Jag skapade en tråd för ett tag sedan om när jag bytte till öppet filter på RC´n. Min första känsla var att effekten blev sämre. Efter diverse tester så kom jag fram till att så var inte fallet, trodde jag...
Jag har under en tid nu känt att det där sista bettet i motorn har saknats. Så på vägen till uppsala idag testade jag en enkel sak för att få klarhet i saken. Jag klockade bilen med mobilen från 100 km/h till varvstoppet på 3:an. Testade två gånger. Resultatet blev 8,1 och 8,2 sekunder. Sedan stannade jag på sillekrog o bytte tillbaka till original.
Första reflektionen var att den numera låter som en symaskin i jämförelse. Sedan testade jag igen från 100 km/h tillvarvstoppet...
Första testen var svag svag nedförsbacke efter 130. Klockan visade 6,9 sekunder. Jag blev lite fundersam o testade igen denna gången lutade det något uppför mot slutet och klockan stannade 7,4 sekunder.
Slutsats:
Det är inget att diskutera. Min bil går betydligt sämre med öppet filter än original. Det skiljer ungefär 1 sekund i acc mellan 100-150 km/h!!! Frågan är vad det beror på? Antingen är filtret och motorn inte tillräckligt kompatibla, eller så får den i sig för mycket varmluft. Sämre blev det i alla fall