Små metall flisor på olje stickan

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
PeGe

Små metall flisor på olje stickan

Post by PeGe »

Har en 206 Gti-05 och jag fick den i juni och upptäckte i augusti att när jag kollade oljan på olje stickan så satt det fast små metall flisor på den och det försvann inte när jag torkade av stickan och gjorde om proceduren så då ringde jag peugeot och hörde vad det kunde bero på och svaret löd att jag skulle göra ett olje byte och kolla sen hur det såg ut och nu har jag varit inne på första service och bytt oljan men metall flisorna finns kvar! Någon som vet vad det kan bero på eller bör göra? Skall ringa dom på måndag!
spoon_do

Post by spoon_do »

det där lät inte så jävla bra direkt. troligen något i motorn som slits fort som fasen. lämna i den.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Sandgren

Post by Sandgren »

Jag har haft min 206 sport en vecka typ, och när jag kollar oljemätstickan så har jag typ samma problem. Jag har ju då inte haft den på första servicen än, då den har gått typ 60 mil nu.

Vet iofs inte om det är metallspån som fastnar på mätstickan, ser liksom ut som små små svarta fiber, så små att de bara precis syns, man känner dem inte ens..

Ska jag vara rädd, eller är det normalt med "smått skit" i oljan på en ny bil? Oljan ser "bra" ut för övrigt, o jag har inte märkt några fel på bilens köregenskaper..
Vågar man vänta till första servicen o fråga då? om 6 mån eller 600 miil eller vad det är.. Där e ju nybilsgaranti på skiten, så det borde ju inte kosta nått om det händer nått...

Ha det nice
Kal

Post by Kal »

Det är små korn av silicon. ingen fara alls!

mvh
GASA :)
Rizzt

Post by Rizzt »

Detta är helt vanligt då en helt ny bil har mycket som ska "köras in" och ytbehandligar som lossnar. Därför det är viktigt att byta oljan oftare dom 2-3 första gångerna. Inget att bry sig om om det inte är STORA metall spån och då menar jag stora.
Sandgren

Post by Sandgren »

Tackar för svaren!

Nu kan jag sova lugnt i vetskap om att min pärla mår som hon ska!! :wink:

Ha det nice!
Post Reply