Tjena!
Behöver byta yttre drivknut vänster fram på en min Peugeot 205 GTI -89. Vilka färdigheter måste man ha... Jag har meckat lite grann men man e ju inte direkt Bosse bildoktorn.. E den jävlen svår att få loss och måste man ha några specialverktyg för att mecka dit den?
Tacksam för svar!
Vilka skills krävs för att byta drivknut?
Logiskt tänkande, alla kan byta en drivknut annars borde man inte få köra bil! 

http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=428
I love Peugeot.
I love Peugeot.
-
Nyberg på kneget
lätt!
Köp växellådsolja och en packbox till drivaxeln
ta bort hjúlet, lossa stora mutter som sitter i navet(36mm?), lossa länkarmen från hjullagerhuset (spindeln), placera en uppskuren dunk under diffhuset´, dra ut drivaxeln från växellådan, slå, med hjälp av en kopparstav som melanlägg ut, drivaxeln från hjullagerhuset.
nu har du en komplett drivaxel i handen.
ta loss yttre drivaxeldamasken, dra fast axeln i ett skruvstäd så du kommer åt att slå på drivknuten(med hjälp av kopparstaven igen) alldeles där drivaxeln går in i knuten. Banka som f*n på knuten axiellt ut från axeln tills den lossnar.
Tbax me ny knut:
sätt dit stålringen i spåret, linda en uppklipp ölburk runt, dra ihop me en kattstrypa, styr in axeln i spliensen och skjut in...slå inte hårt.
ungefär så borde det funka.
Köp växellådsolja och en packbox till drivaxeln
ta bort hjúlet, lossa stora mutter som sitter i navet(36mm?), lossa länkarmen från hjullagerhuset (spindeln), placera en uppskuren dunk under diffhuset´, dra ut drivaxeln från växellådan, slå, med hjälp av en kopparstav som melanlägg ut, drivaxeln från hjullagerhuset.
nu har du en komplett drivaxel i handen.
ta loss yttre drivaxeldamasken, dra fast axeln i ett skruvstäd så du kommer åt att slå på drivknuten(med hjälp av kopparstaven igen) alldeles där drivaxeln går in i knuten. Banka som f*n på knuten axiellt ut från axeln tills den lossnar.
Tbax me ny knut:
sätt dit stålringen i spåret, linda en uppklipp ölburk runt, dra ihop me en kattstrypa, styr in axeln i spliensen och skjut in...slå inte hårt.
ungefär så borde det funka.
Patte wrote:Grymt! tack så mycket. Ska bara ladda hölstret med verktyg och fylla på tålamodsförrådet sen ska jävlen dit!
lycka till med att byta.. jag har också ett byta framför mig.. men det intre.. du kan ju återkomma med info om vad som gick åt H-vete så jag inte gör samma sak.. o lycka till med att ha kvar nått av ditt tålamod efter ett tag... höll på att slå sönder bilen idag när jag bytte skivor bak...
elaola
-
944_Driver
Den stora muttern var 35 el 36 på BX16Valve... Mindre på 205:an...
Ta två vinkeljärn och skruva ihop dom till en triangel som du bultar i hjulbultarna.. Låt den ta stöd mot golvet när du drar, det har funkar hittills.. tillsammans med Biltemas 3/4-skaft och 6-kant 36:a...
Förstod ni mothållsverktyget eller ska jag ta en bild?
Ta två vinkeljärn och skruva ihop dom till en triangel som du bultar i hjulbultarna.. Låt den ta stöd mot golvet när du drar, det har funkar hittills.. tillsammans med Biltemas 3/4-skaft och 6-kant 36:a...
Förstod ni mothållsverktyget eller ska jag ta en bild?
Last edited by Sliced on Mon Oct 11, 2004 22:35, edited 1 time in total.
- Eric Josefsson
När jag knäcker loss drivaxelmuttern så har jag turen att hylsan rymms i fälgens centrumhål så jag skruver på hjulet och sänker ner bilen (efter att mutterlåsanordningen är borta). i med handbroms, ev en kofot mellan bromspedal och säte, rejäl hävarm och lossa.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16