mi16 turbo!!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Tox

Post by Tox »

ok, då låter det lite bättre, då når du dit om allt lirar.
Jag förespråkat alltid turbo, men men nöja sig med 200hk. När du når 300hk om du nu bygger ett hyffsat system vid 1,3bar.
Orginal mi16 bränslepump räcker till effekten det vet jag och 1,9 gti kolvar som är ner svarvade till ett komp förhållande 8:1 håller oxå, tändning orginal fungerar pga knacksensorn. Tillskottssprut extraspridare för 200hk till. Ska du ha en koppling som räcker till 300 turbo hk så köp en saab 900 turbo tyckplatta (gamla 900t) borra om bultcirkeln i plattan så den passar på mi16 hjulet, mäta upp plattan så du vet var den trycker hårdast och en 4 pucks cinter. OMPs tryckplatta pressar som en orginal och sachförstärkta som är riktigt dyr pressar ca 700kg, jag har provtryckt alla så jag vet.
Skaffa en riktig diff i lådan så håller en orginal låda hur bra som helst.
Intercooler.
Hmm det blir inte dyrt för en riktigt skojig bil
Beggade gti kolvar??? säg 500kr
Tillskottssprut 2000kr
Spridare 1000kr
Ic saab 9000 500kr
T3 trim 60 2000kr om den är riktigt fräsh annars billigare
Koppling 2500kr
Rör slang flänsar mm 2000kr
Spesso Packning 1000kr
Quaifediff 8000kr
Toppbultar packningar 1000kr

Totalt ca 20000kr då är diffen det som riktig kostar men du har en bil som kommer att hålla rätt bra och den tuggar ner garanterat de flesta sportbilar som inte är ordentlig trimmade på gatan.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Armin

Post by Armin »

Turbokonverterade en ford förra året och körde med ett väldigt simpelt tillskott till att börja med innan jag gick över till Megasquirt-sprut och större spridare.

Det använde sig av två tryckvakter som var inställda på 0,15 och 0,25bar, varje tryckvakt drev ett relä vilket i sin tur drev 2 spridare. Spridarna aktiverades allteftersom trycket i insuget ökade. Det systemet fungerade klockrent upp till ca 0,45bar sedan vart det lite för snål blandning och spikningarna var ett faktum.

Jag funderar på att köra nåt liknande fast använda mig utan slangmatatade opel spridare som tillskott, dom bör ge en heldel mer än startspridarna från saab jag hade på fordden.

Laddade ca 0,5bar i sierran för allt över det så slirade kopplingen :) då gjorde den hundra på 6,2 sek med gtech procomp, med 175 däck ;)

Säg att man laddar 0,5bar vilket bör ger max 148*1,5= 222hkr. Den siffran är nog rättså optimistisk men en 200kusar bör det bli.

Det kräver altså soppa för 74 extrahästar om man räknar på 222kusar, med 4 tillskottsspridare bör varje spridare ligga på ca 135cc och då ligger man ändå på "safe" sidan.

vad tror du om detta? vet inte riktigt hur bra utformningen på insuget är för denna metod men på fordden som hade ett jäkligt klumpigt insug så fungerade det klockrent.

Fast megasquirt var ju en helt annan historia, men det orkar jag inte fippla med för tillfället.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Allså jag känner för att flyttta dennna seriösa turbotråden till ..
Prestanda
Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.

vill ni det?[
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Armin

Post by Armin »

tycker den hör hemma där faktiskt.
Armin Avdic # 1333
306 GTI

Post by 306 GTI »

Armin wrote:Laddade ca 0,5bar i sierran för allt över det så slirade kopplingen :) då gjorde den hundra på 6,2 sek med gtech procomp, med 175 däck ;)

sierra OHC motor? 100hk org? x 1,5 = 150kusar...

0-100 på 6,2sec på 150hk? rätt imoperande.. i en klumpig sierra :)

//Martin
Körde svart 306 GTI.
Tox

Post by Tox »

Ska jag ha en moderat turbo snurra på 300hk ur en mi16 skulle jag satsa på ett tillskottssprut, är en kille här i umeå som gör riktigt bra sånna, du ställer vid vilket tryck den ska aktiveras och bränsle mängd.
Jag skulle oxå trycka genom lmm om den sitter före turbon kommer den att strypa mer (okomprimerad luft kontra komprimerad och den reglerar hur som helst bara när du inte har ladd) + att den sitter på rätt ställe när du ska besiktiga. Som jag sa tändningen fungerar som den är, det enda du behöver bry dig om är att du får soppa så det räcker om man har lägre kolvar (nersvarvade) så blir klämspalten på 16v topp 3-4mm, men det fungerar och motorn blir inte det minsta spiknings benägen om man jämnför med en "normal" klämspalt. Men mi16 snurran förbränner fortfarande gaserna som den ska på tomgång och mellan register, vilket jag var rädd att den inte skulle klara med skumma avgasvärden som följd. bygg ett bra grenrör det är riktigt viktigt + att har du ett bra sådant så är det bara att bulta dit en värre stressfläkt och större spridare när bilen håller på att kännas trött ;) Spridare, hmm just det ... använd spridare som ligger på en 70-80 % av maxföde/dutyrate när du tar ut den effekt du tänkt dig. Det borde fungera hyffsat att bara använde 1st stor spridare, tänk bara på att sätta den så långt från plenum så att gaserna hinner blanda sig så inte någon cylinder går mager, annars 4 st orginal extra rätt bra till 300hk, dom behöver inte sitta så nära toppen som möjligt eftersom gashasigheten är hög när dom aktiveras.
Vid besiktning är det bara att bulta bort turbon, skruva dit katten och om dom är gnälliga så använd orginal luftfilter på lmm och ta bort extraspridarna>plugga spridarhålen. Sedan åker du genom bilprovning utan problem.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Armin

Post by Armin »

306 GTI wrote:
Armin wrote:Laddade ca 0,5bar i sierran för allt över det så slirade kopplingen :) då gjorde den hundra på 6,2 sek med gtech procomp, med 175 däck ;)

//Martin

Den var rätt tömd på grejer, 120häst org.

Tox Tackar för tipsen!
Armin Avdic # 1333
306 GTI

Post by 306 GTI »

Armin wrote:
306 GTI wrote:

//Martin

Den var rätt tömd på grejer, 120häst org.

Tox Tackar för tipsen!

ahha DOCH? motorn...då förstår jag.. :)

//Martin
Körde svart 306 GTI.
Armin

Post by Armin »

Nej en pinto. Finns lite olika varianter, sen hade jag inte det kassa orginalsprutet på den utan megasquirt som använder sig av map sen så var det portad topp osv.. gick rätt bra när den funkade..

Nån som har bilder på bondessons bygge? Det skulle vara rätt intressant att se.

Nu snackar vi inge mer ford ;)
Armin Avdic # 1333
Post Reply