kan man fixa abs?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
johan...

kan man fixa abs?

Post by johan... »

Hade tänkt mig köpa Brembo Max skivor och schyssta belägg runt om på min 205:a. Men jag har inte abs och jag var ute och tvärnita lite idag, hjälper bromsarna så mycket om man inte har abs? Hur stor skillnad gör det om man gemför med orginal, känns kanske som onödiga extra pengar?

Kan man skaffa ABS på en bil som inte har det? (205 Le Mans)
Renault 5 GTS -87 [Såld]
VW Caravelle C -87 [Såld]
205 Le Mans -91
danielr112

Post by danielr112 »

hmm.. du får ju inte bättre bromsverkan med abs. däremot kan du kanske styra bättre med abs om du tvärnitar.

finns det ngn 205 med abs kan du slänga dit det. men vet inte om det känns lönt =)
johan...

Post by johan... »

men är det lönt att köpa brambo skivorna? är ute efter att stanna lite snabbare ;)
Renault 5 GTS -87 [Såld]
205 Le Mans -91
johan...

Post by johan... »

men är det lönt att köpa brambo skivorna? är ute efter att stanna lite snabbare ;)
Renault 5 GTS -87 [Såld]
205 Le Mans -91
danielr112

Post by danielr112 »

nja.. på en inbromsning stananr du inte fortare så länge du kan låsa bromsarna.. däremot så tål de kanske lite hårdare körning. iallfal med bra belägg
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Fördelen med ABS är att dom inte låser när du i panik stampar på bromsen för att stanna. Håller du huvudet kallt under vanlig hård körning så nitar bromsarna bättre om du bromsar rätt. Grejen är att ABS-systemen är lite känsliga ibland, men det är för att dom ska funka på många olika underlag.

Bättre bromsar är alltid bra. Brembo är bra grejer och jag har hört bra saker om just dom skivorna. Bra belägg håller för högre temperatur, vilket betyder att dom inte fadear när dom blir varma, alltså bettar vid en högre temp än original.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
closetland

Post by closetland »

jag tycker helt klart brembo max bettar både snabbare och längre....*sakna*
äntligen har man sett NIN.

http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg

405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
johan...

Post by johan... »

mycket tacksam!
Renault 5 GTS -87 [Såld]
205 Le Mans -91
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

fick du aldrig göra bromstest på halt underlag med och utan abs på halkbanan? abs-bromsar FÖRLÄNGER bromssträckan... skillnaden är att du när du stannar oftast pekar med motorhuven framåt... utan abs så åker man lite karusell när hjulen låser sig...
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsulten

Post by Konsulten »

Motorhuven pekar väl alltid framåt? :)

Den enda skillnaden med abs är att du får längre bromssträcka men i gengäld kan du styra medans du panik bromsar. Utan abs så låser sig hjulen och det går rakt fram.

Varför skulle bara bakhjulen låsa sig? Då har du felaktiga bromsar.

När man låser hjulen på en bil utan abs så går det rakt fram om du inte har något fel på bromsarna. Typ kärvande ok.
André V

Post by André V »

På moderna bilar är det tveksamt om man vinner så mkt på att köra utan ABS. De 36-38 m som det tar för en "hot hatch" att stanna från 100 är väldigt nära däckens max.

Visst kanske man kan tjäna nån meter utan ABS, men det är fasen så mkt svårare att moderera om man inte koncentrerar sig ordentligt, särskilt när det är blött. Däremot är det såklart bra att kunna låsa upp hjulen om man får sladd, så att man bara kanar i tangentens riktning.

Ska själv lära mig köra utan ABS på bana nu med 205:an. Tidigare har det varit enkelt med ABS-bilarna, bara att hitta en lämplig bromspunkt, slamma pedalen i botten och låta ABS/bromskraftfördelare sköta resten. Ingen risk för fyrkantiga däck heller. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
johan...

Post by johan... »

ok, jag sa dock inte att det låser bara där bak eller vad någon trodde.

skulle bara kolla om det var bättre med ABS och om det i så fall gick att lösa.

då behåller jag mina vanliga och skaffar brambo-skivor med schyssta belägg.

tack för hjälpen och en het diskussion ;)
Renault 5 GTS -87 [Såld]
205 Le Mans -91
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Jag har ett tillfälle på Gelleråsen förra året som jag skulle vilja haft ABS...efter målrakan och inför svängen så bromsade jag upp mina framhjul så de låste, var mindre trevligt...
lite rädd bev man om livhanken=)
nevyn

Post by nevyn »

Bremboskivorna till 205an funkar bra....
Post Reply