Vibrerar vid inbromsning...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
JohnSter

Vibrerar vid inbromsning...

Post by JohnSter »

Någon som vet varför och vad det är som gör att min peugeot vibrerar i framvagnen när jag bromsar i hastigheter över 50 knyckas? Har bytt bromsskivor och belägg men problemet kvarstår! När jag hade bytt skivor försvann det en månad eller nåt, men nu har det kommit tillbaka, är det något som kan vara skevt som sabbar dom hela tiden?

/JohnSter
Drive fast - Die young
205 GTI - Classique Sport #086
Tenta

Re: Vibrerar vid inbromsning...

Post by Tenta »

När man monterat nya bromsskivor måste man köra in dem genom att undvika bromsa hårt i början. efter ca 50 mil kan man köra som vanligt. Om det är skeva bromsskivor så vibrerar de när man bromsar.
Doffnot

Post by Doffnot »

Jag har samma problem.

Byttade bromskivor fram o belägg.

Rengorde ordentligt innan monteringen.
Men problemet kvarstår.

Vill gärna också få ett bra förslag.
Tobias "Tobbe" Åradson 309Xs-91
Tenta

Post by Tenta »

Prova att ta bort hjulet och kolla bromsskiva genom att snurra den samt att ni har en manometer eller liknande instrument o kolla om skivan är skev.
Guest

Post by Guest »

Har kollat mina nya skivor. Och dom är inte skeva.

Tycker det är skumt som f*n. kan det vara något som är löst i framvagnen som gör att hela skiten skakar?
Och borde det såfall inte skaka hela tiden då?
Doffnot

Post by Doffnot »

Opps glömde logga in.

Kan det vara broms oket söm gör det?

Har ju bytat från vanliga skivor till ventilerade med nya ok och så.
kan det ha med detta att göra?
Tobias "Tobbe" Åradson 309Xs-91
Guest

Post by Guest »

Men varför försvann vibrationerna ett tag när jag bytt skivor m.m.? Vad kan det vara som orsakar att det kommer igen efter ett tag? Så jävla lätt är det väl inte å sabba ett par skivor?
Kristian ej inlogg

Post by Kristian ej inlogg »

Anonymous wrote:Men varför försvann vibrationerna ett tag när jag bytt skivor m.m.? Vad kan det vara som orsakar att det kommer igen efter ett tag? Så jävla lätt är det väl inte å sabba ett par skivor?

Jo det är lätt att sabba nya skivor om du inte kör in dom på rätt sätt. Antagligen är dina nya skivor redan skreva. Biltema?
Niklas

Post by Niklas »

det där med skeva skivor är oftast inte skivan som är skev utan material från belägget som har lagt sig ojämt över skivans yta. det säger stoptech vilket är ett ganska tungt namn inom bromsbranschen och jag är villig att tro det.

som de har sagt, du måste bädda de nya bromsarna genom att köra försiktigt ett gäng mil, gör du inte det är det lätt att sabba de nya skivorna.

lösningen här är dock densamma.. byt eller svarva skivorna och kolla över dina belägg.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
JohnSter

Post by JohnSter »

Jahopp, då var det ett par nya skivor på. Vibrationerna försvann igen, precis som förra gången, men denna gången ska jag göra som ni säger och köra in dom försiktigt. Slängde även på ett par streetstuff belägg samtidigt. Hoppas det håller sig nu... :?

Tack för alla vassa svar!
Drive fast - Die young
205 GTI - Classique Sport #086
HellGhost

Post by HellGhost »

kändes så på min bil också. Balanserade fälgarna och vibrationerna försvann.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 554#178554

Riktig hårdkörning kan "bota" "skeva bromsskivor". Har själv gjort det två ggr. Som Niklas skriver är det ofta beläggning på skivorna.
EN 14497
Post Reply