Nu tror jag du är ute och cyklar Pär
Setupen du beskriver är för en rwd bil ... den vill man ska sätta sig bak.
Om axeltrycket är konstant skulle fwd bilar alltid vara snabbare än rwd vid accelaration från stillastående.
poner att bilen har 250hk och väger 1000kg en fwd bil har kanske viken ca 65/35% fram/bak och en rwd om det är en bra rwd 60/40% fram/bak
så en fwd har alltid bättre axeltryck over drivhjulen så länge rwd bilen inte har svansmotor. Hmmm det är klart är det förlite hk så spelar det inte någon roll om det driver fram eller bak, man har alltid fäste då.
Men det är så har att när bilen accelererar så pga vridmoment och gkrafter så flyttas vikten bakåt. Om jag säger så har en rwd bil som åker från start med ca 10cm hjullyft fram först 20 metrarna vart har han mest axeltryck under dessa 20m, fram där den har mesta vikten??
Även en som är nära hjullyft har nästan inget axeltryck fram och det blir precis samma sak med en fwd bil om än den driver på framhjulen enda som händer är att det aldrig blir hjullyft pga forlorat fäste när bilen sätter sig bak och reser fram.
Så vad jag behöver är något som förhindrar att den sätter sig bak.
Vad en wheeliebar gör på en fwd är att om man har bilen stum bak så kan den fortfarande lyfta fram, med wheelie så kan den inte det.
Mvh Inge
Ps. Pär har du varit och tittat på DR någon gång, om inte gör det man lär sig alltid något.