spyr upp olja..
spyr upp olja..
min pegga verkar inte gilla delsyntet..
man fyller på till maxgränsen o kör den lugnt o så, o den spyr upp skiten genom oljestickan. sedan så gör den det hela tiden tills oljan är precis vid mingränsen på stickan, o då slutar den spy olja, fast då börjar k-lampan lysa om man kör den över 2500varv...
men så for man fyller på olja så slutar k-lampan lysa men den spyr upp skiten..
varför gö´r den så?
mårkte att lilla plastringen på påfyllningslocket har gått av så själva oljepåfylningsgrunkan hoppar rnt där , den sitter inte fast mot insuget som den skall göra, kan det vara så att slangen ner kasnke blir veck på så oljan inte kommer igenom o därför spottar den?
man fyller på till maxgränsen o kör den lugnt o så, o den spyr upp skiten genom oljestickan. sedan så gör den det hela tiden tills oljan är precis vid mingränsen på stickan, o då slutar den spy olja, fast då börjar k-lampan lysa om man kör den över 2500varv...
men så for man fyller på olja så slutar k-lampan lysa men den spyr upp skiten..
varför gö´r den så?
mårkte att lilla plastringen på påfyllningslocket har gått av så själva oljepåfylningsgrunkan hoppar rnt där , den sitter inte fast mot insuget som den skall göra, kan det vara så att slangen ner kasnke blir veck på så oljan inte kommer igenom o därför spottar den?
Min knopp är orange och har inte nån speciel tätning mer än den som är "inbyggd" i knoppen. verkar som det finns både gula och oranga. På båda mina gti:er så har stickan varit tvinnad så så ska det nog vara
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
här finns en bild på en ny och en gammal sliten oljesticka:
http://w1.876.telia.com/~u87632260/pugg_oljesticka.jpg
en ny sticka kostar 100kr och har artnr 117279 hos Peugeot..
ang. stålnätet så ser man inte de i burken om man bara tittar ner i burken, man måste ta bort plast"tratten" och där under sitter det...
http://w1.876.telia.com/~u87632260/pugg_oljesticka.jpg
en ny sticka kostar 100kr och har artnr 117279 hos Peugeot..
ang. stålnätet så ser man inte de i burken om man bara tittar ner i burken, man måste ta bort plast"tratten" och där under sitter det...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
min sticka ser ut som den slitna då... ingen tvekan om det, och den där lilla pluppen som går ner i röret, finns inte alls på min sticka..
så det blir att köpa ny snart..
100:- var inte farligt.
hur menar du med stålnätet? på skroten så fanns nätet i locket till oljepåfyllningen.
jag har plockat ner hela oljepåfyllningsgrunkan (plasten) o jag såg aldrig något stålnät.
så det blir att köpa ny snart..
100:- var inte farligt.
hur menar du med stålnätet? på skroten så fanns nätet i locket till oljepåfyllningen.
jag har plockat ner hela oljepåfyllningsgrunkan (plasten) o jag såg aldrig något stålnät.
Amar wrote:vill tacka alla som tagit sig tid för att hjälpa mig, tror nu att mitt oljeläckage beror på stickan, eftersom min sticka inte har den biten som går ner i röret en bit o tätar.
Hmm. va inte så säker på d. jag har ingen hat över huvud taget på min sticka. den har trillat bort lr så. Och efter att det blivit över 5 minus ute så har den slutat spotta olja för mej. Och jag har mer än halvtank med olja.
//Andreas
Pölsa & Pomme-Fries
Fiskpinnar och punchpraliner!
Pölsa & Pomme-Fries
Fiskpinnar och punchpraliner!
Alltså, ett nät ska finnas i locket och de ser man ju om man lyfter på locket
de andra nätet måste man ta bort en plast tratt får att kunna se/ta bort...
Kan ju säga att med den övre (gammla) stickan sprutade min ut olja konstant, den höll inte tätt för fem öre..
Kan ju säga att med den övre (gammla) stickan sprutade min ut olja konstant, den höll inte tätt för fem öre..
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
nu har man varit nere o tryckt i nya stickan som tätar jävligt bra jämfört med förra som inte tätade något. den gamla stickan hade inga "tänder" alls som gick ner i röret en bit o tätade.
den gamla spydde upp olja så fort trycket översteg 4bar
den nya provade jag med att varva motorn lite så trycket höll sig på 6 bar, den sprutade ingenting...
och eftersom all olja kom från stickan när den brukade spy så tror jag att mina oljesprutproblem e lösta..
den gamla spydde upp olja så fort trycket översteg 4bar
den nya provade jag med att varva motorn lite så trycket höll sig på 6 bar, den sprutade ingenting...
och eftersom all olja kom från stickan när den brukade spy så tror jag att mina oljesprutproblem e lösta..
Ja det nätet ska bort också
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*