306 s16 går för varm

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Henke3066

306 s16 går för varm

Post by Henke3066 »

Nån som har haft problem med värmen på sin 306 s16. jag har kollat alla slangar men dom är det inget fel på. det går bra då jag kör 70 och uppåt men ligger jag och gris kör på 50 stiger den i temp välldigt snabbt. skulle vara bra om man kunde på några förslag om vad det kan tänkas vara....
lumpan

Post by lumpan »

termostaten som är kass kanske?
du får ju mer kylning ju fortare du kör så då går den inte upp lika mycke i temp..
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
wavik©

Post by wavik© »

går fläktarna igång?
HellGhost

Post by HellGhost »

Känner en som har nått liknande problem på sin 306 Gti. Han har märkt att fläktarna inte går igång förräns bilen redan är för varm.. så kanske är samma på din. Vet dock inte vad det berodde på men kan ju alltid höra om det har löst sig.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by Henke3066 »

jo fläktarna går igång men då ligger den redan vid 100 grader tror jag ska åka in och kolla tät heten i motorn för att se om det är topp packningen som är väck! termostaten är det inget fel på ialla fall!
toffmeister

Post by toffmeister »

HellGhost wrote:Känner en som har nått liknande problem på sin 306 Gti. Han har märkt att fläktarna inte går igång förräns bilen redan är för varm.. så kanske är samma på din. Vet dock inte vad det berodde på men kan ju alltid höra om det har löst sig.

Detta har jag med.

Häromdagen, cirka 20grader i göteborg, låg mitt inne i stan i rusningstrafik. Ser hur tempen börjar närma sig 100-110grader.. blir lite orolig..
Sett samma sak när jag stått på tomgång (då gick fläkten igång när den blivit lite "för varm".. ).

När man väl började köra så la den sig runt 80 igen.
Kollade kylarvattennivån, perfekt, inte läckt nånting.

Vad kan det bero på? Man får liksom känslan av att fläktarna går igång aningen för sent?
danielr112

Post by danielr112 »

100 grader ser jag inte som ett problem iallfall.... eftersom det är övertryck så är 110-115 inga problem heller
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Uppåt 100 grader eller en "dutt" över på mätaren vid tex kökörning är inte ovanligt på flera puggar/cittror.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
toffmeister

Post by toffmeister »

Inte?

Då borde de ju göra om mätaren.. för 110 är ju det vita strecket som är vid början av det röda på mätaren?
danielr112

Post by danielr112 »

toffmeister wrote:Inte?

Då borde de ju göra om mätaren.. för 110 är ju det vita strecket som är vid början av det röda på mätaren?

som sagt så länge inte vattnet kokar är det ingen fara... och det kokar inte vid 110 så länge som det är tryck på systemet dvs tillräkligt med vatten
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Bör ju helst inte gå över 100 grader, ska inte göra det.
Fläkten ska gå igång runt 90-95 grader, gör den inte det är nåt fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Claes B wrote:Bör ju helst inte gå över 100 grader, ska inte göra det.
Fläkten ska gå igång runt 90-95 grader, gör den inte det är nåt fel.

Olika modeller det där...
Min 309:an går precis en "dutt" över 90 grader vid kökörning, andra steget har hitills aldrig gått in vid kökörning för mig på den, däremot efter en hurtig motorvägstur å man snabbt går in på en avfart där man blir ståendes i en korsning direkt vid avfarten så sticker tempen fort uppåt cirka 95 grader, sedan går fläkten på fullt en liten stund å tempen går ned till 90 grader igen.

Medans våran ZX 1.8 8V (som 306) vid kökörning går först upp till cirka 95 grader där fläkten går på lägfart, sedan ökar den sakta till precis över 100 grader där andra steget på hastigheten går in och tempen sjunker ned till 95 igen.

Då är kylet pöttelitet på 309:an jämfört med zx:en :lol: , men motorn i övrigt är ju extremt likvärdig, något längre slaglängd bara, 88 graders termostat i bägge två.

Det finns en anledning till att dom här motorerna kan "sticka" jäkligt fort i en bilkö om kylningen havererar, precis som bl:a gamla saabar så ligger dom å går riktigt varma vid kökörning.
Hans Hellström

toffmeister

Post by toffmeister »

Det som gör att jag är extra orolig för bilen i värmen är att min gamla bmw (e30 325 -88) hade ett känt problem, om motorn kokade, va det mer eller mindre garanterat att toppen blev skev.. Å iom att det är alu-top i våra bilar också får man väl förvänta sig samma sak?
danielr112

Post by danielr112 »

toffmeister wrote:Det som gör att jag är extra orolig för bilen i värmen är att min gamla bmw (e30 325 -88) hade ett känt problem, om motorn kokade, va det mer eller mindre garanterat att toppen blev skev.. Å iom att det är alu-top i våra bilar också får man väl förvänta sig samma sak?

samma sak på peugeot... MEN det kokar inte vid 110 grader så länge inte du har ett läckage eller för dåligt med vatten
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

daromer wrote:
toffmeister wrote:Det som gör att jag är extra orolig för bilen i värmen är att min gamla bmw (e30 325 -88) hade ett känt problem, om motorn kokade, va det mer eller mindre garanterat att toppen blev skev.. Å iom att det är alu-top i våra bilar också får man väl förvänta sig samma sak?

samma sak på peugeot... MEN det kokar inte vid 110 grader så länge inte du har ett läckage eller för dåligt med vatten

Exakt.

Att hålla kylsystemet tätt skall man hålla som en religion på en pega :!:, toppen sticker jäkligt fort efter en varmkörning (har provat 8), på en XU9J1).
Hans Hellström

Apollo

Post by Apollo »

Uppar!

Om varningslampan för kylvätsketemperaturen och stoplampan lyser redan vid 90 grader? Vad är fel då?
Peugeot 308
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Ta bort termostaten. Den kan ju öppna för sent. Kör ett tag utan. Den gör ingen större nytta med dessa dygnstemp.

Luftat ordentligt?

Rent vatten i kylet e inte bra heller.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
krabban_306

Post by krabban_306 »

snillet spambot wrote:Att hålla kylsystemet tätt skall man hålla som en religion på en pega :!:, toppen sticker jäkligt fort efter en varmkörning (har provat 8), på en XU9J1).

Får fylla på ny vätska stup i kvarten på min 306a, men de droppar aldrig ur någonstans där det syns. vad är det möjligt att vätskan tar vägen då?
Post Reply