Viktreducering

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Guest

Post by Guest »

okej nästan 900kg men ändå
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

fälgar kan du spara mycket vikt på...
Niklas

Post by Niklas »

vill man lägga mer pengar är lätta aluminium racingok och 2-delade lätta skivor ett alternativ, men det kostar $$$ (minskar dock liksom hjul den ofjädrade vikten, vilket rockar)

torkare + motor + tank bak behöver man inte, min åkte ur i farten i lördags.

något att tänka på är kanske att försöka lätta lika mycket fram som bak.

hur det är med hålborrning är jag inte säker på, men att borra ur bakom bakaxelinfästningara borde vara relativt ofarligt, i alla fall om du (vilket jag antar) styvat upp med bur eller tvärstag därbak.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Sato

Re: vikt

Post by Sato »

Reinspeed wrote:Men vad kan man göra för ingrepp på Karossen, tänkte plocka bort allt som inte behövs så att säga. Komforten struntar jag en hel del i, ska man åka bekvämt finns andra bilar än 205:or :twisted:

:idea: Krängaren fram = ca. -3,6kg
Fönster hissarna = 1.6 kg/st = -3.2 kg
Underredsmassan = -18 kg
Hanskfack od.
osv.[/quote]

Krängaren fram??? Vad för en då? Men det verkar vara mycket att spara på underredsmassan, så mycket trodde jag inte det var.

Niklas :arrow: Jodå, bur ska in. Men Borra hål? Menar du då hål i golvet i skuffen då eller är det nån balk där du har i åtanke???

Håkan Schött :arrow: Menar du jag e Tjock!!! hmm jo jag har faktiskt ett par kilon där med att hämta, men jag har faktiskt redan plockat 4 kilo där och jag räknar med minst 10 till!!!

Ja, hjul och bromsar har man ju oxå att leta efter nån lätt version.

En annan ide jag kom på oxå är att se över elsystemet, det ligger ju några meter kopparkabel i bilen och det går nog säkert att hitta ett par kilon där med.
Guest

Post by Guest »

Min favvohobby att lätta redan små bilar!

Förutom det som redan sagt:

-Gjut bakluckan i glas/kol fiber.
- taklucka ersätts med aluplåt
- golv i aluplåt.
- innertak bort
- Borra/kapa ur dörrbottnar.
- Ersätt bilbatteri med mc dito på 12-14 Ah (mkt - kg!) Extremt högkompade motori kan dock få problem.
- svarva av utsida av trumbromsar.
- borra lätthål i bromskivor
- svarva av svänghjul/drivaxlar/kamremshjul
- lätta vevstakar/kolvar
- Custom främre bärarmar i alu.

Fast egentligen så vill man ha rörchassie och plastkaross...
Niklas

Post by Niklas »

vad jag menar är att du kan ta bort all plåt som inte behövs, genom hålborrning, sedan om du vill ha öppet ut eller vill täcka med något lätt är ditt val, detta är ju dock extremlättning och jag tror ärligt talat inte att det finns så många kg att hämta i 205'ans plåt.
Guest

Post by Guest »

Min favvohobby att lätta redan små bilar!

Förutom det som redan sagts:

-Gjut bakluckan i glas/kol fiber.
- taklucka ersätts med aluplåt
- golv i aluplåt.
- innertak bort
- Borra/kapa ur dörrbottnar.
- Ersätt bilbatteri med mc dito på 12-14 Ah (mkt - kg!) Extremt högkompade motorer kan dock få problem att snurra igång.
- svarva av utsida av trumbromsar.
- borra lätthål i bromskivor
- svarva av svänghjul/drivaxlar/kamremshjul
- lätta vevstakar/kolvar
- Custom främre bärarmar i alu.

Fast egentligen så vill man ha rörchassie och plastkaross...
Sliced

Post by Sliced »

det finns nog 20 kg plast att ta under..
LeifB

Post by LeifB »

Diskuterades lite om 205 vikter på:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI GrpN
Läs mer om SSK-serien och Fyndbörsen Cup http://www.sskracing.com
Peugeot Sport Club of Sweden | Honorary member
Sato

Post by Sato »

Där stod det en hel del intressant oxå ja.b Nån som vet hur det vart med kolfiberhuvarna???
Niklas

Post by Niklas »

de görs fortfarande, skicka ett pm till michael som skrev i tråden (han med en motorcykel som avatar) för mer info.
Freddan

Post by Freddan »

Reinspeed wrote: :idea: Krängaren fram = ca. -3,6kg
Underredsmassan = -18 kg
Hanskfack od.
osv.

Kör du utan krängare fram? E sugen på att testa faktiskt, hur påverkas styrningen? Vågar man testa på gata?
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
306-Tompa

Post by 306-Tompa »

Freddan wrote:
Reinspeed wrote: :idea: Krängaren fram = ca. -3,6kg
Underredsmassan = -18 kg
Hanskfack od.
osv.

Kör du utan krängare fram? E sugen på att testa faktiskt, hur påverkas styrningen? Vågar man testa på gata?
Utan krängare fram är hur lugnt som helst, kanske du kränger mer, men får bra mkt mer traction. Mer överstyrt kan de nog bli oxå om du pressar.... :D
Sliced

Post by Sliced »

Ju högre upp du lättar desto bättre väghållning får du, både sväng, acc och broms.
Takluckan mot aluplåt är klart rätt.. Bakre sidorutorna mot plast.

Jag ska toklätta en passagerardörr i vår. Jag väger allteftersomoch tar bilder.
jaja

Post by jaja »

kapa av hela taket, rutor, dörrar m.m. o bygg en störtbur!!!!! :twisted: :twisted: :D :D
Loffas

Post by Loffas »

halv OT
men går bilen igenom sbp om krängaren inte finns fram?
Reinspeed

Post by Reinspeed »

:!: Ja jag kör utan krängare fram men eftersom vi inte får köra utan enligt GrN reglementet så sitter där ett tunt hydraul rör som dummy. Om SBP gillar dett här arangemanget på gatan vet jag inte. Med det chassie jag hadde förra året räkte det till 1.22.084 på Gelleråsen. Är lite ombyggt till årets säsong.

:idea: Chassiet måste vara mycket styvt med ganska begränsade fjädrings rörelser speciellt bak men även fram. Men som Sato angav i tråden " konforten struntar jag i " :wink:
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Sato

Post by Sato »

Jajomen, komfort få man ha i nån annan bil.

Jag måste tacka för mycket tips o tricks, Jag har fått många bra svar. Troligtvis kommer det komma en hel del funderingar när jag väll sätter i gång med bygget. Framför allt ang väghållning då mina kunskaper där inte är dom bästa(men är dom det nångång) :roll:

Måste säga att jag vart sugen på att prova det här mad att sätta kylaren bak, lite annorlunda om inte annat dessutom kan man ju bygga nått snyggt tak scoop då som faktiskt fyller en funktion :lol: , men vad säger SBP om det? Jag funderar även på att regga om bilen till lastbil eftersom jag då slipper bry mig om baksätet inför bes odyl. Men är det några andra regler som kan sätta käpparna i hjulet om men skulle välja att lastbilsregga, nå andra dumma regler att tänka på alltså?
André V

Post by André V »

Reinspeed wrote::!: Ja jag kör utan krängare fram men eftersom vi inte får köra utan enligt GrN reglementet så sitter där ett tunt hydraul rör som dummy. Om SBP gillar dett här arangemanget på gatan vet jag inte. Med det chassie jag hadde förra året räkte det till 1.22.084 på Gelleråsen. Är lite ombyggt till årets säsong.

:idea: Chassiet måste vara mycket styvt med ganska begränsade fjädrings rörelser speciellt bak men även fram. Men som Sato angav i tråden " konforten struntar jag i " :wink:

Är det inte risk för att inre framhjul nästan lyfts från marken vid kurvtagning utan främre krängare?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Om vi antar att bakaxeln är såpass styv så att den lyfter inner bakhjulet vid forcerad körning och om samtidigt inner fram hjul har begränsad utfjädrings -längd,- kraft och -hastighet ( rebaund ) så kommer viktlöverlagringen inte att bli så stor att inner framhjulet lyfter om allt är anpassat till varandra.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Post Reply