406 rycker vid gaspådrag
406 rycker vid gaspådrag
Nyligen fixat en 406a till dottern.
Problemet är att den rycker vid gaspådrag, har haft i injectorcleaner vet inte hur långt man ska åka med bilen innan det gör någon nytta.
Ev andra problem tändkablar fördelarlock rotor tändmodul?
Tacksam för tips, då jag tycker att det för övrigt är en fin och trevlig bil men man kan ju bli lite irriterad om den rycker.
Problemet är att den rycker vid gaspådrag, har haft i injectorcleaner vet inte hur långt man ska åka med bilen innan det gör någon nytta.
Ev andra problem tändkablar fördelarlock rotor tändmodul?
Tacksam för tips, då jag tycker att det för övrigt är en fin och trevlig bil men man kan ju bli lite irriterad om den rycker.
kolla så tändkablarna/stiften är okej.
Ett vanligt fel på äldre bilar är att de drar tjuvluft någonstans. Spruckna olje- och luftslangar. Kolla igenom slangarna också.
kan även vara bensinpumpen som spökar, bränslefilter som är igensatt
Rycker den till bara, eller är det hela tiden när man gasar på?, vid något speciellt varvtal?
Ett vanligt fel på äldre bilar är att de drar tjuvluft någonstans. Spruckna olje- och luftslangar. Kolla igenom slangarna också.
kan även vara bensinpumpen som spökar, bränslefilter som är igensatt
Rycker den till bara, eller är det hela tiden när man gasar på?, vid något speciellt varvtal?
Drives á Peugeot 309.
- Richard Gustavsson
Sitter inga tänkablar på 406, om det inte e en bensinturbo. så vad är det för motor i bilen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Den rycker vid låga varv, säg att du åker på tvåan runt ett gathörn och ska öka ut på rakan då rycker den. Har kollat lite nu när hon kom hem och ja det finns inga tändkablar. Sitter det då en spole till varje stift under kåpan, eller är det något ännu konstigare. Tur att man slutade som bilmek när avgasreningskraven började komma för numera verkar det som om det bara blir krångligare för varje år.
Hittar ingen liten svart dosa vid spjällhuset. Verkar inte stämma med Haynes bok heller, så någon har väl varit där och skruvat tidigare. Kan ju försöka få upp lite bilder så ni kan se ( vet bara inte riktigt hur man gör). Jag har iallafall testat lite mera idag när jag fick ha bilen en stund. Under2500 ibland upp till 3000 varv så rycker den vid normalt gaspådrag, smyger man som en katt så går det bra. Eller så kör man som en buse och verkligen gasar ur hela tiden och håller varvet uppe då går den som en klocka. Vid jämn fart oberoende av varvtal så går den jämnt och fint. F***n att dom ska stöka till det så på nyare bilar. Pratade med en Peugeot verkstad och dom trodde att den kunde ta tjuvluft men det verkar som om alla slangar är hela och åtdragna. Så summan av det hela är ju att jag står här som ett fån och får inte till det.
Verkar ju nästan som om dom käkar tändkassetter de där bilarna. Nu har jag bytt för andra gången. Så vi får väl se hur länge den går bra den här gången.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Ja det är tändkassetten jag bytt. Går ju inte att byta bara spolarna vad jag kan se. Men som sagt nu går den bra och då är det frid o fröjd. Frågan är ju bara hur länge.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Går den bra efter det bytet? :O
Jag har problem som du fast har hittat MASSOR av fel på bilen och åtgärdat allihop och nu står jag med en bil som dör efter ett tags körning men UTAN att ge felkod.. jag är helt frustrerad
Min historia:
Bilen dör varm. mest troligt soppan, och beteer sig som soppatorsk.
-har hittat en defekt MAP-sensor BYTT
-har haft en oljenivå 2cm över maxgräns, olja i insugsröret(bl.a. vid nya mapsensorn som jag hoppas är oskadd?) ÅTGÄRDAT
-har hittat en defekt motortempsensor BYTT
-har fortfarande problem med att den dör men som sagt, utna felkoderden här gången.Rätt skönt att bli av med det elektriska men står nu o har ingen anning om nästa steg
Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter nu så alla vet
det är bra forum och det är kul att hitta personer som har sammafel och höra hur de har gjort. så jag kan svara på lite frågor. Men inte om det är exakt samma fel som på min för då har jag inte hittat lösningen ännu 
Jag har problem som du fast har hittat MASSOR av fel på bilen och åtgärdat allihop och nu står jag med en bil som dör efter ett tags körning men UTAN att ge felkod.. jag är helt frustrerad
Min historia:
Bilen dör varm. mest troligt soppan, och beteer sig som soppatorsk.
-har hittat en defekt MAP-sensor BYTT
-har haft en oljenivå 2cm över maxgräns, olja i insugsröret(bl.a. vid nya mapsensorn som jag hoppas är oskadd?) ÅTGÄRDAT
-har hittat en defekt motortempsensor BYTT
-har fortfarande problem med att den dör men som sagt, utna felkoderden här gången.Rätt skönt att bli av med det elektriska men står nu o har ingen anning om nästa steg
Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter nu så alla vet