Bilbatteri med gängad anslutning 406
Bilbatteri med gängad anslutning 406
I dessa kalla tider har batteriet på min 406:a sagt upp sig. När jag kikar under huven visar det sig att det är gängade anslutningar, alltså "kabelskorna" gängas fast på polerna (ca dimension M14).
Ringer till min Peugeot-verkstad och de hävdar att detta inte är orginal. Har någon annan på detta forum sprungit på samma sak, och vad gjordes då?
Den äldre mannen jag köpte bilen av var typen "lämna in på verkstad för minsta småsak", dessutom på Peugeot-verkstad (Frölunda om jag inte minns fel).
Kan tillägga att det är lättrycksturbomodellen.
Tacksam för synpunkter!
/Gustaf.
Ringer till min Peugeot-verkstad och de hävdar att detta inte är orginal. Har någon annan på detta forum sprungit på samma sak, och vad gjordes då?
Den äldre mannen jag köpte bilen av var typen "lämna in på verkstad för minsta småsak", dessutom på Peugeot-verkstad (Frölunda om jag inte minns fel).
Kan tillägga att det är lättrycksturbomodellen.
Tacksam för synpunkter!
/Gustaf.
- Eric Josefsson
Kan du inte byta ut kabelskorna, de enklare modellerna ( http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78456 ) brukar inte kosta många kronor.. oavsett omd et är på biltema eller annan firma.
Köpa specialbatteri med M14gänga däremot kan nog kosta känns det som
Köpa specialbatteri med M14gänga däremot kan nog kosta känns det som
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Men visst är det väll original med att ena polkontakten är gängad, för jag märkte att både på min 309á och 605á är det en sån kontakt som du beskriver på.
Fördelen är att det är väldigt smidigt att byta batteri då polkontakten utvidgar sig när du skruva loss gängan för hand, med andra ord snabb borttagning och inga verktyg.
Fördelen är att det är väldigt smidigt att byta batteri då polkontakten utvidgar sig när du skruva loss gängan för hand, med andra ord snabb borttagning och inga verktyg.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
På 106an är både plus och minus gängad. På min förra 309a var dock bara minus gängad.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
http://www.garaget.org/callekl
Subaru Impreza -09
Åkte 106 Rallye -97
http://www.garaget.org/callekl
Vanligt på jänkare - polerna på batteriet är bara plattor med gängade hål i, sitter ofta på långsidan av batteriet istället för ovanpå...
Sedan har vi ju FORD som varit förälskade i ett sytem med platta poler med genomgående hål för skruv+mutter.
Vad jag tror en del andra i tråden beskrivit är en hylsa som träs över vanliga runda poler och har en gängad pinne upptill som ringkabelskon fästs i med vingmutter - när muttern dras åt klämmer även hylsan runt polen. Populär på franska bilar men har även sett det på enstaka japaner.
Jobbade drygt 2 år på TH Pettersson i Gbg
Sedan har vi ju FORD som varit förälskade i ett sytem med platta poler med genomgående hål för skruv+mutter.
Vad jag tror en del andra i tråden beskrivit är en hylsa som träs över vanliga runda poler och har en gängad pinne upptill som ringkabelskon fästs i med vingmutter - när muttern dras åt klämmer även hylsan runt polen. Populär på franska bilar men har även sett det på enstaka japaner.
Jobbade drygt 2 år på TH Pettersson i Gbg
/Michael
a jag kan ju säga att nästan alla cheva å ford har så, jobbar själv på karlbo motor center som bara har amerikanska bilar.
och vet även att om det finns dubbla batteri sitter det en blybricka emellan å den kan förstöra en heldel. pga av att det ärjar.
MVH Carlsson
och vet även att om det finns dubbla batteri sitter det en blybricka emellan å den kan förstöra en heldel. pga av att det ärjar.
MVH Carlsson
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!
- Richard Gustavsson
Bara att flyttaöver gängan till det nya batteriet ju, enkelt 
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Japp, det var precis som Mr. Gustavsson sa, man flyttade över den helt enkelt... Aldrig stött på det tidigare, så man pratade först och kollade sen, sorry...
Det var en hylsa som satt utanpå batteripolen från topp till tå, längst ner var den lite "utfläkt". Själva kabelskon bestod i en ring av metall som satt fast i en plast-kopp, koppen hade invändig gänga och metalldelen av kabelskon lägger sig mot "utfläkningen"... Puh, håller med dig Nevyn, svårt att beskriva. Tyvärr la batterierna i digitalkameran av, annars kunde ni fått bildbevis.
Trevligt att det är folk som bryr sig! =)
Hade på bade.
/Gustaf.
Det var en hylsa som satt utanpå batteripolen från topp till tå, längst ner var den lite "utfläkt". Själva kabelskon bestod i en ring av metall som satt fast i en plast-kopp, koppen hade invändig gänga och metalldelen av kabelskon lägger sig mot "utfläkningen"... Puh, håller med dig Nevyn, svårt att beskriva. Tyvärr la batterierna i digitalkameran av, annars kunde ni fått bildbevis.
Trevligt att det är folk som bryr sig! =)
Hade på bade.
/Gustaf.