Lambdavärde
Lambdavärde
Har kopplat in en multimeter på min lambda, den visar på tomgån 0.52v
när laddtrycket kommer kan den gå ner till 0.48.
Är det inte för liten skillnad?
Som det är kopplat nu har jag tagit minus från lambdan till jord och sen signalkabeln till plus på instrumentet.
Kanske man ska koppla jord från instrumentet till karossen?
/Marcus
när laddtrycket kommer kan den gå ner till 0.48.
Är det inte för liten skillnad?
Som det är kopplat nu har jag tagit minus från lambdan till jord och sen signalkabeln till plus på instrumentet.
Kanske man ska koppla jord från instrumentet till karossen?
/Marcus
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Peugeot 106 -97 Rallye
Re: lamda
srn wrote:lamdavärdet ska ligga på 1.0 när det är perfeckt! det normala är 0.7-1.3..
på tok för låga värden!
öhh?
ÄR skillnad på lambda värden och mätvärdet på en lambda...
0,45v motsvarar lambda värde 1
Re: lamda
fredrik 405 sri wrote:e helt kaj på bilar men var mäter man lamda och hur?
Bilen har en lambda-mätare original, om din bil har katalysator. Bilen använder värden för att styra motorn. Vad man gör är att man kopplar in sig på lambda-sensorn, och kan använda en mätare så att man vet vad den ger för värden.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
sri-fredrik
-
lambada
En multimeter är på tok för långsam att mäta spänning med på en lambdasensor. Den visar bara ett medelvärde, då lambdan reglerar hela tiden mellan 0,1 till 0,9 volt. En lambdasensor som är ok skall reglera minst 2 gånger under 1 sekund från 0,1 till 0,9 och tillbaka eller tvärt om. Den skall mätas på ca 2500 rpm med obelastad bil (stillastående) Vid belastad körning (fullgaskörning) så går den upp och ställer sig i princip stilla på maxvärde (0,9v)
hur faan
har ett värde på 40 neråt 0. sen går den ner på -20 o neråt 40 och då går k-lampan igång. men släpper jag av gaset så värdet ner något mer och går jag på gasen igen så slocknar k-lmapan för en stund men går igång sen.
lambdan pajjj? eller hur ska multimetern stå (om jag nu kopplat helt fel)
har ett värde på 40 neråt 0. sen går den ner på -20 o neråt 40 och då går k-lampan igång. men släpper jag av gaset så värdet ner något mer och går jag på gasen igen så slocknar k-lmapan för en stund men går igång sen.
lambdan pajjj? eller hur ska multimetern stå (om jag nu kopplat helt fel)
lambada wrote:En multimeter är på tok för långsam att mäta spänning med på en lambdasensor. Den visar bara ett medelvärde, då lambdan reglerar hela tiden mellan 0,1 till 0,9 volt. En lambdasensor som är ok skall reglera minst 2 gånger under 1 sekund från 0,1 till 0,9 och tillbaka eller tvärt om. Den skall mätas på ca 2500 rpm med obelastad bil (stillastående) Vid belastad körning (fullgaskörning) så går den upp och ställer sig i princip stilla på maxvärde (0,9v)
Men det är fortfarande fullt möjligt att mäta med en multimeter för att se om spänningen är rätt. Man får ju som du säger ut ett medelvärde som ska ligga på om det är bra ca0,45 volt.
Bäst är ju att mäta upp med ett oscilloskop så får man med omkopplingsfrekvens och hela köret.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Loffas wrote:jag får -0.20 o runt där
ibland 0.20-0.40
läckage?? eller vad. hur kan man enklast mäta upp kablarna på lambda och för boxen (har en grön o röd till signal från boxen) bx16v.
och svart och grå från lambdan
Vad får du för felkoder Loffas?? Gissar på 51 och 52. Kan det stämma? Min ligger också så där lågt(ibland lägre) och mina avgasvärden är helt åt H-vete.
Bäst är ju att mäta i kontakten till lambdasonden. Du vänder inte kablarna fel då på multimetern när du får minusvärdet? Verkar ju skumt att du har ett minusvärde från lambdan