växellådan på 405 och 205
växellådan på 405 och 205
Jag vill köpa en sådan: http://www.griffiths-engineering.co.uk/
och jag undrar iaf nån vet om länkprylen till 205:an passar till mi 405:a 4x4? jag har för mig att 205:an har lika låda som 405:an
eller har jag fel? vorre snällt om nån kunde hjälpa mig på den frågan:)
//Henrik
och jag undrar iaf nån vet om länkprylen till 205:an passar till mi 405:a 4x4? jag har för mig att 205:an har lika låda som 405:an
eller har jag fel? vorre snällt om nån kunde hjälpa mig på den frågan:)
//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
- danielr112
Den ände som är kopplad till stången som går till växelspaken.
Tips
I stället för att kapa och eventuellt svetsa vinkeln. Köp en vinkellänk ( Clas Ohlson Nr 20-4674 / M8 ) Borra ett 8mm hål för kultappens skruv mellan orginal kulan och centrum hålet ( för önskad utväxling ) Svetsa sen fast en bit M8-gängad stång i änden på ovan nämda reglage stång till växelspaken. Skruva ihop.
Fördel: Du kan byta tillbaka till orginal utväxling genom att vinkellänken går att ta isär och flytta till orginalkulan då den har samma dimension ( i alla fall på min 205:a ). Ger distinkta växlingar då leden är tämligen glappfri.
Tips
I stället för att kapa och eventuellt svetsa vinkeln. Köp en vinkellänk ( Clas Ohlson Nr 20-4674 / M8 ) Borra ett 8mm hål för kultappens skruv mellan orginal kulan och centrum hålet ( för önskad utväxling ) Svetsa sen fast en bit M8-gängad stång i änden på ovan nämda reglage stång till växelspaken. Skruva ihop.
Fördel: Du kan byta tillbaka till orginal utväxling genom att vinkellänken går att ta isär och flytta till orginalkulan då den har samma dimension ( i alla fall på min 205:a ). Ger distinkta växlingar då leden är tämligen glappfri.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Reinspeed wrote:Den ände som är kopplad till stången som går till växelspaken.
Tips
Kapar du reglagestången så att du tar bort koppen innan du svetsar på M8:a-stången?
Har tyvvär inga bilder Supra! Skumma igenom beskrivningen en gång till samt mitt tilläg här så borde det funka.
Ursäkta Arne - jo man kapar bort koppen innan den gängade stången svetsas fast ( har kört med det så länge att jag glömde hur det såg ut orginal ).
Har förresten 2 st Clas Ohlson koppar med en hel gängad M8 stång efter vinkeln till växelföraren.( kan justera växel H:t närmare stolen )
OBS! Kopparna har en effektiv låsning - mekanismen hoppar aldrig ur !
Glömde låsningen till vinkelns centrumbult en gång - kostade ett brutet race! En dag på racerbanan 4000 pers på läktaren.
Har förresten 2 st Clas Ohlson koppar med en hel gängad M8 stång efter vinkeln till växelföraren.( kan justera växel H:t närmare stolen )
OBS! Kopparna har en effektiv låsning - mekanismen hoppar aldrig ur !
Glömde låsningen till vinkelns centrumbult en gång - kostade ett brutet race! En dag på racerbanan 4000 pers på läktaren.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.
Så här ser min länk pryl ut..den ser ju inte äns ut att vara i närheten av likhet som jag har sätt..är det denna jag ska korta av? för på växellådan sitter det en bockad stång med en kulled längt ut,och med den lägger man i växlarna. jag ska ta kort på hela lådan sen så ska ni få se hur det är..kan nån förklara för mig vad jag ska korta av?
http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1486.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1485.jpg
//Henrik
http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1486.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1485.jpg
//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
- danielr112
Det där är den som sitter på växellådan.. Det finns en som sitter i mitten på styrväxeln som gör frambakrörelse till sidrörelse. Det är den röda på Armins bild.
Den du har bild på tar hand om spakens sidrörelse om jag inte minns fel.
Men om du skaffar en clasolssonkula och monterar den en bit in på din arm, som Reinspeed skriver så får du kortare rörelse i sidled på spaken.
Är det samma diameter på kulan så är det bara att flytta stången med koppen sen.
För att få kortare slag i längsled så får du korta ena menet på Armins röda L, om du jämför med det så ser du hur han gjort, eller också borra fast en ny clasolssonkula en bit in där också.. Klarare?
Den du har bild på tar hand om spakens sidrörelse om jag inte minns fel.
Men om du skaffar en clasolssonkula och monterar den en bit in på din arm, som Reinspeed skriver så får du kortare rörelse i sidled på spaken.
Är det samma diameter på kulan så är det bara att flytta stången med koppen sen.
För att få kortare slag i längsled så får du korta ena menet på Armins röda L, om du jämför med det så ser du hur han gjort, eller också borra fast en ny clasolssonkula en bit in där också.. Klarare?
- Christofer Soderbaum
De ställena ska du borra dit nya kulor på, räkna in 1 cm mellan kulorna, 1,5 cm centrum-centrum så borde det bli fint.
Sen bör du byta alla "kopparna" alltså de du trycker på kulorna till ClasOhlssons som sitter sjukt mkt bättre o känns gedignare än plasten som är där från början.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -