Krille84 wrote:Har märkt samma sak, såfort man trycker på den där knappen som skiftar från AC till ECO så kommer en annorlunda lukt, inte illaluktande men lite sämre
vad innebär ECO egentligen? jag använder aldrig den
FlavorOfTheWeek wrote:Krille84 wrote:Har märkt samma sak, såfort man trycker på den där knappen som skiftar från AC till ECO så kommer en annorlunda lukt, inte illaluktande men lite sämre
vad innebär ECO egentligen? jag använder aldrig den
Johan84 wrote:ECO betyder att ACn inte är på.. ECO = Economical, när ACn inte är på så drar den lite mindre bränsle och går lite snabbare, jag försöker köra så mycket som möjligt med ECO
Dante wrote:Johan84 wrote:ECO betyder att ACn inte är på.. ECO = Economical, när ACn inte är på så drar den lite mindre bränsle och går lite snabbare, jag försöker köra så mycket som möjligt med ECO
nu jävlar ska det köras med ECO! Dock fatar jag inte hur en bil kan gå fortare med ACn av. Vet en polare som hade en Ford KA, var tvungen att stänga av ACn om man överhuvudtaget vill ha lite acceleration!
![]()
Tobe wrote:wavik och jag hade en diskus om just detta med AC idag...varken han eller jag har märkt någon som helst skillnad på ax med ac av eller på. I moderna bilar är det säkerligen marginellt.
Vid ex bankörning så känns det mer väsentligt att ha AC:n påslagen.
André V wrote:Tobe wrote:wavik och jag hade en diskus om just detta med AC idag...varken han eller jag har märkt någon som helst skillnad på ax med ac av eller på. I moderna bilar är det säkerligen marginellt.
Vid ex bankörning så känns det mer väsentligt att ha AC:n påslagen.
AC rockar i alla lägen, det är f*n värt de extra dropparna eller den eventuellt minskade effekten (som jag aldrig märkt nåt av heller).
Benjamin wrote:Remskivan på kompressorn till AC:n snurrar bara med när AC:n inte är på.
Slår man på det så drar remskivan runt kompressorn med magnettillslag.
Har man huven öppen hör man hur det knäpper till och varvtalet går ner litegrann när kompressorn körs och när den inte körs.
Det är också därför som man bör köra ac:n några gånger per år pga packningar lite här och var i systemet som krymper och torkar sönder.
Så snåla inte med ac:n. Det är det värt i längden.
elvis wrote:Benjamin wrote:Remskivan på kompressorn till AC:n snurrar bara med när AC:n inte är på.
Slår man på det så drar remskivan runt kompressorn med magnettillslag.
Har man huven öppen hör man hur det knäpper till och varvtalet går ner litegrann när kompressorn körs och när den inte körs.
Det är också därför som man bör köra ac:n några gånger per år pga packningar lite här och var i systemet som krymper och torkar sönder.
Så snåla inte med ac:n. Det är det värt i längden.
en AC- kompressorer drivs av en rem från vevaxeln och det krävs i genomsnitt 7-11kW (10 till 15 hk) av motorns kapacitet till att driva kompressorn.
(varför tror ni att formel1 och rally bilar inte har AC, fast det kan vara 50-60grader i bilarna)![]()
det finns tre typer av kompressorer; kolvtyp, skoveltyp och snäcktyp.
dom flesta motorstarkare bilar har en kompressor med variabel slaglängd,
det innebär att kompressorn går hela tiden. så man kan varken se eller höra om magnetventilen går igång. (eftersom den är igång hela tiden).
och nu till din fråga, att det luktar illa.
varför inte byta KUPÉFILTER !
elvis wrote:en AC- kompressorer drivs av en rem från vevaxeln och det krävs i genomsnitt 7-11kW (10 till 15 hk) av motorns kapacitet till att driva kompressorn.
(varför tror ni att formel1 och rally bilar inte har AC, fast det kan vara 50-60grader i bilarna)![]()
det finns tre typer av kompressorer; kolvtyp, skoveltyp och snäcktyp.
dom flesta motorstarkare bilar har en kompressor med variabel slaglängd,
det innebär att kompressorn går hela tiden. så man kan varken se eller höra om magnetventilen går igång. (eftersom den är igång hela tiden).
Waern wrote:Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår tillsom om någ smyger på med handbroms
snillet wrote:Waern wrote:Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår tillsom om någ smyger på med handbroms
Samma i lite äldre Suzuki swift med LILLA 52 hk motorn. (kört sån i grekland).
Tobe wrote:snillet wrote:Waern wrote:Prova 107 i hög motorvägs fart, där känns det när ac slår tillsom om någ smyger på med handbroms
Samma i lite äldre Suzuki swift med LILLA 52 hk motorn. (kört sån i grekland).
Ah, har bara provat swiften med STORA 52 hk motorn....