Tacksam för många svar o många bilder
ta väck bromsok o luftning av bromsarna!?206
ta väck bromsok o luftning av bromsarna!?206
Som topic lyder, fast jag vill helst ha bild på dem bultarna man ska ta väck, även en förklaring på hur jag ska lufta bromsarna... gärna bild där med
Nik wrote:Ett tips är att skaffa en lämplig tång som du kan knipa runt slangarna så att ingen onödig vätska rinner ut. Tömmer du systemet på vätska så kommer du aldrig någonsin få det luftfritt igen, utan det blir verkstadsbesök isf.
ajo, vi har ju sånna dära klämmor, men lite vätska lär det ju droppa ut, så just av den anledningen vill jag veta hur man gör INNAN jag ger mig på det.
Om du tittar på oken så ser du hur du får bort dom, inte så många att välja på. Annars får du köpa Haynes.
Bakoken behöver du inte ta bort hela utan bara delen som håller ihop beläggen. Så kan du sätta glaplast istället för locket på behållaren med bromsvätska, den bör du hitta i motorrummet.
Att lufta är sen enkelt, i vilken ordning har säkert någon skrivit på forumet, så prova sök, säkert någon som har skrivit hur man luftar också. Men i stort sett: Dra en slang från nippeln till en flaska. Pumpa upp tryck, öppna nippel, vätska rinner ur till flaskan, stäng nippeln när bromspedalen är nere. Gör om tills luften är borta.
Bakoken behöver du inte ta bort hela utan bara delen som håller ihop beläggen. Så kan du sätta glaplast istället för locket på behållaren med bromsvätska, den bör du hitta i motorrummet.
Att lufta är sen enkelt, i vilken ordning har säkert någon skrivit på forumet, så prova sök, säkert någon som har skrivit hur man luftar också. Men i stort sett: Dra en slang från nippeln till en flaska. Pumpa upp tryck, öppna nippel, vätska rinner ur till flaskan, stäng nippeln när bromspedalen är nere. Gör om tills luften är borta.