Hjälp med motorpacknings byte 405 Mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Marqz85

Hjälp med motorpacknings byte 405 Mi16

Post by Marqz85 »

Tjenare där!
Jag har funderat länge på om ja ska köpa mig en sotningssats å byta alla packningar i motorn.. kan inte bestämma mig. E d lönt att göra d på en 90:a?? att göra d i en verkstad e inte ett alternativ, kostar på tok för mycket så nu tänkte ja kolla läget här om d finns nån runt gbg som har lust att göra jobbet. Bor själv 2mil nordost om gbg å e inte i behov av bilen direkt, tyvärr så går den inte för tillfället genom besiktningen, men ja har inga problem att köra den nån stans när ja väl tagit tillbaka kortet.
Nån som har lust att göra en uppskattning på vad d kan kosta, d e ju mer än packningarna som behöver köpas...
jaja får se hur d kommer bli, hoppas på massa ivriga mekare :P

//Marcus
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Hehe inget körkort o en bil som inte går genom besiktningen. låter bra detdär.. :D
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
33an

Post by 33an »

Troligen billigare att köpa en 405 som fungerar och ha din gamla 90a till reservdelsbil/slakt.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Vaför ska du byta packningarna? Är det nåt som läcker?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Marqz85 »

D e som så att bilen inte går igenom pga dåliga avgasvärden, min jobbarkompis sa att pröva å byt packningar så kan d bli bättre, i annat fall så har man ju iaf bytt dom å d e ju aldrig fel. alla värden va kassa först men så lyckades ja ordna allt utom hc värdet vid 2500 varv.
Jag e ju bara intreserad av att se om d finns nån som har lust att fixa detta åt mig, vill ju inte gå till en vanlig verkstad för d kostar ju som sagt på tok för mycket.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Lär inte hjälpa att byta packningar i motorn...
Jag antar du menar CO@2500 för HC mäts väl bara på tomgång om jag kommer ihåg rätt.
Ivf. så hjälper det inte att byta packningar, eventuellt att ventiltätningar kan avhjälpa hög HC.
Men jag skulle kolla annat först.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by XzTrAz »

bytt olja o filter o så? brukar göra rätt mycket för avgaserna. Katten hel?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
33an

Post by 33an »

1 liter K sprit på 5 liter bensin kan underlätta att få igenom bilen...
Marqz85

Post by Marqz85 »

jo d va väl co värdet då... va ett tagsen ja kollade pappret. jag tror själv att katten e paj, men jag har inte kollat upp d, man ska ju kunna få igenom bilen utan en. vid senaste besikningen hade ja ny olja, 5flaskor k-sprit och 10l etanol + 15l bensin... å som sagt så gick allt bra förutom vid 2500 varv. ventilkopspackningen har ja bytt.. tyvärr inte oljefiltret, får väl ta å göra d. en ny kat ligger på?? 2-3000??
33an

Post by 33an »

Universal kat på Biltema = från 700:-

5 flarror K sprit + 10 liter etanol :shock:

Blir ju typ 60% spritinblandning.
Etanol är aggressivt mot "vanliga" packningar o tätningar...

Du får ej igenom en bil fr -89 eller senare med defekt kat pga tuffare avgaskrav efter 1988.

Låt en komptent verkstad läsa ev. felkoder & mät upp lambda så den funkar. Annars kommer du att skruva bort dig.
Marqz85

Post by Marqz85 »

se där ja, låter ju betydligt bättre me 700.. så länge den funkar som den ska. hur tar ja reda på om min gamla kat e kass? fortfarande ingen som e sugen på att byta packningar??
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Marqz85 wrote:se där ja, låter ju betydligt bättre me 700.. så länge den funkar som den ska. hur tar ja reda på om min gamla kat e kass? fortfarande ingen som e sugen på att byta packningar??

Om du tycker att 2-3000:- är för dyrt för en kat tror jag inte du har lust att lägga det det kostar att byta packningar i motorn heller...
Vet inte riktigt vad en sotningsats går på men jag gissar i trakten 1200-1500:-, likaså byter man ju olja och oljefilter, kamrem med spännare och genratorrem när man har nere sakerna.
Total uppskattad materialkostnad hamnar väl på 2500-3000:-

Jobbet tar väl 7-8 timmar nånting, beroende på hur illa saker sitter, kanske lika bra att plana toppen när man ändå är igång.
Beroende på vem som gör jobbet så kan det väl gå på allt från 2000-6000:-
Så ja... Du förstår kanske vad jag menar. Särskilt som du mest antagligen inte märker nånting av jobbet heller är det nog mest bortkastade pengar. Om det nu inte är så att du har läckande toppackning eller otäta ventiler som bör åtgärdas.

Så mitt råd är att du ska kolla upp vad som felas motorn eftersom den inte klarar avgaskraven och fixa det som är fel.
Vad som är fel går inte att säga utan symptombeskrivning, det kan vara allt från en rasad kat till tätt luftfilter som ställer till avgasvärdena.
Fräscha t-stift och fräsch olja, oljefilter och ett bra luftfilter är förutsättningar.
Ett kompressionsprov är bra att ta osv.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Marqz85 »

där har vi precis den info jag ville ha, tackar grymt mycket för den!!
Jag har bytt stiften, oljan, generatorrem, öppet luftfilter å komptest har ja gjort.. låg ett fint å jämt tryck på alla cylindrar. en sotningssats kan ja få för ca 1000 genom min arbetskamrats pappa..
Visst vill ja kolla upp vad som är fel, får ta å leta upp en verkstad som kan läsa av felkoderna för mig. nu när d fanns kattar för d priset kan ja tänka mig köpa 2.. va d nu ska va nödvändigt för.. men iaf jag har änna fäst mig vid denna bilen, vill gärna få ordning på motorn så den går igenom besiktning. Grymt kul å skön att köra.. tyvärr e d en pegga å meka i den har inte varit så kul, men d e ju alltid en utmaning.
Tackar än en gång för infon, d va perfekt.. nu ska ja bara se till å fixa kortet igen :P kör upp nästa månad..
33an

Post by 33an »

2 st kattar är taktiskt helt rätt - då lär den aldrig gå sönder igen när du har en extra på hyllan :-)

Lycka till med lappen (kanske investera i en cruise control?)
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Finns juh äver relativt billiga metallkattar som håller för mycket högre temp och mekanisk mera stryk. kostar kanske dubbla av en keramikkatt. men bör hålla längre med så.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Post Reply