Det SKA vara ett par 5,25 koaxialer, eftersom jag inte har ork/viljan att greja med ett kitsystem, och då det dessutom ska vara billigt, hellre närmare 500 än 1000 kr... Jag har tittat på lite olika ställen/märken, men kommit fram till att det som gäller för mina behov (klart ljud, lättdrivet, men ändå rätt kraftfullt), verkar finns på www.nardik.se i form av antingen DLS 225 högalarna, eller Infinity Reference 5002i högtalarna.. men vilka av dessa jag ska köpa kan jag inte bestämma mig för riktigt... Kan nämna att det är REA på 5002i, så de kostar bara någon 50-lapp mer än DLS... kanske känns som 5002i då är det självklara valet, men jag är inte övertygad..
Jag har hört att DLS är alltid bra grejer, och att de högtalarna skulle defintivit uppfylla mina behov.. Å andra sidan kan Infinity i terion vara ännu bättre, men att de brukar ha en tendens till lite ibland väl höga priser på sina produkter fårn början... Dessutom kan de tydligen vara lite väl känsliga för en dålig installation, och det är väl där som en del av kruxet ligger... Jag köper mesta något av dessa högtalarpar för att få en så billig, snabb, och enkel uppgradering av ljudet som möjligt. Detta innebär att jag kommer driva dem med min stereo, och använda rätt dåliga originalkablar troligen.. Dessutom kanske det inte kommer bli 100% tätt runt högtalarna heller, så är då verkligen 5002i det självklara valet, bara för att det kan vara bättre högtalare ?
All info mottages tacksammt, kan även nämna att jag är ute efter ett så lättlyssnat men ändå kraftfullt ljud som möjligt, vill inte ha en skrikig diskant eller metalliskt mellanregister.. bas behövs det däremot inte sådär jättemkt av, då jag kör mina slutstegsdrivna 6X9:or bak i mestadels det ändamålet... Dock måste högtalarna kunna spela högt, i och med att de kommer sitta i en cabb... Visst kommer man mest höra på musiken under rena transportsträckor, med cabben uppfälld, men man vill ju kunna spela på så det hörs med cabben nedfälld också...