Långlopp Mantorp 2/10

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Sliced

Långlopp Mantorp 2/10

Post by Sliced »

Loinne står lastad på gatan, jag packar det sista.
Rash gör debut i bilen under transpondertestet mellan 8 och 845..
Sen kör han troligen mellan 1130 och 1230 eller mellan 1330 och 1430..
The race is on!
Motorn är en BX16V som stått i 3 år och gått 2 minuter i Lionne sen dess.
Rapport kommer. :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

:thumbup: Lycka till!
EN 14497
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

är det FFA att komma o kolla? eller är det bara förare o sånt? ev inträde kostar?
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

klew wrote:är det FFA att komma o kolla? eller är det bara förare o sånt? ev inträde kostar?

CPDATA

DetÄRnogLUGNTattKOMMAochKOLLA!!

FörhoppningsvisSÅkommerÄVENlid!!

Kom
gärna
och
snacka
lite
skit! :D

CPDATA

Hade
precis
tänkt
att
skriva
ett
träffar
Arne,
Du
hann
före :wink:
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Långlopp Mantorp 2/10

Post by Rash »

Arne Lindgren wrote:Loinne står lastad på gatan, jag packar det sista.
Rash gör debut i bilen under transpondertestet mellan 8 och 845..
Sen kör han troligen mellan 1130 och 1230 eller mellan 1330 och 1430..
The race is on!
Motorn är en BX16V som stått i 3 år och gått 2 minuter i Lionne sen dess.
Rapport kommer. :)

Läste

MSLS:sida
att
man
inte
får
köra

Mantorp
förrän
tidigast
09:00.

transpondertestet
är
inte
förrän
0900!

Kom
igen
nu
PSC!! :D
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

...det funkar att skriva på längden åxå... :wink:
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

Image

Image

Image

Image
Medlem #728.
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Loffas

Post by Loffas »

går att "mappa" om tangentbordet så ex ALT GR blir space :D
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Kommer ingen? :cry:

Ska ringa och väcka Lid 04:30 :D Han ÄLSKAR att gå upp tidigt... :lol:

Vi har väl åkt på runt 7-8träffar tillsammans tidigt på morgonen och varenda gång är han lika grinig :lol:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hmmm :evil: , hatar att inte kunna återgälda supporten! Tack bl.a Rash för den (supporten) på Gelleråsen! Jag hade säkert gjort varvtider på Dragbilen (ex GSW) + 4-5 s utan er. :thumbup:

Jag har en massa att skylla på: Tänker inte ens pensionera Dragbilen på Lazzat RS på söndag, kommer med all sannolikhet inte på mek-racet på Kinnekulle nästa helg men kämpar för att få ihop det till Kolsva MK-dagen på Gelleråsen nästa söndag.

Men Lotto vare med er! |,,,/
EN 14497
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Ich komme... ifall rash väcker mig...

Kvart över fem har jag prutat upp tiden till... Satans tidigt bara det...

HÖR DU DET.... Kvart över fem... :evil:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Lid wrote:Ich komme... ifall rash väcker mig...

Kvart över fem har jag prutat upp tiden till... Satans tidigt bara det...

HÖR DU DET.... Kvart över fem... :evil:

Idiot! Halv fem sa vi ju! :lol:
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Nu åker jag till Lid! :D And then off we goooooo :D
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

argh... morsan ringde precis... "du vet att mormor fyller 70 o att vi ska va där vid 14 va?" hon nämnde i förbigående att mormor fyller år för två veckor sen i rom på väg till flygplatsen, smiiiidigt :evil:

så dä blev inge åka-till-mantorp idag :cry:
Medlem #728.
205 Mi16 Areli
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Maratonmunnen wrote:argh... morsan ringde precis... "du vet att mormor fyller 70 o att vi ska va där vid 14 va?" hon nämnde i förbigående att mormor fyller år för två veckor sen i rom på väg till flygplatsen, smiiiidigt :evil:

så dä blev inge åka-till-mantorp idag :cry:

Det är lugnt, du hade bara fått se oss lida ändå :wink: :(

Lionne misstände och hade sig hela rejset och ev. är det även fel på en spridare, tror att den bara gick på tre cylindrar...

Mitt första varv med Lionne körde jag i skräck, tänkte att detta måste vara den mest svårkörda bil någonsin!! Innan jag hann med ett varv så såg jag att det rök kraftigt så jag stängde av motorn och stannade vid banan.. Sedan konstaterades det att det var en oljeslang som lossnat och så hade det kommit olja på bakhjulen....inte undra på att den var svårkörd och lätt i baken :roll: :lol:

Detta hände under transpondertestet och under rejset startade en kille som hette Anders som körde riktigt bra! Mot slutet av hans pass började bilen misstända kraftigt, och när Mats, Göran, Arne och jag körde så misstände det hela tiden :( Vi konstaderade att det inte var något vi kunde göra på plats så vi körde på så länge vi kunde, och det höll i mål :D

Visserligen blev man frånåkt av alla, och fick snällt köra åt sidan, men det var kul att vi tog oss i mål! Jag kom upp i ca 150km/h på lååånga rakan och några andra i teamet kom nästan upp i 160 tydligen. Synd att alla andra körde minst 20-30km/h snabbare, MINST alltså!

205:ans berömda bakvagn....vad man än gör med den så är den lurig och det krävs nog en hel del inövning för att kunna köra riktigt fort med den. Speciellt när man är van vid en förlåtande S40 som jag rejsade med tidigare i år och i jämförelse med min 306:a. Så jag förstår att du inte hade det lätt i debuten Pär :wink: Den kräver nog ett par timmar bakom ratten minst för att man ska bli bra kompisar...

Förhoppningsvis är jag med på några race nästa år med Lionne, allt beroende på ekonomi, men en sak är säker! Lionne var vackrast i startfältet! :D

Med tanke på att vi haft oljeläckage, kört med tre hjul, kört av banan, haft kopplingsproblem, tändningsproblem och spridarproblem så var det ett mirakel att vi kom i mål! Men ett stort tack till racemekaniker Lid 8)

Hejs svejs....
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Vad bra att ni hade maskinella saker att skylla på! Så välsignad var inte jag. ;)

Kul att ni fullföjde iaf. :thumbup:

Vad gäller bakvagnen så är iaf min analys hittills (kan iofs ändras om jag lär mig bilen) att det är lika bra att vränga ut den på lite drift så man vet var man har den. Kanske inte snabbast, men mest förtroendeingivande för mig iaf. Då gäller det att inte ha optimalt grepp på bakaxeln balansmässigt, utan lite mindre.

*Väntar på pisk från Arne, Leif och Reinhold*

Men jag delar din erfarenhet att gå från en "snäll" bil till en som inte förlåter särskilt mycket. GSW är nästan löjligt lättkörd. Lång bil med bra balans och väl avstämd ABS. "Sportigt" mjuk fjädring osv. Men jag tror i mitt fall att det mer beror på ovana vid avstämningen (mer än dubbelt så hård fjädring än en dessutom tyngre originalbil) och bromsarna (ingen ABS för det första och jag hann inte få ngn tillit till dem).
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

...men det är himla mycket roligare att köra räserbil trots att jag hittills är långsammare med den än med GSW:n. :thumbup: :D
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Hej!
Stort tack till Lid som var fräch i skallen hela tiden och kom med goda råd, och hjälpte till med mekning..
Officiellt så körde även han, (hemlis)... Varje förare får ut en matbiljett och eftersom han hade licensen med sig så skrev vi in honom i teamet.

Oljeslangen ja... det var en crimpad slang från en välrenommerad hydraulfirma (inte NBM!!) som delade sig i crimpningen.. *ryser*
Ska ta ett snack med dom sen.. :evil:
Det hade kunnat ta slut då och där, redan under transpondertestet. Vi hade en liter olja kvar i henne när Rash stannade.. tack för det! Och tack till dom förare i andra bilar som vinkade energiskt.

Hjulbultarna ja.. På torsdan hade jag lite mek att göra under, och sen ovanpå så jag slängde på hjul med henne upphissad och tog ner henne från pallbockarna. Sen skulle vi dra centrumbultarna till drivaxlarna.
Mats kom för mig upp och sa att han dragit hjulbultarna och jag min dummer kollade inte om det var bara drivaxelbultarna eller alla hjulbultar som dragits.. 90% mitt fel.
Det SKA fram en checklista-före-start.

Och det ska fixas en låda med reservdelar, gamla motorn skulle ha slaktats på tändkablar, stift och spridare.. plus lite annat som ska med på race i fortsättningen. Men hon gick bättre motormässigt under transpondertestet (Rash fick i 5:an utan problem och sa inget om misständning då.) Misständningen började under Anders körpass.
Personligen misstänker jag två fel, både tändning och spridare.
Eller kan spridaren börja fallera vid höga varv, att den inte hinner med?
Kanske tillochmed tre, bränslefiltret.. hur tvättar man ur en tank?

Hursomhelst, Mantorp har långa kurvpartier och där hänger vi med det mesta på banan, det finns framtidstro :)

"Thats racing, aint it a bitch" :)

Arne
Reinhold

Post by Reinhold »

Pär wrote:...men det är himla mycket roligare att köra räserbil trots att jag hittills är långsammare med den än med GSW:n. :thumbup: :D

:D Du är helt rätt ute med mindre grepp i bakvagnen. Det får man genom grövre torrosions stänger ( fjäder/ krängare )och/ eller uppbundna bak dämpare. Resulterar i att bilen går på nästan bara ett bakhjul i kurvorna, om föraren kör tillräckligt forcerat.
Detta skall sen kombineras med en framvagn som har rätt fjädring/dämpning/inställning för att inte tappa framdrivningen.*

:? * Ett problem som jag brottas med just nu.

:idea: Ett mycket bra exempel är Leifs bilchassie och körstil som kombinerar en bra balans på bakvagnen och inte minst traction fram.
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Arne Lindgren wrote:Hej!
Stort tack till Lid som var fräch i skallen hela tiden och kom med goda råd, och hjälpte till med mekning..
Officiellt så körde även han, (hemlis)... Varje förare får ut en matbiljett och eftersom han hade licensen med sig så skrev vi in honom i teamet.

Oljeslangen ja... det var en crimpad slang från en välrenommerad hydraulfirma (inte NBM!!) som delade sig i crimpningen.. *ryser*
Ska ta ett snack med dom sen.. :evil:
Det hade kunnat ta slut då och där, redan under transpondertestet. Vi hade en liter olja kvar i henne när Rash stannade.. tack för det! Och tack till dom förare i andra bilar som vinkade energiskt.

Hjulbultarna ja.. På torsdan hade jag lite mek att göra under, och sen ovanpå så jag slängde på hjul med henne upphissad och tog ner henne från pallbockarna. Sen skulle vi dra centrumbultarna till drivaxlarna.
Mats kom för mig upp och sa att han dragit hjulbultarna och jag min dummer kollade inte om det var bara drivaxelbultarna eller alla hjulbultar som dragits.. 90% mitt fel.
Det SKA fram en checklista-före-start.

Och det ska fixas en låda med reservdelar, gamla motorn skulle ha slaktats på tändkablar, stift och spridare.. plus lite annat som ska med på race i fortsättningen. Men hon gick bättre motormässigt under transpondertestet (Rash fick i 5:an utan problem och sa inget om misständning då.) Misständningen började under Anders körpass.
Personligen misstänker jag två fel, både tändning och spridare.
Eller kan spridaren börja fallera vid höga varv, att den inte hinner med?
Kanske tillochmed tre, bränslefiltret.. hur tvättar man ur en tank?

Hursomhelst, Mantorp har långa kurvpartier och där hänger vi med det mesta på banan, det finns framtidstro :)

"Thats racing, aint it a bitch" :)

Arne

På transpondertestet misstände inte bilen! Det vörjade väl på slutet av Anders pass om jag minns rätt.

Pär: Det tar ju ett tag innan man kan lite på en bil helt och hållet, iallafall för mig. Och fram tills dess så kör man ju inte på för fullt.. Men det var lite jobbigt med ny bana och ny bil :? Men som du säger så är det alltid roligare med riktiga räserbilar 8)
Post Reply