Vart får man tag i nylonstavar
Vart får man tag i nylonstavar
Nån som vet nån firma som säljer nylonstavar?? Tänkte svarva mig bussningar till bakaxeln för att ersätta nållagren som sitter där nu.
Kommer inte ihåg på rak arm vilken dimension det handlar om i lagringen där men skulle gissa på att jag måste utgå från ca 50mm.
Nån kanske vet exakt hur grov axeln är som sitter på svingarmarna?
Kommer inte ihåg på rak arm vilken dimension det handlar om i lagringen där men skulle gissa på att jag måste utgå från ca 50mm.
Nån kanske vet exakt hur grov axeln är som sitter på svingarmarna?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Per Larsson
Ja dom kanske har men jag är lite allergisk mot den lokala järnhandlaren här i stan så jag beställer nästan hellre.
Vet fakiskt inte vad som är bäst som materialval. Var inne på mässing ett tag jag med men svärgubben föreslog nylon och han har jobbat i verkstadsindustrin i 30år. Nån som har koll på det här?
Tänkte svarva iordning 2 st bussningar på varje sida som är ca 50mm breda och ta bort dom kassa nållagren.
Vet fakiskt inte vad som är bäst som materialval. Var inne på mässing ett tag jag med men svärgubben föreslog nylon och han har jobbat i verkstadsindustrin i 30år. Nån som har koll på det här?
Tänkte svarva iordning 2 st bussningar på varje sida som är ca 50mm breda och ta bort dom kassa nållagren.
-
Per Larsson
Håller med. Det borde väl bli ordentligt slitage på nylonet? Men det vore ju intressant om det funkade.Claes B wrote:Jag skulle valt (lager)brons att göra bussningarna i, visst är nylon starkt men jag blir spontant lite tveksam till det, samt att det är lättare att bearbeta brons. Nylon är inget vidare roligt att svarva i...
Ska försöka komma ihåg att kolla efter leverantör på jobbet.
EN 14497
-
Pär Hylander
Carlsson&Möller i Helsingborg är en stor grossist. Pavel Nilsson tycker jag är bra att prata med. Ett annat ok val som glidplast är HDPE, ev med tillsats av MoS2 (molybydensulfid). C&M har alltså nylon & HDPE etc. Nylon G6 är hyggligt ok att svarva i
Bronslager kan man t.ex handla av Metallvaruhuset. Patrik Carlsson på Malmökontoret är bra.
Bronslager kan man t.ex handla av Metallvaruhuset. Patrik Carlsson på Malmökontoret är bra.
- Eric Josefsson
Pär Hylander wrote: Nylon G6 är hyggligt ok att svarva i
PA6G heter den väl? Finns även den med tillsats av olja för lägre friktion.
Hård och fin är den iaf
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär Hylander wrote:Carlsson&Möller i Helsingborg är en stor grossist. Pavel Nilsson tycker jag är bra att prata med. Ett annat ok val som glidplast är HDPE, ev med tillsats av MoS2 (molybydensulfid). C&M har alltså nylon & HDPE etc. Nylon G6 är hyggligt ok att svarva i
hmm, det var sån där glidplast av nåt slag jag var inne på. Undra vad sånt kan gå lös på?
Hörde med lite folk på jobbet idag också och ev kanske jag kan få tag på en bit där. ka kolla lite mer vad som finns.
Tack för tipsen
-
Pär Hylander
Eric Josefsson wrote:Pär Hylander wrote: Nylon G6 är hyggligt ok att svarva i
PA6G heter den väl? Finns även den med tillsats av olja för lägre friktion.
Hård och fin är den iaf
Hmm, Nylon är väl handelsnamn och polyamid (?) är nog det tekniska namnet, så isf har vi väl rätt båda två men plus i kanten till dig
Edit, tror att G6 står för att den är gjuten, eller om det är G:et och 6 är ngn "grade" eller så. Eller så är helt ute och cyklar!