Ström Kabel till Slutsteg i Le Mans

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Rickard Ingvarsson

Ström Kabel till Slutsteg i Le Mans

Post by Rickard Ingvarsson »

Håller på o bli tokig, hittar ingestanns o få in strömkabel från motorummet in i cupén.
Nån som har dratt en sånn på nån 405 Le Mans?
Trodde ju att det var på samma ställe på en "vanlig" Mi16 men icke.
Ska ut och försöka fixa det nu, så ett snabbt svar vore underbart!

En bild vore perfekt :wink:
VinRöd 405 Mi16 Lemans -95
Svart 405 Mi16 -90 <-- Ett mine blott.*SÅLD*
Subaru Léone Cupé Turbo -87 4x4<-- Drömmvinterbil! *Skrotad*
Mattröd Kadett -88 <--- Tråkigaste vinterbilen någonsin
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=172
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

kan väll alltid borra ett hål om du inte hittar nått
boh

s2 rallye
Rickard Ingvarsson

hannez wrote:kan väll alltid borra ett hål om du inte hittar nått

Aldrig :shock:
Måste ju finnas nått org. lr?
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

ääh fram me tryckluftsborren så går de bra ska du se :wink:

men nått borde det finnas ja,
leta på
boh

s2 rallye
Rickard Ingvarsson

HAr letat mig fördärrvad, får väll börja ta bort massa plast grejer o leta under dom.
Hittade ett hål, längst upp till vänster (om man står framför bilen) gick och trycka in kabeln ca 50cm , men den kom inte ut nånstanns :roll:
Luuk

Post by Luuk »

Rickard Ingvarsson wrote:HAr letat mig fördärrvad, får väll börja ta bort massa plast grejer o leta under dom.
Hittade ett hål, längst upp till vänster (om man står framför bilen) gick och trycka in kabeln ca 50cm , men den kom inte ut nånstanns :roll:

hehe f*n va jobbit jag tror du har hittat ett svart hål :)
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
wavik©

Post by wavik© »

ska kolla i helgen vart min kabel e dragen nånstans, men ja har för mig att den går in i torpeden vid nån gummibussningsmojäng
Rickard Ingvarsson

wavik© wrote:ska kolla i helgen vart min kabel e dragen nånstans, men ja har för mig att den går in i torpeden vid nån gummibussningsmojäng

Jag har fått igenom kabel nu, hehe, vi hitta ett litet hål uppe till vänster (framirfån sett) där ve tröka o greja, till slut fick vi ut kabeln ungefär vid handsfacket, och kunnde lirka ner den till listen, men tack ändå Wavik.
LoGiken

Post by LoGiken »

Rickard Ingvarsson wrote:
wavik© wrote:ska kolla i helgen vart min kabel e dragen nånstans, men ja har för mig att den går in i torpeden vid nån gummibussningsmojäng

Jag har fått igenom kabel nu, hehe, vi hitta ett litet hål uppe till vänster (framirfån sett) där ve tröka o greja, till slut fick vi ut kabeln ungefär vid handsfacket, och kunnde lirka ner den till listen, men tack ändå Wavik.

Gammal tråd, men samma problem, tror jag hittat det hålet du gick genom men där sitter ju en tjock tät gummigenomföring för. Har problem och komma igenom den, några tips?

Eller om det finns några enklare ställe att dra kabeln på?
takjens

Post by takjens »

LoGiken wrote:
Rickard Ingvarsson wrote:

Gammal tråd, men samma problem, tror jag hittat det hålet du gick genom men där sitter ju en tjock tät gummigenomföring för. Har problem och komma igenom den, några tips?

Eller om det finns några enklare ställe att dra kabeln på?

Ta bort gummit.. ta trädgårdslang och sätt fast den sen tryck igenom kabeln.. trädgårdslangen funkar som gummi bussningen men har väl lite grövre hål... testa dig fram.. eller lägg silvertejp runt hålet...
LoGiken

Post by LoGiken »

Hehe, det gummit satt som berget, eller jag inte riktigt men jag fick inte bort det, slutade med att jag slant och kapade två av bilens egna kablar istället, en blå och en grön. Så nu lyser jag ABSlampan och ja, nåt annat är säkert fel.

Får inte loss genomföringen helt så kan inte själv komma åt och laga. Får ta och lämna in den på måndag... :/

Blir väl till att borra sen istället.
Swiften

Post by Swiften »

Det brukar ju vara lite krångligt att hitta hålet i början, men när man väl finner de brukar de gå ganska fort....
106 Rallye S2.
beta

Post by beta »

Swiften wrote:Det brukar ju vara lite krångligt att hitta hålet i början, men när man väl finner de brukar de gå ganska fort....

:lol:
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Gusten

Post by Gusten »

beta wrote:
Swiften wrote:Det brukar ju vara lite krångligt att hitta hålet i början, men när man väl finner de brukar de gå ganska fort....

:lol:

lite kärlekssalva funkar ju fin fint mot trånga hål.
annars finns det en "lucka" under kupefläkten i dämparmassan som man kan ta bort och så är det bara att ta bram botten och borra. i med en gumiplugg som tätning i hålet.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
LoGiken

Post by LoGiken »

Har fixat det nu, där var trångt som tusan och kablarna är tydligen bara precis så långa som dom måste vara, hehe.

Men iallafall så fick jag lossa plastkåpan för ventilationsfiltret, samt den plastlisten som går längst med rutan. Tömde och tog bort spolarvätskebehållaren och sen var där tillräckligt med plats för att löda och skarva det fint. Skar ut en kaka ur gummitätningen, tog loss den och drog igenom kablarna till steget, alltså själva genomföringen är väl tilltagen, ca 40mm i omkrets. Där är ju inte jättetätt, men det får duga, går ju att täta med massa eller nåt om man vill det.

Kan även rekommendera att ta av ventilationsutblåsen på passagerarsidan när ni drar kablar där, gör det hela mycket enklare. :)

Dom här tusans strömkablarna har tagit mig 3 dagar att dra nu. Tusan om där inte blir bra liv i lådan när jag skaffar den. :p
XzTrAz

Post by XzTrAz »

ska göra samma sak nån dag med. men jag vet hur trist det är att böka in kablarna. dessutom en 21mm2 kabel som ska dras. blä. osså dom dumma fransmännen har juh satt högtalarhål i bakdörrarna fast inte dragit några kablar dit.. Så man får peta i sånna i dörrarna med. lika bra att dra fetare till framdörrarna med när man ändå håller på då kanske.

Tänkte dra strömmen på förarsidan o lågnivå på passagerar. Inte för jag någonsinn haft problem med att det skulle bli störningar. men men man vet juh aldrig

Ett jävligt bra verktyg för kabeldragning i bilar är kirurgtänger med låsning. bara knipsa om kabeln o trycka igenom genomföringar o sånt.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply