406 rycker vid gaspådrag

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

406 rycker vid gaspådrag

Post by R-Gubbe »

Nyligen fixat en 406a till dottern.
Problemet är att den rycker vid gaspådrag, har haft i injectorcleaner vet inte hur långt man ska åka med bilen innan det gör någon nytta.
Ev andra problem tändkablar fördelarlock rotor tändmodul?
Tacksam för tips, då jag tycker att det för övrigt är en fin och trevlig bil men man kan ju bli lite irriterad om den rycker.
Stoffus

Post by Stoffus »

kolla så tändkablarna/stiften är okej.
Ett vanligt fel på äldre bilar är att de drar tjuvluft någonstans. Spruckna olje- och luftslangar. Kolla igenom slangarna också.
kan även vara bensinpumpen som spökar, bränslefilter som är igensatt

Rycker den till bara, eller är det hela tiden när man gasar på?, vid något speciellt varvtal?
Drives á Peugeot 309.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Sitter inga tänkablar på 406, om det inte e en bensinturbo. så vad är det för motor i bilen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

?? det är en 1,8 Bensin Kanske ska kika lite mera hur det ser ut innan man ger sig in i debatten men hur kan det funka utan tändkablar?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Den rycker vid låga varv, säg att du åker på tvåan runt ett gathörn och ska öka ut på rakan då rycker den. Har kollat lite nu när hon kom hem och ja det finns inga tändkablar. Sitter det då en spole till varje stift under kåpan, eller är det något ännu konstigare. Tur att man slutade som bilmek när avgasreningskraven började komma för numera verkar det som om det bara blir krångligare för varje år.
Trevor

Post by Trevor »

har liknande problem med min 405:a GLX -91
Man måste använda kirurgisk precision för att slippa ett ryck i början på varje växel nästan, mest 1-3 kanske är något annat, störande iaf :P
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Inte spjällägesgivaren som står lite galet ??? eller igenslemmad lmm
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det är ju inte omöjligt det är ju så mycket känsliga grejer på nyare bilar så man blir ju helt snurrig. Men var sitter en spjällägesgivare och hur vet man att den sitter rätt.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

BTW måste ju säga att ni är otroligt snabba på att svara på det här forumet. Bra jobbat.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

liten svart dosa på spjällhuset med kablar till, har för mig att det ska klicka till när man rör spjället och klicka igen när det når stängt läge
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Hittar ingen liten svart dosa vid spjällhuset. Verkar inte stämma med Haynes bok heller, så någon har väl varit där och skruvat tidigare. Kan ju försöka få upp lite bilder så ni kan se ( vet bara inte riktigt hur man gör). Jag har iallafall testat lite mera idag när jag fick ha bilen en stund. Under2500 ibland upp till 3000 varv så rycker den vid normalt gaspådrag, smyger man som en katt så går det bra. Eller så kör man som en buse och verkligen gasar ur hela tiden och håller varvet uppe då går den som en klocka. Vid jämn fart oberoende av varvtal så går den jämnt och fint. F***n att dom ska stöka till det så på nyare bilar. Pratade med en Peugeot verkstad och dom trodde att den kunde ta tjuvluft men det verkar som om alla slangar är hela och åtdragna. Så summan av det hela är ju att jag står här som ett fån och får inte till det.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det sitter en XU7JP4 motor i den. Det börjar ju bli lite tröttsamt med en bil som inte går som den ska. Har hört med två Peugeot verkstäder och ingen verkar veta något en mindre ha lust att kolla upp vad det kan vara. Så nu står hoppet återigen till er.
Lövva

Post by Lövva »

hej jag har åktutför det tidigare peugeot verstad gjorde en omprogamerade motorstyrbox och bytade t-stiften gick som en dröm efter det.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Problemet är löst jag bytte tändkassett. Numera går den perfekt.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Skönt det löste sig iallafall :D
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Peggen

Post by Peggen »

Jag har mig en 406 V6-97a som nu har börjat söva sej vid gaspådrag under 4000varv innan dom varen då söver den sen nästan och har inte nån ork alls men sen vid 4000 då är den som vanligt igen någon som vet vad det kan vara.?? den går verkligen inget bra nu:(
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Verkar ju nästan som om dom käkar tändkassetter de där bilarna. Nu har jag bytt för andra gången. Så vi får väl se hur länge den går bra den här gången.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Peggen

Post by Peggen »

Tändkassetterna= Tändspolarna eller :?:
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det är tändkassetten jag bytt. Går ju inte att byta bara spolarna vad jag kan se. Men som sagt nu går den bra och då är det frid o fröjd. Frågan är ju bara hur länge.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
bb8642

Post by bb8642 »

Går den bra efter det bytet? :O
Jag har problem som du fast har hittat MASSOR av fel på bilen och åtgärdat allihop och nu står jag med en bil som dör efter ett tags körning men UTAN att ge felkod.. jag är helt frustrerad

Min historia:
Bilen dör varm. mest troligt soppan, och beteer sig som soppatorsk.
-har hittat en defekt MAP-sensor BYTT
-har haft en oljenivå 2cm över maxgräns, olja i insugsröret(bl.a. vid nya mapsensorn som jag hoppas är oskadd?) ÅTGÄRDAT
-har hittat en defekt motortempsensor BYTT
-har fortfarande problem med att den dör men som sagt, utna felkoderden här gången.Rätt skönt att bli av med det elektriska men står nu o har ingen anning om nästa steg

Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter nu så alla vet ;) det är bra forum och det är kul att hitta personer som har sammafel och höra hur de har gjort. så jag kan svara på lite frågor. Men inte om det är exakt samma fel som på min för då har jag inte hittat lösningen ännu :P
Post Reply