Mängd motorolja i 206 GTi
Mängd motorolja i 206 GTi
Hur mycket olja ska man ha i bilen för att fylla upp till max?
Samt, efter ett oljebyte, reagerar den elektrsika sensorn, dom som visar nivån när man startar bilen, reagerar den lite långsamt och behöver flera uppstarter innan den visar korrekt mängd?
Samt, efter ett oljebyte, reagerar den elektrsika sensorn, dom som visar nivån när man startar bilen, reagerar den lite långsamt och behöver flera uppstarter innan den visar korrekt mängd?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Har hittat volymen 4,25 liter, ett inlägg som André skrev. Och det är väl förmodligen den volym man behöver i lådan för att det ska visa fullt på mätaren.
Då är det bara den andra frågan jag behöver svar på.
Då är det bara den andra frågan jag behöver svar på.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Det här hjälper dig förmodligen inte ett dugg, men på min gamla bil reagerade oljenivåmätaren omedelbart efter påfyllning.
Ok, du har väl varianten med ett antal digitala "staplar" som tänds upp, medan nivån i min bil visades i oljetempmätaren. Borde ju i vilket fall inte spela någon som helst roll.
Ok, du har väl varianten med ett antal digitala "staplar" som tänds upp, medan nivån i min bil visades i oljetempmätaren. Borde ju i vilket fall inte spela någon som helst roll.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
hmmm, grejen varför jag frågar är att det utfördes ett oljebyte enligt verkstan på Woberts bil, men oljenivåmätaren visar samma nivå på oljan som innan han lämna in den.
dom tog betalt för 4,5 liter olja. Men det verkar ju inte som dom har bytt olja på bilen...
dom tog betalt för 4,5 liter olja. Men det verkar ju inte som dom har bytt olja på bilen...
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
precis som fnatte skriver.. lämnade in den imorse för min första gratisservice.. o så sa jag åt dom o byta oljan oxå.. tänkte att det va lika bra.. det första jag lägger märke till är att dom bytt till castrol 5w 40 olja.. jag ville ha 5w 50 sa jag eftersom jag har mobil1 5w50 på jobbet som jag säljer.. o sen såg jag att bilen hade gått mer än 5mil.. bränslelampan lyste när jag hämtade den.. gjorde den inte när jag lämnade den.. o sen va oljemätaren 2 staplar mindre än fullt.. samma som den va när jag lämnade in bilen.. och om dom nu fyllt i 4.5L i en tank som rymmer 4.25 liter så borde det ju va fullt..
Last edited by WoberT on Tue Jan 13, 2004 12:32, edited 1 time in total.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
Humm... Får dom ens köra med bilen förutom från verkstan till typ parkeringsplatsen?
Hade min bil rullat mer än 5 mil så skulle jag bli pissed off! Dom ska ju inte få "leka" med min bil utan min tillåtelse tycker jag...
Det där med olje nivåmätarn e lite skum tycker jag... När jag köpte bilen så låg den på nästan fullt... 2 stycken fyrkanter eller vare heter va släckta.. Men efter man körde ett tag osv. så blev det fullt sen när man kollade igen.. Ibland e den full när jag startar ibland fattas det 2 fyrkanter... Vet inte riktigt hur den där mätaren funkar...
Hade min bil rullat mer än 5 mil så skulle jag bli pissed off! Dom ska ju inte få "leka" med min bil utan min tillåtelse tycker jag...
Det där med olje nivåmätarn e lite skum tycker jag... När jag köpte bilen så låg den på nästan fullt... 2 stycken fyrkanter eller vare heter va släckta.. Men efter man körde ett tag osv. så blev det fullt sen när man kollade igen.. Ibland e den full när jag startar ibland fattas det 2 fyrkanter... Vet inte riktigt hur den där mätaren funkar...
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
ReD DeviL wrote:Humm... Får dom ens köra med bilen förutom från verkstan till typ parkeringsplatsen?
ofanken min mätare har alltid varit full..
Medlem no. 754
Medlem no. 754
den där mätaren litar jag inte på för fem öre. Ibland visar den halvfullt å ibland fullt. Bättre med en hederlig oljesticka.
Har du kollat med oljestickan Wobert?
Fem mil låter mycket. Med min så körde de strax under en mil.
De brukar ha en testrunda de kör med bilen för kolla ev fel.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Tobbe Tuff wrote:den där mätaren litar jag inte på för fem öre. Ibland visar den halvfullt å ibland fullt. Bättre med en hederlig oljesticka.
det är ju det att mätaren har funkat förut.. det borde ju hända nåt med den när dom fyller på olja.. nä jag har inte kollat oljestickan.. jag antar att dom går efter den o då stämmer det väl inte så jättebra kanske.. sen upptäckte jag en annan sak.. dom kan inte ens skriva av mätarställningen .. 980mil har dom skrivit när bilen har gått 1120mil.. borde ju inte va så svårt o göra rätt.. iofs att det inte spelar nån egentlig roll men man börjar ju tvivla på om dom verkligen kollat på bilen ..
Medlem no. 754
Medlem no. 754
nevyn wrote:5 mil är en hel del om du inte har bett de kolla nåt särskilt. på tal om oljesticka, varför kollar ni inte den? den där oljenivåmätaren är ju mer som en varningsgrej om man har för låg nivå eller nåt...
jo jag ska ut o kolla stickan nu.. men jag kan ju inte bevisa nåt iaf så det är lika bra o skita i det.. göra alla oljebyten själv sen..
edit: nu har jag kollat o det är fullt på stickan.. men man ser ju inte om det är ny olja.. den gamla har visserligen gått 1000mil men är bara 2månader gammal.. så den va ju ljus o fin den oxå.. men jag får väl byta själv sen.. sa ju till att jag ville ha 5w50 men fick 5w40.. ska hälla i Mobil1 Rally Formula 5w50 i fortsättningen eftersom jag säljer det på jobbet.
sen såg jag en sak till som inte har med servicen o göra.. men jag har fått stenskott på huven.. lacken har släppt så det är ett litet hål.. hur fixar man bäst det?
Medlem no. 754
Medlem no. 754
Folk är jäkligt duktiga på att leta fel efter att de haft sin bil på service också
Att de har skrivit en lägre mätarställning kan ha med garantin att göra, om du överskrider dina 1000 mil med nåt visst antal mil kanske du spräcker garantin därför skrev de lägre.
I servicen ingår provkörning, hur ska man kunna kryssa i att man gjort det om man bara kör ut bilen på parkeringen? Men jag håller med om att 5 mil är mycket, men skrev du upp mätarställningen när du lämnade in bilen?
Antar att oljemätaren funkar ungefär som på min cittra. Motorn ska vara avstängd och ha stått i 10 minuter när du läser av den. Har du motorn igång sjunker ju nivån såklart i tråget eftersom oljan pumpas runt i motorn.
Har du helsyntet i motorn är den lika ljus och fin trots att du kört 1000 mil, det är en egenskap den oljan har.
Att de har skrivit en lägre mätarställning kan ha med garantin att göra, om du överskrider dina 1000 mil med nåt visst antal mil kanske du spräcker garantin därför skrev de lägre.
I servicen ingår provkörning, hur ska man kunna kryssa i att man gjort det om man bara kör ut bilen på parkeringen? Men jag håller med om att 5 mil är mycket, men skrev du upp mätarställningen när du lämnade in bilen?
Antar att oljemätaren funkar ungefär som på min cittra. Motorn ska vara avstängd och ha stått i 10 minuter när du läser av den. Har du motorn igång sjunker ju nivån såklart i tråget eftersom oljan pumpas runt i motorn.
Har du helsyntet i motorn är den lika ljus och fin trots att du kört 1000 mil, det är en egenskap den oljan har.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag skriver alltid upp mätarställningen innan jag lämnar bilen. Det har till och med hänt att jag har fotograferat den om jag har lämnat ifrån mig bilen en längre tid. (Jag har haft lite dåliga erfarenheter av sånt här)...
Sedan om de inte säger nåt om provkörning eller liknande så frågar jag dem.
Jag har inte haft några problem med pug-verkstand än... Jag nämner inte vilken verkstad jag har haft problem med, men det är en volvo-verkstad.
Sedan om de inte säger nåt om provkörning eller liknande så frågar jag dem.
Jag har inte haft några problem med pug-verkstand än... Jag nämner inte vilken verkstad jag har haft problem med, men det är en volvo-verkstad.