306 s16 går för varm
306 s16 går för varm
Nån som har haft problem med värmen på sin 306 s16. jag har kollat alla slangar men dom är det inget fel på. det går bra då jag kör 70 och uppåt men ligger jag och gris kör på 50 stiger den i temp välldigt snabbt. skulle vara bra om man kunde på några förslag om vad det kan tänkas vara....
Känner en som har nått liknande problem på sin 306 Gti. Han har märkt att fläktarna inte går igång förräns bilen redan är för varm.. så kanske är samma på din. Vet dock inte vad det berodde på men kan ju alltid höra om det har löst sig.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
- 306GTi 97B - - såld
-
toffmeister
HellGhost wrote:Känner en som har nått liknande problem på sin 306 Gti. Han har märkt att fläktarna inte går igång förräns bilen redan är för varm.. så kanske är samma på din. Vet dock inte vad det berodde på men kan ju alltid höra om det har löst sig.
Detta har jag med.
Häromdagen, cirka 20grader i göteborg, låg mitt inne i stan i rusningstrafik. Ser hur tempen börjar närma sig 100-110grader.. blir lite orolig..
Sett samma sak när jag stått på tomgång (då gick fläkten igång när den blivit lite "för varm".. ).
När man väl började köra så la den sig runt 80 igen.
Kollade kylarvattennivån, perfekt, inte läckt nånting.
Vad kan det bero på? Man får liksom känslan av att fläktarna går igång aningen för sent?
- danielr112
-
toffmeister
- danielr112
toffmeister wrote:Inte?
Då borde de ju göra om mätaren.. för 110 är ju det vita strecket som är vid början av det röda på mätaren?
som sagt så länge inte vattnet kokar är det ingen fara... och det kokar inte vid 110 så länge som det är tryck på systemet dvs tillräkligt med vatten
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B wrote:Bör ju helst inte gå över 100 grader, ska inte göra det.
Fläkten ska gå igång runt 90-95 grader, gör den inte det är nåt fel.
Olika modeller det där...
Min 309:an går precis en "dutt" över 90 grader vid kökörning, andra steget har hitills aldrig gått in vid kökörning för mig på den, däremot efter en hurtig motorvägstur å man snabbt går in på en avfart där man blir ståendes i en korsning direkt vid avfarten så sticker tempen fort uppåt cirka 95 grader, sedan går fläkten på fullt en liten stund å tempen går ned till 90 grader igen.
Medans våran ZX 1.8 8V (som 306) vid kökörning går först upp till cirka 95 grader där fläkten går på lägfart, sedan ökar den sakta till precis över 100 grader där andra steget på hastigheten går in och tempen sjunker ned till 95 igen.
Då är kylet pöttelitet på 309:an jämfört med zx:en
Det finns en anledning till att dom här motorerna kan "sticka" jäkligt fort i en bilkö om kylningen havererar, precis som bl:a gamla saabar så ligger dom å går riktigt varma vid kökörning.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
-
toffmeister
- danielr112
toffmeister wrote:Det som gör att jag är extra orolig för bilen i värmen är att min gamla bmw (e30 325 -88) hade ett känt problem, om motorn kokade, va det mer eller mindre garanterat att toppen blev skev.. Å iom att det är alu-top i våra bilar också får man väl förvänta sig samma sak?
samma sak på peugeot... MEN det kokar inte vid 110 grader så länge inte du har ett läckage eller för dåligt med vatten
------------------------------------------
daromer wrote:toffmeister wrote:Det som gör att jag är extra orolig för bilen i värmen är att min gamla bmw (e30 325 -88) hade ett känt problem, om motorn kokade, va det mer eller mindre garanterat att toppen blev skev.. Å iom att det är alu-top i våra bilar också får man väl förvänta sig samma sak?
samma sak på peugeot... MEN det kokar inte vid 110 grader så länge inte du har ett läckage eller för dåligt med vatten
Exakt.
Att hålla kylsystemet tätt skall man hålla som en religion på en pega
Hans Hellström
- Peter Igelhammar
- Crew

Ta bort termostaten. Den kan ju öppna för sent. Kör ett tag utan. Den gör ingen större nytta med dessa dygnstemp.
Luftat ordentligt?
Rent vatten i kylet e inte bra heller.
Luftat ordentligt?
Rent vatten i kylet e inte bra heller.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
-
krabban_306
snillet spambot wrote:Att hålla kylsystemet tätt skall man hålla som en religion på en pega, toppen sticker jäkligt fort efter en varmkörning (har provat
, på en XU9J1).
Får fylla på ny vätska stup i kvarten på min 306a, men de droppar aldrig ur någonstans där det syns. vad är det möjligt att vätskan tar vägen då?