Burfåglar i bilen (gnisselljud)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Herr Andersson

Burfåglar i bilen (gnisselljud)

Post by Herr Andersson »

Jag har ett irriterande gnisslande ljud i bilen (en 306 95:a med 1.6-litersmotor). Det är ganska likt ett gäng hungriga burfåglar under motorhuven :)

Mest låter det när jag kör, men även på tomgång (dock bara till och från). Mest irriterande är att när jag öppnar motorhuven och försöker lyssna var det kommer ifrån är fåglarna tysta...

Jag har bytt båda drivremmarna, men det hjälpte inte. Därefter bytte jag packningar till insugsgrenröret, eftersom gnisslet varierade när jag ruckade på insuget. Det hjälpte dock inte (förutom att tomgången blev jämnare). Det kan ju vara som så att ljudet inte varierar p.g.a. ruckandet på insuget, utan att hela motorn ruckades.

Har även funderat på om det kan vara avgasrelaterat, men tror inte det. Dels gnisslar det vanligtvis inte om avgasläck, dels har jag krupit under och ruskat i avgassystemet utan att gnisselljudet förändrats.

Jag har även lyssnat med "stetoskop" på generator, AC-kompressor och servopump och judet verkar inte komma därifrån.

Det knepiga är ju att ljudet kommer och går, så det är svårt att lyssna på det någon längre stund. Kan det kanske vara spännrullen till kamremmen? Någon som känner igen sig i detta missljud?
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

du hade bytt generatorrem o sånt? hur är lagren i generatorn? hur länge sen kamremmen bytt (om du nu tänker på spännrullen)?

min brukar annars kunna låta så på gaspådrag men beror nog mer på däckspinn o hollywooddäck :lol:

men kolla närmre på generatorn tror min tjöt lite innan den var på väg att lägga av på förra bilen... (den skar ihop helt, gick inte rubba "propellern" sen :? )
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Herr Andersson

Post by Herr Andersson »

klew wrote:du hade bytt generatorrem o sånt? hur är lagren i generatorn? hur länge sen kamremmen bytt (om du nu tänker på spännrullen)?

Japp, generatorrem (och servo/AC-rem) är bytt. Lagren i generatorn har jag inte kollat på i närmare detalj. Det skulle ju kunna vara de som låter. Kamremmen byttes för 8000 mil sedan (2001).

klew wrote:min brukar annars kunna låta så på gaspådrag men beror nog mer på däckspinn o hollywooddäck :lol:

Hehe, det är ingen risk med min bil (1.6-litersmotor som sagt och kopplingen snart slut...)

klew wrote:men kolla närmre på generatorn tror min tjöt lite innan den var på väg att lägga av på förra bilen... (den skar ihop helt, gick inte rubba "propellern" sen :? )

Tjöt den konstant då, eller var det lite fram och tillbaka? Min bil tjuter mest vid gaspådrag och motorbroms (och lite däremellan).
Loffas

Post by Loffas »

kräma på med så mycket strm du kan så borde juh genereratorn ladda mer o belastas mer och ev låta mer?
Guest

Post by Guest »

Ja, det är en bra idé! Det ska jag göra.
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

bör inte kamremmen bytas var 8ke mil ändå? lr är det 12k på dom bilarna?
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Kan det ha nåt samband med när kylfläktarna går?
EN 14497
Lagomboy

Post by Lagomboy »

Kopplingen snart slut! Får mig att tänka på urtrampningslagret! Det kan låta en hel del :twisted:
Herr Andersson

Post by Herr Andersson »

Jag vet inte riktigt vilket bytesintervall det är på kamremmen, men den bör nog som sagt bytas snart ändå.

Urtrampningslagret var en intressant idé! Jag ska "stetoskopa" vid kopplingen och se ifall jag hör något.

Kylfläktarna verkar inte ha något samband med detta. Det är inget missljud från dem när de snurrar (tack och lov!).

Tackar för tipsen!!!
Post Reply