har 2 alternativ men vilket e bäst?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Olle_205

Post by Olle_205 »

Supra wrote:är det där orginal spridare? eller e det några andra som du köpt extra? vart ska du sätta det där röret då?:P
*kanske e en dum fråga:P*

//Henrik

Jag svarar, har inget att göra på jobbet =P

Det är Kallstartspridare..

Röret skall sitta mellan intercooler och spjäll. Så nära spjället som möjligt.
Supra

Post by Supra »

haha ok..men varför ska den sitta mellan intercoolern och spjället? det är väl bara vara luft som går där?:)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Armin

Post by Armin »

hehee..

du får nog läsa på lite mer innan du ger dig på nåt bygge ;)
Bilsports turbokonverteingsguide är grym! Läste den säkert ett tjugotal gånger innan jag gav mig på nåt bygge.
Last edited by Armin on Mon Oct 31, 2005 18:11, edited 2 times in total.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bra och nyttiga tips Armin!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Olle_205

Post by Olle_205 »

Supra wrote: det är väl bara vara luft som går där?:)

//Henrik

Japp, oftast.. Men det är ett perfekt ställe att stoppa in lite andra prylar också om man inte vill bygga nytt insug =)
Armin

Post by Armin »

TheDagger wrote:Bra och nyttiga tips Armin!

tackar ;)
Armin Avdic # 1333
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Armin wrote:
TheDagger wrote:Bra och nyttiga tips Armin!

tackar ;)

En följdfråga då, om man använder kallstartspridare. Kopplar man bara + på ena stiftet och sen jordar det andra över tryckvakten?

Och en fråga till, hur mycket räknar man med att original spridare på Mi16 hänger med till om man höjer bränsletrycket via en proggresiv regulator?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Armin

Post by Armin »

En följdfråga då, om man använder kallstartspridare. Kopplar man bara + på ena stiftet och sen jordar det andra över tryckvakten?

Det hela styrs av 2 st reläer, om man har 2 tryckvakter dvs
En sladd jordas och den andra kommer från reläet, och reläet styrs av tryckvakten.

lite fler bilder.

Image
reläer och tryckvakter.

Image
och ett mycket avancerat tillskotssprut ;):D

Mi16 spridarna ska väl ligga på 214cc vid 3 bar har jag för mig, beroende på regulator så kan du nog få upp dem i kanske 20% mer flöde om du vill ha en någorlunda normal spridarbild. Pillar man alldeles för mkt på trycket så blir spridarbilden en väldigt rak och tråkig stråle, inte så gynnsamt för blandningen med luft.

Så jag tror att idén med att använda sig utav orginalspridarna endast med en progressiv regulator räcker kanske till ett övertryck på max 0,3bar. Har man turbokonverterat en bil så har man fått jobba på rätt duktigt och då vill man gärna kunna ladda mer än 0,3bar, det är ju inte ens roligt med det laddet ;)
Armin Avdic # 1333
Supra

Post by Supra »

vart kan man köpa tryckvakter då? :)
men jag e inte riktigt med på de där med att spridarna som satt i röret ska sitta mellan intercoolern och spjällt.:S

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Armin

Post by Armin »

Tryckvakter får du leta på sktoten. Dom sitter under vänster framhögtalare på saabarna har jag för mig, bara riva på :D

Det funkar med spridare innan spjäll, bara insuget har bra fördelning. Drt fungerade ju på min gamla sierra så ska det funka jättebra på mi16 insuget också för det ser mkt mer uttänkt ut än gammelforddens.
Armin Avdic # 1333
Loffas

Post by Loffas »

kan tipsa att 505an oxo har kallstartsspridarna

sen har Festo justerbara tryckvakter som kan styra extra spridarna
Supra

Post by Supra »

jaha ok..men hur många vakter bör man ha då? en på varje spridare eller räcker det med 2 till alla fyra??
du ska jag dra på skroten imorgon:)

//henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Armin

Post by Armin »

2st spridare på en vakt, så kör du 4spridare så funkar det bra med 2st vakter, men en vakt på varje spridare är ju najs det också, då kan man justera in det ännu finare, men det duger med 2st för 4 spridare somsagt.
Armin Avdic # 1333
Supra

Post by Supra »

ok..fint:9 då vet jag:) är det att rekomendera att bygga ett kortare insug och sätta på extra spridarna bakom orginal spridarna?
har sätt på en bild att en kille har gjort så på sin Mi16

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Armin

Post by Armin »

Supra wrote:ok..fint:9 då vet jag:) är det att rekomendera att bygga ett kortare insug och sätta på extra spridarna bakom orginal spridarna?
har sätt på en bild att en kille har gjort så på sin Mi16

//Henrik

Ska du göra så och använda tryckvakter kommer bilen att gå som skit, då måste du ju aktivera alla på en gång, tryckvaktsstyrt tillskott är endast av och på, går inte att justera mängden progressivt eller förinställt.

vill du ha spridarna i insugsröret så måste du ha ett tredmiensoinellt tillskott som tar in tryck referens varv osv och beräknar mängden soppa som skall in. Men dom kostar nog 3-4k kanske?
Armin Avdic # 1333
Supra

Post by Supra »

hahaha ok.:P nu ska jag se om jag har fattat de hela rätt?
om man sätter spridarna i ett rör som på bilden i tidigare citat..alltså man sätter röret mellan intercoolern och spjället..är det tänkt så att motprn suger luften från intercoolern och på de viss drar han med sig sopan in i motor? e det därför spridarna ska sitta så nära spjället som möjligt?

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Armin

Post by Armin »

Japp, rätt tänkt. Och fördelningen i insuget bör bli hygglig.
Sen får man nog tänka på att alla cylindrar inte kommer gå lika "fett" så för att försäkra sig mot kolvras så bör man kräma på ganska så rikligt med soppa för att hålla sig på "safe" sidan. hellre en fetare blandning än för snål och smälta kolvar. Inte optimalt hehe men f*n va billigt :)
Armin Avdic # 1333
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Armin wrote:

Det hela styrs av 2 st reläer, om man har 2 tryckvakter dvs
En sladd jordas och den andra kommer från reläet, och reläet styrs av tryckvakten.

Mi16 spridarna ska väl ligga på 214cc vid 3 bar har jag för mig, beroende på regulator så kan du nog få upp dem i kanske 20% mer flöde om du vill ha en någorlunda normal spridarbild. Pillar man alldeles för mkt på trycket så blir spridarbilden en väldigt rak och tråkig stråle, inte så gynnsamt för blandningen med luft.

Så jag tror att idén med att använda sig utav orginalspridarna endast med en progressiv regulator räcker kanske till ett övertryck på max 0,3bar. Har man turbokonverterat en bil så har man fått jobba på rätt duktigt och då vill man gärna kunna ladda mer än 0,3bar, det är ju inte ens roligt med det laddet ;)

Jaja, men det blir ju samma sak! Jag menade att ge extraspridarna + via tändningsstyrt relä och sen låta tryckvakten jorda. Samma resultat blir det ju ;)

Det jag var ute efter mer originalspridarna var också en effektfråga. Om man tänker sig att motorn ger 150hk med originalspridare, sen lägger på 20hk per extra spridare vilket blir 80hk till då. Totalt 230 då...rent teoretiskt då, är ju medveten om att typ 1000 saker till måste klaffa då också om man ska få ut det. Men om man säger att originalspridarna hänger med till 170hk, då blir ju slutresultatet 250hk istället, är du med på resonemanget då?

Man behöver alltså inte låta nån extraspridare gå in före 0,3 bar då heller?
Är ju en fördel om man kan få NÅN som helst bränsleekonomi på ren transportkörning ;)
Armin

Post by Armin »

Jo du är inne på rätt spår, men orginalspridarna kommer att få jobba hårdare med ett sånthär tillskott, de kommer gå på 100% dutycykle.
Kan tänka mig att de räcker till 25-30 häst extra var.

Sen är det fina med detta att orginalsprutet får jobba helt självt, precis som innan turbokonvertering. Extrasoppan kommer ju när du får upp laddet.
Armin Avdic # 1333
Supra

Post by Supra »

men räcker det med att men köper 4 begangnade orginalspridare och sätter i ett sånt där rör mellan intercoolern och spjällt? eller måste jag ha lite större extra spridare så att säga??

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Post Reply