Jag har en 1997 års Peugeot 406 Turbo, vars kylarfläkt går på fullvarv hela tiden och låter som en jetmotor. Finns det något känt fel som brukar orsaka detta, någon givare som fått spunk eller? Bilen funkar som den ska, men antagligen får den inte rätt arbetstemperatur pga detta. Nämnas kan att för ett halvår sen fick jag läckage på ett rör till styrservon ( remskivan till fläktmotorn framför kylaren hade nött hål på den), så det sprutade olja runt hela kylaren. Jag gissar att det kan ha något samband, något kanske fått kortslutning och ger felsignaler eller nåt. Hoppas på att något proffs på detta forum kan tipsa mig.
//Bengan
P.S. Behöver även en hastighetsmätargivare till bilen om någon har en sån till salu, då mätaren lever ett eget liv. Tydligen finns det två olika givare, en med två stift och en med tre stift. Det ska vara givaren med TVÅ stift. D.S.
Kylfläkten går på fullvarv hela tiden
Re: Kylfläkten går på fullvarv hela tiden
olja brukar inte kortsluta elprylar, vet inte hur det är med just servoolja iofs. Det brukar sitta en kontakt på eller nära kylaren eller vid termostaten. Denna styr fläkten. Testa att koppla loss den och se om fläkten stannar, isf kan termokontakten vara kass. På vissa motorer finns även lite relän och prylar som styr hel/halvfart. Om du har AC så kan det ha ett finger med i spelet då fläkten brukar hoppa igång samtidigt som ac:n.
Re: Kylfläkten går på fullvarv hela tiden
På din motor ska nog givaren till kylfläkten sitta under/bakom termostathuset och vara brun. Har dock för mig att fläkten går när kontakten är bruten, så du ska nog pilla loss kontakten och prova att bygla ihop den med en liten kabelstump.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.