Downpipe-funderingar....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Downpipe-funderingar....

Post by Joakim Enoksson »

Efter att ha kört mer än 600mil med 205mi16 nu och även haft nöjjet att fått provat på andras likadana uppsättningar så har jag några funderingar ang mitt val av främrerör.

info just med min motor:
mi16, JR-filter, 2.5"avgas ingen katalysator och sedan Grupp A främrerör...
1.6:ans växellåda och drivaxlar.-

Det främreröret monteras mot original grenrör och från den anslutningen så går det ut 2 separata rör som sedan under bilen löper ihop till ett ungefär vid växelspakslänkaget.

1.6:an som detta är till för har ingen lambdasond så jag har själv borrat och svetsat dit en mutter som sedan lambdasonden sitter i.
Jag gjorde en kompromiss då jag inte ville ha lambdan så pass långt bak som det hade blivit om jag satt den vid där rören går ihop igen...Kändes och är långt bak. Så det borrades ungefär vid kränghämmaren och pluggades dit lambda på det ENA röret. Dvs i praktiken så mäter den bara värden från 2 cylindrar.....

Det är nu detta som gjort mej lite fundersam om motorn kan må mycket bättre av att tex byta mot original downpipe alt sätta i en bult i lambdahålet(nuvarande) och borra ett nytt och sätta den längre bak och få med alla avgaser.

Jag får för mej att motorn kan prestera mycket mera än vad den gör med min uppsättning i övrigt.

SÅ några funderingar?

ställ gärna frågor så svarar jag och berättar.... :roll:
Annars så vore det jättebra att få mäta bilens prestanda, tex med G-tech....jag bor i Dalarna......
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Förövrigt så motorn klockrent, ca 15 000mil just nu. Tomgång 900varv....
Guest

Post by Guest »

Nja.. det är väl bara ett hål i själva skarven, mellanväggarna sluter väl inte tätt?
Och då kan gaserna korsa varann, men i princip så har du en point.
Om en cylinder går udda mot dom andra tre, så får den endera dubbel kompensation, eller ingen.
Bur långt bort får lambdan sitta, jag har satt den 36 tum bort.. det är 90 cm.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Alltså.....Grupp A downpipen som jag har nu är HELT separata rör som löper jämnsidas med varandra.
Originalet ser ut som ett grovt rör på utsidan men innuti så är det en skiljevägg.
På originalet så sitter lambdan där skiljeväggen slutar dva tar alla 4 cylindrars värden.

SKulle kunna lägga upp en bild men jag kommer ej åt det just nu--.
Niklas

Post by Niklas »

enok, flödesdynamiken säger till oss att inte stoppa skit i vägen för luften (avgaserna) så bulta inte igen hålet.. får det jämt på insidan iaf. ang. hur det påverkar lambdan.. tja, den mäter ju mängd.. så du får ju bara halva den egentliga mängden som du säger, borde inte det betyda att den låter bilen gå fett? men vafan, den gäller ju inte när du trycker på ändå..
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

om jag skulle plugga så sättes självklart en bult lika lång som muttern som är påsvetsad, så det kvittar och räknas bort.

lambdan mäter väl syrenivån?
vad pratar du om för mängd?

Lmm...? :lol:
André V

Post by André V »

Lambdan mäter förhållandet mellan syre och övriga gaser, inte mängden. Om man bara mäter på två cylindrar av fyra borde det rent teoretiskt vara "good enough", förutsatt att alla förbränningsrum är i ungefär samma kondition.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

nu blir jag nyfiklen på att prova en vanlig downpipe....så att testa.

eller kanske jag skall testa att sätta lambdan längre bak först? (mindre jobb, kan svetsa på plats)
André V

Post by André V »

Joakim Enoksson wrote:nu blir jag nyfiklen på att prova en vanlig downpipe....så att testa.

eller kanske jag skall testa att sätta lambdan längre bak först? (mindre jobb, kan svetsa på plats)

Sätt den inte för långt bak bara! Sensorn fungerar inte förrän vid 250-300 grader, och jobbar optimalt vid ca 600 grader. Så nära motorn som möjligt, mao.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

André aka Anadrol wrote:
Joakim Enoksson wrote:nu blir jag nyfiklen på att prova en vanlig downpipe....så att testa.

Sätt den inte för långt bak bara! Sensorn fungerar inte förrän vid 250-300 grader, och jobbar optimalt vid ca 600 grader. Så nära motorn som möjligt, mao.

Inte bara av den anledningen tror jag, om jag inte är helt ute och seglar kompenserar ECU:n sondens mätvärde med viss fördröjning, en motortakt eller så, så den bör sitta på samma avstånd som original.
Jag vet inte om det är så på ett såpass gammalt system iofs, vet inte om det är så överhuvudtaget, men har för mig att jag läste det nånstans...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Niklas »

haha, aja, mängd oförbränt syre menade jag... hehe, jag får väl skylla på tung arbetsvecka. :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

mer? :shock:
Post Reply