Trimma Peugeot 206 RC!!! EDIT: plus övriga frågor

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Rash wrote:
Pär Hansson wrote:www.boutiquepeugeotsport.com

...Där finns allt från en liten bussning till en Kit Car att köpa.

Men med små medel så finns det lika lite att göra på en RC-motor som tex en Honda Vtec-motor. I GrpN--utförande skiljer det inte mycket.

Nåväl, med tanke på att RC:ns GrpN-motor ger "drygt 200 hk" så borde inte 220 hk i toppeffekt vara onåbart med bara vassare kammar och mappbart styrsystem och befintligt plenum. Vet inte om original avgassystem stryper öht.

Med individuella spjällhus dessutom, kanske 230-240 hk? Sen börjar kanske ventilfjädrarna bli klena tex mm.... och efter det börjar det verkligen kosta pengar.......

Men att nå de 230-240hk du pratar om är inte heller några småpengar direkt. Det går säkert på 40000kr+...
Bara så Mr Cardoso har det klart för sig :roll:
OK, vid 240 verifierade hästar har det säkert kostat 40 eller det dubbla. Men sen börjar det VERKLIGEN (för att vara tydlig) kosta pengar.

Rejsare är förvånansvärt behjälpliga vad gäller trimning. Ring www.johanstureson.com fvb Peugeot Sport Engineering i Danmark eller www.rmmotorsport.no för en "second opinion".
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Kammar - ca 8 papp, begränsning hydrauliska tryckare
Spjäll inkl allt - ca 15 papp
MS/VEMS inkl mappning - ca 10 papp
Planing topp - ca 500
Ev. mod kolvar vid behov - ca 1000?
Riktig oljekyl inkl allt - ca 2000
Bulta ihop själv - gratis
220+ hk - priceless

http://www.mastercard.se

Image
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Hahaha :thumbup:

true... true...
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

Rash wrote:
Pär Hansson wrote:www.boutiquepeugeotsport.com

...Där finns allt från en liten bussning till en Kit Car att köpa.

Men med små medel så finns det lika lite att göra på en RC-motor som tex en Honda Vtec-motor. I GrpN--utförande skiljer det inte mycket.

Nåväl, med tanke på att RC:ns GrpN-motor ger "drygt 200 hk" så borde inte 220 hk i toppeffekt vara onåbart med bara vassare kammar och mappbart styrsystem och befintligt plenum. Vet inte om original avgassystem stryper öht.

Med individuella spjällhus dessutom, kanske 230-240 hk? Sen börjar kanske ventilfjädrarna bli klena tex mm.... och efter det börjar det verkligen kosta pengar.......

Men att nå de 230-240hk du pratar om är inte heller några småpengar direkt. Det går säkert på 40000kr+...
Bara så Mr Cardoso har det klart för sig :roll:

Jag behöve rinte nå 230-240hk bara ca. 200 det hade varit kul!
Så är det okej att ringa peugeot för Magneti Marelli boxen? Kan man ha detta i sin bil och fortfarande få köra på gatorna lagligt?

Tack för hjälpen allihop!!!
Mvh
Michel
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

....denna tråd har fler svar än alla inlägg i alla trådar på teamstreetangelz forum har tillsammans.. :roll:

*retas bara...* :wink: :wink:

Mjoaaaäää..ringa till Peugeot kan man väl, men om man inte träffar rätt person på bygget så är dom nog kinkiga att sälja trimdelar till din bil.
Även om du loooovar dyrt och heligt "att endast ha boxen i bokhyllan för att det är ballt", så lär ditt registreringsnummer nog vara nedpräntat för att säkerställa vid kontroll att boxen garanterat ligger kvar i bokhyllan...

Rekomenderar nog att försöka hitta andra vägar till den styrboxen, utan att dra Peugeot Sveriges blickar till sig allt för mycket. :)
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Nik

Post by Nik »

Gå in på Peugeot till reservdelsdisken och ge dom artikelnumret från Peugeot Sport och säg att det kommer därifrån så fixar dom fram vad du vill ha åt dig.
Men jag misstänker starkt att det nånstans fallit bort på vägen att det ska vara GrpN-kammarna också om man ska plocka 200.
Kontakta Peugeot Sport direkt och kontrollera vad som gäller! T.ex. via http://www.boutiquepeugeotsport.com/bps ... ontact.asp
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

Stenis wrote:....denna tråd har fler svar än alla inlägg i alla trådar på teamstreetangelz forum har tillsammans.. :roll:

*retas bara...* :wink: :wink:

Jag förstog att du retades lite men Team StreetAngelz har funnits i drygt 1,5 - 2 månader alltså är vi väldigt nya fortfarande! Så det kanske beror på det att vi fortafarande inte har massa medlemmar och massa inlägg i forumet! Eller vad tror du "Stenen" :wink: haha :D :wink:
Mvh
Michel
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

och en annan sak också som jag frågat i denna tråd innan men ingen svarat! Avgasysstemet på 206RC original! Är det 2,5" eller vad är det?

Tack för hjälpen Ya'll 8) :D
Mvh
Michel
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

MichelCardoso wrote:och en annan sak också som jag frågat i denna tråd innan men ingen svarat! Avgasysstemet på 206RC original! Är det 2,5" eller vad är det?

Tack för hjälpen Ya'll 8) :D

köp ett skjutmått och gåen kurs i hur man hanterar det.
Annas så kan man använda synvillan att mäta med, elerhöftmåttet.... :lol:
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

Så inget vet hur stort avgasysystemet är originalt på 206 RC? 8)
Mvh
Michel
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du måste ha väntat på svar så pass länge nu att du måste ha hunnit ut att mäta på bilen flera hundra gånger.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
WiNi

Post by WiNi »

TheDagger wrote:Du måste ha väntat på svar så pass länge nu att du måste ha hunnit ut att mäta på bilen flera hundra gånger.

Hahaha :lol: Och om han nu inte har de så skulle jag gissa på 2" eller möjligen 2,25" orginal. Inte 2,5", inte en chans (hoppas på att inte ha fel nu). Men om en orginal saab 9-3 har 2,25 så lär inte en rc ha större iaf ;)

*OT* MichelCardoso, tycker du ska köra in till Ystad någon kväll och glida en runda med mig. Puggarna är inte direkt överrepresenterade här i stan :P
Stolt ägare till en röd Peugeot 206 RC.
http://www.garaget.org/?car=12059
MichelCardoso

Post by MichelCardoso »

WiNi wrote:
TheDagger wrote:Du måste ha väntat på svar så pass länge nu att du måste ha hunnit ut att mäta på bilen flera hundra gånger.

Hahaha :lol: Och om han nu inte har de så skulle jag gissa på 2" eller möjligen 2,25" orginal. Inte 2,5", inte en chans (hoppas på att inte ha fel nu). Men om en orginal saab 9-3 har 2,25 så lär inte en rc ha större iaf ;)

*OT* MichelCardoso, tycker du ska köra in till Ystad någon kväll och glida en runda med mig. Puggarna är inte direkt överrepresenterade här i stan :P

haha..utan tvekan... Vi ska lätt kicka runt där du bor och visa vem som bestämmer :wink: hehe
Mvh
Michel
lill_sankan

Post by lill_sankan »

MichelCardoso wrote:Jag behöve rinte nå 230-240hk bara ca. 200 det hade varit kul!
Så är det okej att ringa peugeot för Magneti Marelli boxen? Kan man ha detta i sin bil och fortfarande få köra på gatorna lagligt?

Besiktningen säger ju att så fort du höjer effekten i din bil måste den reg.besiktigas för att se att bromsar och övrigt är godkänt för den effekten, sen kvittar det om det bara är ett chiptrim eller ett luftfilter som ger några hästar extra. Så rätt många kör ju olagligt om man ska se det på detta sätt, chiptrim är ju numera väldigt vanligt men svårt för besiktningen att upptäcka plus att dom kanske ser genom fingrarna med detta.
Peugeot 207 GT -07
beta

Post by beta »

lill_sankan wrote:
MichelCardoso wrote:Jag behöve rinte nå 230-240hk bara ca. 200 det hade varit kul!

Besiktningen säger ju att så fort du höjer effekten i din bil måste den reg.besiktigas för att se att bromsar och övrigt är godkänt för den effekten, sen kvittar det om det bara är ett chiptrim eller ett luftfilter som ger några hästar extra. Så rätt många kör ju olagligt om man ska se det på detta sätt, chiptrim är ju numera väldigt vanligt men svårt för besiktningen att upptäcka plus att dom kanske ser genom fingrarna med detta.

Sen är ju dagens bilar helbilsgodkända med vilket gör att man knappt får byta en pinal på dom.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
lill_sankan

Post by lill_sankan »

beta wrote:
lill_sankan wrote:

Sen är ju dagens bilar helbilsgodkända med vilket gör att man knappt får byta en pinal på dom.

Precis.
Peugeot 207 GT -07
WiNi

Post by WiNi »

beta wrote:
lill_sankan wrote:

De tycker jag faktiskt är lite löjligt. Oftast byter man till något bättre och av den anledningen så skulle man inte behöva få nerslag på de. Men men, bara och acceptera. Glad valborg allihoppa!
lill_sankan

Post by lill_sankan »

WiNi wrote:
beta wrote:
lill_sankan wrote:

De tycker jag faktiskt är lite löjligt. Oftast byter man till något bättre och av den anledningen så skulle man inte behöva få nerslag på de. Men men, bara och acceptera. Glad valborg allihoppa!

Klart det är löjligt men så brukar det ju bli när storebror lägger sig i.
Peugeot 207 GT -07
JN

Post by JN »

Tja, har själv en RC och mätte mitt avgas system, när jag fundera på byte till grövre. Men det e 2.25 orginal så mao ingen stor ide att bytaq. 2.5 ger ju inte mycket mer än 2.25 och 3" behövs ej på sugmotorer, men e fint på biler med överladdning.

Nån som kan tipsa om nåt bra 18" däck. Toyo PROXES T1-R?
215-35-18. Så där fick du svar på en annan fråga: Ja 18" passar! =)
207CC 1.6T 2007
206RC- 2003 Såld
Mazda MX-5 -91 Såld
Saab 900 NG 2.0T "Viggen" Skrotad av lastbil
Ford Fiesta 1.1l ok, 1:a bil... Såld
WiNi

Post by WiNi »

JN wrote:Tja, har själv en RC och mätte mitt avgas system, när jag fundera på byte till grövre. Men det e 2.25 orginal så mao ingen stor ide att bytaq. 2.5 ger ju inte mycket mer än 2.25 och 3" behövs ej på sugmotorer, men e fint på biler med överladdning.

Nån som kan tipsa om nåt bra 18" däck. Toyo PROXES T1-R?
215-35-18. Så där fick du svar på en annan fråga: Ja 18" passar! =)

Goodyear eagle F1 är också bra.
Post Reply