bakvagn 205, erfarenheter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nik

Post by Nik »

Om det inre lagret inte sitter tillräckligt långt in så kan väl tappen på svingen ta i. Om jag inte missminner mig så blir tappen grövre och grövre ju längre ut du kommer! (i trappstegsliknande form)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Nik wrote:Om det inre lagret inte sitter tillräckligt långt in så kan väl tappen på svingen ta i. Om jag inte missminner mig så blir tappen grövre och grövre ju längre ut du kommer! (i trappstegsliknande form)

good point.
siverby

Post by siverby »

jo, men jag tror den bara kommer in en halv centimeter i inre lagret. Verkar snarare som om det sista trappsteget inte kommer in i yttre lagret. *kliar i huvet*
siverby

Post by siverby »

Om man tar bort plåthylsan som packboxen sitter i så sitter inre lagret 199mm från rörets ytterkant och det yttre 4mm in. Dom verkar sitta rakt sågott jag kan mäta med måttstock. Mätningar bekräftar att tappen kommer in 5mm i inre lagret.
Det ser ut som om lagerbanan på tappen inte kommer in i yttre lagret. Om man känner med nageln är det en kant där på kanske en tiondels millimeter men det tar verkligen tvärstopp. Jag fattar inte... Är det inte meningen att man ska kunna sätta ihop skiten i minusgrader eller? :?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

siverby wrote:Om man tar bort plåthylsan som packboxen sitter i så sitter inre lagret 199mm från rörets ytterkant och det yttre 4mm in. Dom verkar sitta rakt sågott jag kan mäta med måttstock. Mätningar bekräftar att tappen kommer in 5mm i inre lagret.
Det ser ut som om lagerbanan på tappen inte kommer in i yttre lagret. Om man känner med nageln är det en kant där på kanske en tiondels millimeter men det tar verkligen tvärstopp. Jag fattar inte... Är det inte meningen att man ska kunna sätta ihop skiten i minusgrader eller? :?

Ja, det skall verkligen inte vara några problem alls...
iofs så bytte jag aldrig det inre lagret då det tillsynes och erfarenheten sa att det inte berörs av "sättningarna" som händer.
så jag bytte bara yttre lagret och pressde/knackade försiktigt i det. sedn drog svingarmen/tappen rakt in i skiten, no problemas.

kan verkstaden ha tryckt till kanten på lagret?
Nik

Post by Nik »

Det behövs givetvis lite kraft eftersom lagret skall sitta tight, men detta verkar ju underligt!
Är det likadant på bägge sidorna?
Inga avlagringar eller annat "mög" på svingtapparna? Det yttersta "trappsteget", dvs slitbanan skall vara helt jämn rakt över.
Nästa alternativ är som Jocke är inne på, att lagret är korrupt men det får man nog ta ut igen för att kunna se ifall det är bra eller ej :(
siverby

Post by siverby »

Jag bankade ganska hårt med en liten slägga utan att det rörde sig. Vänstra svingarmstappen ser nästan ut som ny, högra har lite märken på yttre lagerbanan men båda säger "hit men inte längre" när jag försöker köra i dom.

Ska försöka dra ihop den med torsionstavarna alt kränghämmaren imorgon om skruvarna når. Annars får jag väll åka tillbaka till verkstan och se om dom kan hitta nåt fel för jag förstår inte. Deformerad kant är väll det troligaste men jag tycker det ser fint ut.
Nik

Post by Nik »

PM:a Anthony @ 205gtidrivers, han har väl renoverat sisådär 100 bakaxlar så han har kanske vidare tips... :?

Annars gissar jag att de inre lagren är fuckade, om dom t.ex. kommit på sniskan så att tappen inte går i och du sedan bankat hyfsat hårt så har dom nog fått lite stryk...
Bilder hade varit intressant ;)
Loffas

Post by Loffas »

inte så att verkstan satt inre lager ytterst? om de nu är mindre än de yttre vill säga
Nik

Post by Nik »

Loffas wrote:inte så att verkstan satt inre lager ytterst? om de nu är mindre än de yttre vill säga

Då hade inte svingarna kommit särskilt långt in!
Loffas

Post by Loffas »

nähe
om de e så trappstegsformade så :roll:
Osz

Post by Osz »

Ok, nu har jag läst varenda inlägg tror jag.

Jag blir ju mörkrädd, vill inte att min bakaxel ska rasa men har inte heller nån större lust att plocka ner den så bilen får stå. Hur kan man göra om man nu inte vill plocka ner den för att förebygga på bästa sätt? Såg att någon fick svaret att det är dumt att bara borra dit nipplar, att det är bättre att fixa den om det är så att man har en frsäch bakaxel.

Vad kan det kosta på verkstad att få bakaxeln fixad så som ni så fint beskrivit?
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Erfarenhet och kunskap finns i klubben så någon kanske är villig att hjälpa dig mot en slant?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
siverby

Post by siverby »

Önskade mig en digitalkamera i julklapp men neeej då...
Kollade artikelnumret på kvittot och det är rätt lager.

Osz: Sätt i fettnipplar så fort som möjligt, dom måste ju dit även om du bestämmer dig för att renovera senare. Jag tror inte det går att få i en gängtapp med svingarmen kvar men det borde gå att borra och svetsa fast en mutter. Kostar nog inte mer än en hundring på verkstad om du inte kan göra det själv. Om den inte har satt sig är det inte så fruktansvärt svårt att plocka isär den, det måste ändå göras förr eller senare.
Osz

Post by Osz »

Ska kolla över det hur svårt det är egentligen, ska nog ge mig på att fixa det själv. Ringer er i klubben sen när det skitit sig :D
siverby

Post by siverby »

Nu har jag ställt på bilen :D
Lämnade tillbaka röret och svingarmarna till verkstan. Han kunde inte heller se något fel så han bytte yttre lagren igen och sen funkade det.

För att få rätt höjd på bilen gjorde jag den först väldigt låg, ställde ner den på hjulen, mätte från fälgkant till skärmkant, hissade med domkraft som jag ville ha den, mätte igen och höjde så mycket.

Något som är märkligt är att jag tycker den blev hårdare i fjädringen. Förut var den mjukare bak än fram, nu är den ungefär lika hård. Har inte bytt stavar och den har ungefär samma höjd som innan.

Totalt la jag nog ner 50 arbetstimmar eller mer men då gick ungefär hälften till att lacka delarna, var ganska tidskrävande att få bort allt rostskyddsmedel (bilen är rostskyddsbehandlad). Skulle tro att det är ganska onödigt att lacka bakaxeln, det mesta håller nog bilens livslängd ändå utom möjligtvis bromssköldarna. Men ska man ändå göra det ordentligt kan det ju få bli snyggt också. Bilder kanske kommer såsmåningom
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

:D

solskenshistoria...Grattis! :)
siverby

Post by siverby »

Tack :) Skönt att det finns hjälp att få här.
Olof

Post by Olof »

Vilken av torx-skruven och den justerbara skruven ska man lossa först och hur får man loss den justerbara?

Ni som har renoverat hur har ni gjort med bussningar?
siverby

Post by siverby »

Menar du till torsionstaven? Det spelar ingen roll vilken ordning du lossar det. Jag använde slagskruvmejsel med 13mm hylsa för att lossa muttern. Skruven snurrade med så jag skruvade ut muttern och skruven så långt det gick och satte på en ringnyckel och skruvade in så att nyckeln låg emot bakaxelröret. Då använde jag slagskruvmejseln igen för att skruva in skruven i muttern, sen gick det att skruva loss muttern.
För torxsruven använde jag också slagskruvmejsel med 1/2" bithållare och torxbit. Bra verktyg det där :D

Jag bytte både främre och bakre bussningar. Vet inte om det är nån större mening att byta dom främre egentligen, verkade inte vara så värst slitna.
Post Reply