Henx wrote:aah, kom på att min brorsa har ju en 74:ans pontiac och han har ju snackat om det där med motorbyte .... och det är så att bilar äldre än 75 får man ha VILKEN motor man vill i. Bes säger inget om det. Finns inga regler som begränsar. Alltså bara BILEN e en 75a eller äldre, så kan det ju sitta en sprojtans motor i ... men bara inte effekten överstiger 20% från org effekt.
Vad har han för pontiac?
Ja han har ju nappat på din signatur ... det där med 6liter=startmotor..
Har har en -74ans Trans am Firebird med 455 BB alltså 7,5liter
fast nu har han köpt en till likadan motor och fräst o borrat lite ... så den e väl ca 7,8liter nu (trimmotorn vill säga) orginalmotorn e orörd..
Nu grabbar, svart på vitt. De enda avgaskrav som finns är sluten vevhusventilation och CO 4,5. En 240 får ha 162kw alltså 220hk / 275 nm. Då ska man ha bakaxel 1031? och ventilerade bromskivor fram.
Stefan Sager wrote:Nu grabbar, svart på vitt. De enda avgaskrav som finns är sluten vevhusventilation och CO 4,5. En 240 får ha 162kw alltså 220hk / 275 nm. Då ska man ha bakaxel 1031? och ventilerade bromskivor fram.
Stefan Sager wrote:Nu grabbar, svart på vitt. De enda avgaskrav som finns är sluten vevhusventilation och CO 4,5. En 240 får ha 162kw alltså 220hk / 275 nm. Då ska man ha bakaxel 1031? och ventilerade bromskivor fram.
Tobbe Tuff wrote:Ah, pontiacs 455:a Herrejössesvrid i den motorn. Har en buick 455:a liggandes i garaget. Fina grejor är det. Hur kommer han att bygga upp motorn?
hehe joovars ... donutserna blir ju lätt tjocka o fina
vadå hur bygga den motorn?
Han har redan byggt ihop den. Men den sitter inte i bilen än.
Tobbe --> jo han har ju borrat upp volymen lite ytterligare + skaffat smidda kolvar o headers ... bla
Mestadels har han renoverat den ... bytt alla packningar o pluggar o sånt.
Har inte varit med han hela tiden när han gjort d.
men en riktigt rolig bil e det. Som du sa, rejält med vrid iaf! Finns väl en ca 500Nm o trycka med.
kanske var lite i underkant. Tänkte bara för att det e ju gamla motorer det handlar om, så visst tapp e ju inte omöjligt..men han har ju visserligen totalrenoverat båda motorerna.
har för mig att orginal 455 ska ha nånstans mellan 550Nm o 600Nm.. så det borde ju öka en del efter trim.
Men trots detta så e det ju rätt kul att det e ju inte mer än 250-300hk i org 455 vad jag förstått ?
-74 e en smogmotor.
I min 400:a är det 340 hk original. Vet inte riktigt vad 455:an låg på men skulle gissa på 360+. 428:an var det iaf 360 hk i.
Fast min bil väger 1990 kg inkl mig Har en bonneville -68:a