Vilka skills krävs för att byta drivknut?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Patte

Vilka skills krävs för att byta drivknut?

Post by Patte »

Tjena!

Behöver byta yttre drivknut vänster fram på en min Peugeot 205 GTI -89. Vilka färdigheter måste man ha... Jag har meckat lite grann men man e ju inte direkt Bosse bildoktorn.. E den jävlen svår att få loss och måste man ha några specialverktyg för att mecka dit den?

Tacksam för svar!
gsandlund

Post by gsandlund »

Logiskt tänkande, alla kan byta en drivknut annars borde man inte få köra bil! :drink:
Patte

Post by Patte »

Vet du nån beskrivning nånstans på webbsida eller liknande så man kan börja "hammra" på rätt ställe dvs...?
Nyberg på kneget

Post by Nyberg på kneget »

lätt!

Köp växellådsolja och en packbox till drivaxeln

ta bort hjúlet, lossa stora mutter som sitter i navet(36mm?), lossa länkarmen från hjullagerhuset (spindeln), placera en uppskuren dunk under diffhuset´, dra ut drivaxeln från växellådan, slå, med hjälp av en kopparstav som melanlägg ut, drivaxeln från hjullagerhuset.

nu har du en komplett drivaxel i handen.

ta loss yttre drivaxeldamasken, dra fast axeln i ett skruvstäd så du kommer åt att slå på drivknuten(med hjälp av kopparstaven igen) alldeles där drivaxeln går in i knuten. Banka som f*n på knuten axiellt ut från axeln tills den lossnar.

Tbax me ny knut:

sätt dit stålringen i spåret, linda en uppklipp ölburk runt, dra ihop me en kattstrypa, styr in axeln i spliensen och skjut in...slå inte hårt.

ungefär så borde det funka.
Patte

Post by Patte »

Grymt! tack så mycket. Ska bara ladda hölstret med verktyg och fylla på tålamodsförrådet sen ska jävlen dit! ;)
Lutte

Post by Lutte »

Patte wrote:Grymt! tack så mycket. Ska bara ladda hölstret med verktyg och fylla på tålamodsförrådet sen ska jävlen dit! ;)

lycka till med att byta.. jag har också ett byta framför mig.. men det intre.. du kan ju återkomma med info om vad som gick åt H-vete så jag inte gör samma sak.. o lycka till med att ha kvar nått av ditt tålamod efter ett tag... höll på att slå sönder bilen idag när jag bytte skivor bak...
elaola
944_Driver

Post by 944_Driver »

Den stora muttern är storlek 35 och kan sitta som berget. Rostlösare, lång hävarm och kanske svets/gasol för att värma med samt någon som trycker på bromsen är medicinen.

//Magnus
Sliced

Post by Sliced »

Den stora muttern var 35 el 36 på BX16Valve... Mindre på 205:an...

Ta två vinkeljärn och skruva ihop dom till en triangel som du bultar i hjulbultarna.. Låt den ta stöd mot golvet när du drar, det har funkar hittills.. tillsammans med Biltemas 3/4-skaft och 6-kant 36:a...

Förstod ni mothållsverktyget eller ska jag ta en bild?
Last edited by Sliced on Mon Oct 11, 2004 22:35, edited 1 time in total.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

När jag knäcker loss drivaxelmuttern så har jag turen att hylsan rymms i fälgens centrumhål så jag skruver på hjulet och sänker ner bilen (efter att mutterlåsanordningen är borta). i med handbroms, ev en kofot mellan bromspedal och säte, rejäl hävarm och lossa.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Post Reply