Tändmodul sitter bakom tändspolen
Bränslepumpsrelä sitter uppe i hadskfacket
Jordkabel följ kabeln från batteriet så hittar ni jordpunkten,gör rent o fetta in den

Dobbe wrote:Imorse fick jag göra en "ryckstart" genom att ha växeln i och vrida om nyckeln. Sen gick den alldeles utmärkt (stannade och rastade hunden på vägen till jobbet), men sen när jag skulle springa ut och köpa en macka så ville den inte starta igen, men då hade jag växeln i och den startade. Vid lunch skulle jag iväg ett litet ärende, och då totaltvägrade den. Försökte säkert i 10 minuter utan att lyckas, gick iväg en stund, kom tillbaka och då ryckstartade den igång. Provade att vrida om nyckeln flera gånger och då startade den som den skulle... Ställde bilen, och nu när jag skulle hem från jobbet totalvägrade den. Har en lite mer bilkunnig kollega som försökte hjälpa mig..
Han tittade, och det är inte varken startmotor eller bränslepump, det kollade han. Batteriet är sprillans nytt, kamremmen ny också. Tändstiften såg nya ut (han tog dock bara av gummiplupparna och tittade ner på stiften).
Däremot försökte ha få gnista ur en annan sladd men det kom inga. Vi försökte titt som tätt att få igång den, men det gick inte. Till slut skulle jag knuffa in den på jobbets lager, och när vi knuffade bilen så provade jag, och då gick den igång men gick som en potta skit. Den gick inte på alla, som han sa.
Han tror att det kan vara spridarna om det finns sådana, jag har en liten bilverkstad vägg i vägg med jobbet, och vi har bra rabatter där, så de får titta på bilen imorgon. Nån som har tips om vad de bör titta på?
Dobbe wrote:Vi har idag bytt olja + oljefilter. Bilen gick bra mycket bättre, när vi kom hem efter en lång stunds test så ställde vi den utanför p-rutan för att cabba upp den. När jag sen startade bilen för att köra in den läs lampan i vänster övre hörne vid bensinmätaren ett par sekunder. Sen ikväll när frugan (varför råkar hon alltid ut för det?) låg på motorvägen så dog bilen några gånger. Hon snackade med sin kusin bilbärgaren som tror det kan vara bensinfilter alternativt lambdasonden.
Vad tror ni?
Det ryker fortfarande lite blåaktigt när man startar bilen...
ShiloSharp wrote:Som sagt tidigare i inlägg nr 13...
Hoppla hoppla, nån som vet hur den sitter på en 205 CJ cabbe då?M.Forsén wrote:Förmodligen har du jordningen för bränslepumpen,som på en GTi i bagageluckan (vänster sida bakom filtmattan "bild")
Står i dina inlägg (smårostig)ock just där bakom bakjulet brukar man hitta rosthål ,om så är fallet, får du in fukt /skit där
Kan löna sig att göra en koll o rengöra /smörja in med kopparpasta

Dobbe wrote:Jag har inte fått kläm på vad denna lampan betyder:
Symbolen i den är typ:
___/_/_/___
Ikväll har jag nu själv fått uppleva problemen. Vi åkte hemifrån Göteborg mot Sätila. Svänger ut på E20 vid Munkebäcksmotet och bilen dör på motorvägen. Slänger in en lägre växel och får igång den, den dör igen, så håller det på en 3-4 gånger på motorvägen. Men när jag viker ner mot E6 så går det riktigt igen, och den går hela vägen till Sätila utan problem. Efter ett par timmar skall vi åka en repa, startar igång bilen och låter den gå i nån minut på tomgång. Den stänger av sig själv.. Sen gick den inte starta. Kompisen och jag började titta runt lite, rev ner mattan i bagagen som jag fick tips om tidigare. Hittade en liten klen kabel som var lös (sönderärgad) och hittade en matchande kontakt till den. Fann dock inget som såg ut som en jordpunkt. Försökte upprepade gånger få igång bilen utan att lyckas, men när kablarna sattes ihop så gick det. Men efter några minuters bilfärd så gav den upp mitt på en raka. Sen höll det på så där upprepade gånger. Hämtade upp resten av familjen, och på vägen hem till Göteborg fick vi kanske 60-80 stopp på bilen, i princip alla löste sig genom att antingen hålla nere gasen fullt så gick den igång igen inom allt från 1-40 sekunder eller växla ner och ge full gas. Några gånger fick jag stanna helt, och antingen startade den helt normalt eller så fick jag knuffstarta igång den.
Numera tänder sig katalysatorlampan (som jag nu har lärt mig att det är)så fort det strular.
Tips? Dags att ge sig på katalysatorn kanske?
Problemet uppstår alltså oavsett full gas, småputtring eller tomgång. Uppförsbacke, nedförsbacke, plan mark. Strunt samma.