Skakningar i en ny Peugeot 307!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stefan_

Skakningar i en ny Peugeot 307!!

Post by Stefan_ »

Hej!
Jag har en ny 307 med 140hk motorn. Den har gått ungefär 1000 mil nu och i ca 400 mil har jag haft skakningar i stort sett hela bilen vid gas pådrag med andra växeln. Hastigheten är ungefär 30 km/h.
Man kan rent se att passagerar stolen vibrerar.

Svårt att säga men jag tycker att felet uppstod samtidigt som jag fick ett larm om att espn inte funkar samt att bilen inte gick köra fortare än 20 km/h. Verkstaden hittade inget om esp felet, men det har inte heller uppståt igen.

Är det nån fler som har sånna här skakningar på sin 307 - 06 till årsmodell? På verkstade vet dom inte alls vad dom ska göra, har tom fått svaret att det ska vara normalt. Men eftersom min bror köpte en samtidigt som inte har dom här skakningarna så köper jag inte riktigt det.

Dom har pratat om att det ev kan vara drivaxel?

Mvh Stefan
Last edited by Stefan_ on Sun May 14, 2006 8:59, edited 1 time in total.
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Ganska vanligt fel på 307:or i allmänhet.. finns dock tyvärr ingen riktig lösning på detta problem har bytt det mesta på flertal 307:or utan något riktigt resultat.. så tyvärr så kanske du får leva med det..
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Stefan_

Post by Stefan_ »

Kan väl inte på fullaste allvar mena att sånt stort fel på en bil ska vara nåt att leva med?
Det kommer jag aldrig gå med på.
dado

Post by dado »

Har en aldrig hört om att ngn har haft liknande problem och självklart ska verkstaden lösa problemet.

Tyvärr har jag ofta upplevt att grabbarna på verkstaden står som frågetecken om de inte finner lösningen på problemen med hjälp av datorn.

Kör en 307 sw '04.
Mr Anderson

Post by Mr Anderson »

Ääh det är klart att det går att fixa, har du garanti kvar så är det juh bara att ligga på och tjata.
Om dom ändå inte kan hjälpa dej så åk till en annan verkstad.
Har du inte garanti kvar så kan det juh bli rätt dyrt om det blir mycket felsökning.
/ Pelle
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Jag hade precis samma fel på min när den kom från fabriken. Det var drivaxeln som var paj. De tog in bilen igen och bytade axeln på ett par dagar och jag hade gratis lånebil hela tiden. Ljudet eller skakningarna har aldrig kommit tillbaks. Gå ABSOLUT inte med på att det skulle vara normalt, för det är det inte. Dags att slå näven i bordet kanske? :wink:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Stefan_

Post by Stefan_ »

Har fasiken ångest över det här felet!
Bilen är knappt 6 månader gammal så det är ju 1½ år kvar på garantin.
Dom har pratat om att byta drivaxeln så det känns ju troligt att det är det som är felet.
Men det känns ju inge vidare att drivaxeln inte verkar hålla på dom här bilarna. :(
Läste på www.vibilagare.se där dom har ett felsöknings register och att det verkar vara fler som har just samma symtom på fel men ingen åtgärd från verkstad. Ska förbi på imorgon och höra vad dom säger. :?
Stefan_

Post by Stefan_ »

Citerat från vibilagare.se

Modell: 307 1.6 XR Årsmodell: 2003

Fel: Obalans "vobbel" i framvagnen när man kör sakta på 2'an och gasar på lite lugnt. T.ex i en korsning.

Kommentar: Har haft en annan 307'a som lånebil och den hade samma tendenser. Är det bara jag som känner obalansen ? Är nöjd med bilen men detta drar ned betyget.

Åtgärdat, när/var: Peugeot verkstan har kollat frmavagnen men hittar inga fel.

Rapporterat av: Tony
307 Kombi 2,0 -05
nevyn

Post by nevyn »

Stefan_ wrote:Har fasiken ångest över det här felet!
Bilen är knappt 6 månader gammal så det är ju 1½ år kvar på garantin.
Dom har pratat om att byta drivaxeln så det känns ju troligt att det är det som är felet.
Men det känns ju inge vidare att drivaxeln inte verkar hålla på dom här bilarna. :(
Läste på www.vibilagare.se där dom har ett felsöknings register och att det verkar vara fler som har just samma symtom på fel men ingen åtgärd från verkstad. Ska förbi på imorgon och höra vad dom säger. :?

Det är ju inte direkt en utsliten drivaxel vi pratar om, det är ju ett tillverkningsfel du har råkat ut för. Sånt borde man väl inte ha ångest över... :roll: Drivaxlarna håller nog inte sämre än på nån annan bil... Se till att Peugeot tar felet på allvar bara så de inte säger "det är normalt".
Stefan_

Post by Stefan_ »

Ny drivaxel är beställd. Ska bytas nästa vecka nångång.

Måste faktis säga att jag börjar känna mig nöjd med peugeot. Dock hävdar dom sig att skakningarna finns mer eller mindre i alla 307 med 2 liters motorn.

Hoppas det blir bra nu!
307 Kombi 2,0 -05
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Vibrationer finns i stort sett alla 2.0:or dock så är det troligtvis så dålig kvalite på underleveratören av drivaxlar att det hjälper ofta inte att byta.. kan bli bra kan bli sämre därför är det oftast bäst att låta det vara i vissa fall.. nu har jag dock inte kört din bil och kan tyvärr inte uttala mig om det är mycket eller lite vibrationer jämfört med andra 307:or men hoppas det löser sig för din del med ny axel..
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

205gti mattias wrote:Vibrationer finns i stort sett alla 2.0:or dock så är det troligtvis så dålig kvalite på underleveratören av drivaxlar att det hjälper ofta inte att byta.. kan bli bra kan bli sämre därför är det oftast bäst att låta det vara i vissa fall.. nu har jag dock inte kört din bil och kan tyvärr inte uttala mig om det är mycket eller lite vibrationer jämfört med andra 307:or men hoppas det löser sig för din del med ny axel..

Det är ingen ursäkt att ha en dålig underleverantör. Byta på garantin, om det inte blir bra, byta igen. Din bil ska inte vibrera konstigt eller onormalt om den är ny. Om det finns bilar som är nya och inte vibrerar så är det där standarden ligger. Felet blir inte standard bara för det är vanligt.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Stefan_

Post by Stefan_ »

Kommer aldrig att gå med på sånna här vibrationer med en ny bil som har garanti.
Däremot blir det väl en kostnads fråga om man har en äldre bil utan garanti, antar att det inte är så billigt att byta drivaxlarna.
Om det här felet har funnits på ett antal årsmodeller och dessutom verkar vara vanligt kan jag inte förstå varför Peugeot inte åtgärdat det?
307 Kombi 2,0 -05
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

I värsta fall får du ju en lika dålig "ny" drivaxel som kommer att göra likadant då de e från samma tillverkare. Men stå på dej!
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Post Reply