig på annat hålll. man ska inte göra bort sig i onödan.
Willy; Ja, antingen gör du så (själv) eller lämnar in det till någon som kan
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...