trasig växellåda?
trasig växellåda?
Min mi16 började hacka vid mycket rattutslag igår kväll, idag har den bara blivit värre. Det känns som att något kuggar över vid belastning, och nu är det inte bara när man svänger utan i princip så fort man kör.
Det verkar inte vara drivknutarna för de glappar inte så farligt. Låter det som att det är växellådan som har gett upp?
Det verkar inte vara drivknutarna för de glappar inte så farligt. Låter det som att det är växellådan som har gett upp?
405 mi16 -91
Pugg-squad Etuna
Pugg-squad Etuna
-
B1ack_Mi16
Jeg tror det er differensialen som er gått sønder...
Mine tannhjul inne i diff'en så slik ut:
http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/difftannhjul.jpg
Da smalt det høyt or rykket til i rattet og hele bilen ristet...
Både når man kjørte rett frem med litt belastning, og spesielt når man svinger...
Både når man kjørte rett frem med litt belastning, og spesielt når man svinger...
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
B1ack_Mi16 wrote:Jeg tror det er differensialen som er gått sønder...
Måste man plocka ner lådan för att komma åt diffen?
Någon som har en skiss på hur det ser ut och om det är "någor man kann byta själv"
Diffen sitter i lådan, så svaret blir ja...
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.
Snart i en backspegel nära dig!
www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
.::Yamaha YZF-R1 -06::.
Snart i en backspegel nära dig!
www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
- Johannes Karlsson
TomasG wrote:Diffen sitter i lådan, så svaret blir ja...
Nja... Diffen bör gå att få ur med lådan på plats om man tar ner framvagnsbalken samt givetvis ur med drivaxlar osv. Är rätt tight mellan kåpan över diffen och framvagnsbalken men tar du ner den bör det inte vara någa probs.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
-
B1ack_Mi16
Lådan er kanskje full av metallspon, silverfargig olja..
På min låda var det knekt av ett par kuggar fra sluttutvekslingen, så jeg måtet skifte utgående aksling og solhjulet til diffen, i tillegg til differensialen.
På min låda var det knekt av ett par kuggar fra sluttutvekslingen, så jeg måtet skifte utgående aksling og solhjulet til diffen, i tillegg til differensialen.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
-
kizze_Mi16
Precis samma med min 405 mi16. Har tänkt montera loss diffen nästa vecka så vad jag se hur det ser ut. Den smäller som in i H-vete när jag kör med den.. Den började lite lungt.. så jag trodde ju att det var servon från början, men nu märker man rätt tydligt att det är V-lådan...
Men jag tror inte det bara går att byta diffen.. har taggar gått på diffen.. så har ju slutväxeln oxå kuggat över.. Men man skulle ju kunna byta bara diffen å sen sälga skiten.. håller ju säkert typ 100 mil innan den diffen oxå slås sönder
Men jag tror inte det bara går att byta diffen.. har taggar gått på diffen.. så har ju slutväxeln oxå kuggat över.. Men man skulle ju kunna byta bara diffen å sen sälga skiten.. håller ju säkert typ 100 mil innan den diffen oxå slås sönder
kizze_Mi16 wrote:Precis samma med min 405 mi16. Har tänkt montera loss diffen nästa vecka så vad jag se hur det ser ut. Den smäller som in i H-vete när jag kör med den.. Den började lite lungt.. så jag trodde ju att det var servon från början, men nu märker man rätt tydligt att det är V-lådan...![]()
Skall tappa ut oljan ur lådan i dag och se om det finns metallspån i den.
Presis samma ojud i den här lådan som du beskriver började lite lungt men nu smäller det rätt kraftigt och hela kraftpaketet (motor/växellåda)hoppar vid varje smäll.
-
B1ack_Mi16