Vrid eller effekt? (split)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Det låter vettigt för mig Rosefors :thumbup:
Fast jag anser mig långt ifrån kunnig på området.

En grej jag länge grubblat över är, att folk som kan prata för sig ofta får saker och ting att låta rätt. Även om det inte är det. Typ som politiker och advokater..

Det måste ju finnas klara fakta om detta ämne som säkert diskuterats och experimenterats fram för länge sedan...kan ingen komma med lite källor för sina kunskaper?

Vad jag menar är, det MÅSTE ju finnas bevis för hur allt ligger till...det är så lätt att tycka hit och dit. Men det behöver inte alltid stämma som sagt.

Fast det är klart, det är ju kul att diskutera också :roll:
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Niklas

Post by Niklas »

Rosens resonemang är rätt, för de kurvor han visar och kan mycket väl stämma på många bilar, hans kurvor är tagna ur luften, men de visar att hans resonemang håller. Dock är det ju inte det enda som spelar in, utväxlingen är ju en "major player"

För att göra en sådan jämförelse på riktigt behöver vi vrid/effekt-kurvor på bilarna vi jämför, samt utväxling, vikt och massor av annat.

Men frågan är om vi behöver veta vilken bil som går fortast, typ A med bensinmotor på 150hk eller typ A med dieselmotor på 150hk.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
PerS

Post by PerS »

Hej!

Bra länk som behandlar just detta!

http://www.nyteknik.se/art/45831
Per Sjöberg
306 XR DT 1,9 -99
Dart

Post by Dart »

PerS wrote:Hej!

Bra länk som behandlar just detta!

http://www.nyteknik.se/art/45831

Woohoooo månadens trådlyft!!! :lol: :lol:
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
nevyn

Post by nevyn »

Va tyst det blev... :D
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det var en väldigt bra sammanfattning av det jag satt och funderade på hur man skulle formulera.

Läser man genom tråden så ser man att i synnerhet LexCom och Niklas nog syftade rätt på detta men att det är en väldigt komplicerad sak att reda ut.

Själv skulle jag vilja göra en jämförelse med eltermer.

Effektenheten är densamma, Watt.
Vridmomentets Kpm/Nm motsvaras av AMPERE.
Varvtalet motsvaras av VOLT

För att anpassa mängden Vridmoment på hjulen vid lägre hastigheter för acceleration måste varvtalet växlas ned.

Jämför detta med att transformera ned en spänning(Volt) för att få högre strömstyrka(Ampere), i t:ex en svets.

Växellåda alltså = Transformator.

Vad blir en turbo :roll: , supraledare :?: :lol:

För de som inte följde med i matematiken men kanske kan lite el alltså 8)

Eller tänkte jag fel :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
André V

Post by André V »

Elektricitetsjämförelsen snillet gjorde är rätt så bra för att förstå resonmenaget. I stereosammanhang innebär mer effekt = mer ljud. Ingen bryr sig om var effekten kommer ifrån, utan det är den absoluta effektsiffran som är intressant.

Om man skulle applicerat samma resonemang på stereoprylar som många gör med motorer skulle alltså en bilstereo (med högt amperetal, dvs "vridmoment") ge ett mkt kraftfullare ljud än en nätdriven stereo (högt volttal, dvs "varvtal"), trots att uteffekten är densamma. Detta är ju knappast fallet. Drivhjulen (eller högtalarna i stereovärlden) skiter fullständigt i hur effekten nått dit (stark motor med hög utväxling eller svag motor med låg utväxling), bara att den finns där.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

André V wrote:Elektricitetsjämförelsen snillet gjorde är rätt så bra för att förstå resonmenaget. I stereosammanhang innebär mer effekt = mer ljud. Ingen bryr sig om var effekten kommer ifrån, utan det är den absoluta effektsiffran som är intressant.

Om man skulle applicerat samma resonemang på stereoprylar som många gör med motorer skulle alltså en bilstereo (med högt amperetal, dvs "vridmoment") ge ett mkt kraftfullare ljud än en nätdriven stereo (högt volttal, dvs "varvtal"), trots att uteffekten är densamma. Detta är ju knappast fallet. Drivhjulen (eller högtalarna i stereovärlden) skiter fullständigt i hur effekten nått dit (stark motor med hög utväxling eller svag motor med låg utväxling), bara att den finns där.

jag har inte läst hela tråden, med det är precis vad som gäller.

Högtalare vill ha ström, inte spänning...en strömstark nätdel ger i slutändan mer dynamik, snabbare transienter och luftigare ljud. Det är därföm man använder Kondingar typ "termos" i bilar
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
André V

Post by André V »

ShiloSharp wrote:
André V wrote:Elektricitetsjämförelsen snillet gjorde är rätt så bra för att förstå resonmenaget. I stereosammanhang innebär mer effekt = mer ljud. Ingen bryr sig om var effekten kommer ifrån, utan det är den absoluta effektsiffran som är intressant.

jag har inte läst hela tråden, med det är precis vad som gäller.

Högtalare vill ha ström, inte spänning...en strömstark nätdel ger i slutändan mer dynamik, snabbare transienter och luftigare ljud. Det är därföm man använder Kondingar typ "termos" i bilar

Själv är jag totalt nollställd vad gäller stereoprylar och har inte en susning om hur varken transvestiter eller kondomer kommer in i bilden ;);), men jag använde ovanstående analogi för att lyfta ner motoreffekt-diskussionen till en mindre abstrakt nivå. :)

Det jag (och andra med mig) försökt förklara i denna och flera andra trådar är att man inte ska stirra sig blind på tillverkarens angivna vridmomentssiffra. Den är nämligen inte ett dugg intressant förrän man vet vilka varvtal och vilken utväxling som gäller. Dvs tillgänglig effekt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

OK, då är jag med... :wink:
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Post Reply